Jeżeli chcesz, aby ktokolwiek przeczytał po kliknięciu w link więcej niż dwa zdania, zadbaj o wygląd strony internetowej.  Nawet najlepsza treść może przejść bez echa, gdy podamy ją w mało atrakcyjny sposób. Estetyka to klucz, jeżeli chcemy zatrzymać jakiegokolwiek użytkownika. Przykładając się do kilku elementów zwiększymy jakość doświadczenia kilkadziesiąt razy. Podczas lektury dowiesz się, jakie to elementy. 

Copywriting, a wygląd strony internetowej – Co poprawić, aby ludzie czytali? 

Pisanie artykułów to nie wszystko, bo to właśnie wygląd strony internetowej wpływa w największym stopniu na decyzję użytkownika. Jeżeli myślałeś, że teksty na stronę po wstawieniu same się obronią, powinieneś skorygować kurs. Pomóż im troszkę 🙂  

  • Czcionka – Powinieneś wybrać czcionkę bezszeryfową. Dzięki konstrukcji i braku charakterystycznych haczyków mózg czytelnika mniej męczy się podczas czytania i przyswaja więcej treści. Jeżeli nie wiesz, jak wygląda taka czcionka, podpowiem Ci – właśnie czytasz jedną z nich. Piszę teksty na stronę z czcionką Source Sans Pro. Możliwe, że przeglądając inną witrynę natknąłeś się na czcionkę, którą chciałbyś mieć także u siebie, ale nie wiesz, jak się nazywa. Dowiesz się wykorzystując darmową wtyczkę WhatFont. Warto zwrócić uwagę na rozmiar czcionki. Według mnie minimalny, jakiego powinieneś używać wynosi 16 pikseli. 
  • Szerokość kolumny tekstu – Jeżeli spotkałeś się ze stronami, na których tekst jest rozciągnięty od jednego końca, do drugiego, wiesz, że nie da się tego czytać. Zwróć uwagę, aby w jednej kolumnie tekstu było około 9-12 wyrazów.  
  • Kontrast pomiędzy tłem, a tekstem – Gdy projektujesz wizualnie swoją stronę, zwróć uwagę, aby kolor czcionki estetycznie zgrywał się z tłem. Kontrast pomiędzy jednym i drugim nie powinien być ani za duży ani za mały. Jeżeli kontrast będzie za mały, tekst okaże się nieczytelny. Jeżeli za duży – rozdrażni użytkowników i zniechęci do czytania. 
  • Akapity – Wygląd strony internetowej to zupełnie coś innego niż książka. Blok tekstu powinien mieć tutaj maksymalnie kilka wersów, aby każdy czytelnik mógł płynnie przechodzić od jednej części do drugiej.  
  • Śródtytuły – Zawsze dbaj o to, aby podzielić i nazwać informacje w Twoim tekście. Szczególnie, gdy artykuł jest długi, warto zadbać o odpowiednie śródtytuły. Użytkownik często szuka konkretnej informacji. Jeżeli będzie musiał w tym celu przeczytać cały tekst, prawdopodobnie tego nie zrobi. Ułatwisz mu zadanie, jeżeli przy każdym wątku dodasz śródtytuł.  Przeczytaj o tym, jak wymyślić atrakcyjny nagłówek
  • Pogrubienia Pogrubiaj tylko najważniejsze informacje w tekście. Jeżeli przesadzisz używając tej opcji, czytelnik szybko się zmęczy, a jego wzrok zacznie szukać okazji do ucieczki. Najlepiej pogrubiać tylko części, na które szczególnie chcesz zwrócić uwagę. 

wygląd strony internetowej

  • Obrazki – Wstawiając do tekstu infografikę, obrazek lub zdjęcie sprawisz, że całość zyska atrakcyjności wizualnej. Podobne eksperymenty sprawiają, że użytkownik na chwilę odskoczy od tekstu, a jego wzrok odpocznie kilka chwil przed dalszą lekturą. Na infografice dodatkowo streścisz materiał przedstawiając tylko poszczególne wątki, co znacznie ułatwi zapamiętanie wartościowych informacji.  
  • Listy – Musisz wymieniać? Punktuj! Listy służą do tego, abyś w prosty sposób wyliczył dane czytelnikowi. Z ich pomocą pokażesz wszystko w atrakcyjny sposób i dasz mu wyłapać najważniejsze informacje nawet wtedy, gdy tylko przeskanuje tekst.  

Wszystko, o czym napisałem zobaczysz także w innych artykułach na mojej stronie. Jeżeli cokolwiek byś poprawił lub jakaś część Ci się nie podoba, napisz o tym! 🙂  

Pin It on Pinterest

Share This