fbpx
Czas czytania: 3 minut

Tworzenie treści tekstowych do internetu bardzo często nazywamy copywritingiem. Przyjęło się jednak, że w zależności od kanału, na który są tworzone, definicja rozbiegła się na dwa inne twory. Są nimi copywriting jako taki i copywriting SEO. Czym różni się jedno od drugiego? Jakie kompetencje musi posiadać każdy, kto chciałby pisać teksty na zlecenie? Napisałem o tym poniżej. 


Czym jest copywriting? 

Copywriting często uważany jest tylko za pisanie tekstów. Są to treści nie tylko do internetu. Mówiąc ogólnie, to osoba, która wykorzystuje swoją wiedzę psychologiczną, techniczną i komunikacyjną, aby napisać treść, która osiąga założone cele biznesowe. Proste? Pewnie w odbiorze tak, lecz trudniej zrobić niż powiedzieć. Teksty napisane przez copywritera widzimy wszędzie nawet, gdy nie jesteśmy tego świadomi. Pojawiają się na ulotkach, banerach, blogach firmowych, stronach internetowych, w opisach produktów i wielu innych miejscach. Firmy natomiast decydują się na tego rodzaju usługi ze względu na to, że mogą podnieść wynik sprzedażowy (lub inny obrany wskaźnik) o kilka, kilkanaście lub nawet kilkaset procent. Dobrze napisany tekst, odpowiednio dobrany do kanału i spójny ze strategią potrafi poruszać tłumy i sprawiać cuda. Każdy, kto kiedykolwiek zetknął się z tą branżą wie jak duża różnica jest pomiędzy tekstem napisanym przez osobę, która nie posiada takich kompetencji, a specjalistom. 


Copywriting SEO – Czym jest? 

Skoro wiemy już, czym jest copywriting jako taki, czas na copywriting SEO. Różni się on tym, że oprócz tego, że tekst ma spełniać funkcję sprzedażową, informacyjną lub edukacyjną, jaką mu nadano, musi być też dostosowany do preferencji wyszukiwarki. Łatwiej nam będzie to zrozumieć przywołując definicję SEO. 

“Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych (ang. search engine optimization, SEO; zwana także pozycjonowaniem) – procesy zmierzające do osiągnięcia przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i fraz kluczowych.”  – Źródło: Wikipedia

Teraz można śmiało wywnioskować, że copywriter SEO oprócz kompetencji związanych z samym copywritingiem, powinien posiadać umiejętności odpowiedniej optymalizacji tekstu. Powinien wiedzieć, jakich technik, metod i narzędzi użyć, aby wyszukać odpowiednie słowa kluczowe w konkretnej branży, określić strukturę tekstu i płynnie wpleść frazy w treść. Wtedy tekst nie tylko jest atrakcyjny sprzedażowo i ma szansę zebrać ruch po udostępnieniu w mediach społecznościowych. Cały czas później pozycjonuje się on na dane frazy kluczowe w wyszukiwarce, co finalnie zwiększa szanse na osiągnięcie pożądanych celów biznesowych przez firmę. 


Największe różnice pomiędzy copywritingiem, a copywritingiem SEO

Istnieje co najmniej kilka różnic, na które szczególnie należy zwrócić uwagę spotykają się z wspomnianymi pojęciami. Należą do nich: 

  • Copywriting SEO oprócz atrakcyjności tekstu, dba o jego dobre pozycjonowanie w wyszukiwarce długoterminowo 
  • Tradycyjny copywriting zazwyczaj skupia się na osiągnięciu celów sprzedażowych, lecz osoba w nim pracująca niekoniecznie musi posiadać kompetencje SEO. 

Tak brzmi teoria. Rzeczywistość w branży pokazuje jednak, że w czasach, gdy tak duża ilość tekstów idzie do internetu, nabycie kompetencji SEO przez copywritera to konieczność. Najlepiej, gdy zrobi to na jak najwcześniejszym etapie. Wtedy nie tylko on zyska więcej mogąc podwyższyć stawki i uzasadnić klientom decyzję o tym. To głównie dla dobra klientów, gdyż wtedy zyskują więcej wartości i szanse na pozycjonowanie tekstu z czasem. 

Często obserwując fora branżowe i podobne źródła można się spotkać z takim określeniem, jak  “tekst preclowy”. To nic innego jak trochę niższej jakości tekst skierowany głównie na pozyskiwanie ruchu z wyszukiwarki na stronę. Copywriting SEO skupia się na tym, żeby nie tylko odbiorcy polubili nasz tekst. Ważna tutaj jest też wyszukiwarka. Prawda, że  taki tekst wymaga trochę pracy przy wyszukiwaniu słów kluczowych, konstruowania samego tekstu, meta title, meta opisu, dobierania długości tekstu i śródtytułów(nagłówków) o różnych stopniach. Składa się na to wiele czynności ale efekt jest zazwyczaj znacznie lepszy. Całość musi być spójna i interesować naszego odbiorcę tak samo mocno jak teksty sprzedażowe, które nie są skierowane pod wyszukiwarkę! Mam nadzieję, że różnica teraz jest znacznie łatwiejsza do zrozumienia.