Ekonomia wdzięczności to wniosła idea i tytuł książki Garego Vaynerchuka. Polega na oddawaniu wartości bez oczekiwania niczego w zamian. Szczególnie, gdy nic nas to nie kosztuje. Zasada wzajemności znajduje swoje zastosowanie w każdym biznesie.

Gdyby pójść na skróty moglibyśmy powiedzieć, że ekonomia wdzięczności polega na byciu miłym i pomaganiu w miarę możliwości bez oczekiwania zysku. Wtedy osoba, której pomogliśmy również jest dla nas miła i najczęściej się odwdzięcza. Ja Ci daję coś fajnego, Ty mi dajesz coś fajnego – oboje jesteśmy zadowoleni i budujemy relację.

Nagraliśmy o tym film już dawno temu – Gdy jeszcze wyglądaliśmy młodo i beztrosko – podczas projektu PR na Warsztat

PR na warsztat – Ekonomia wdzięczności

Ekonomia wdzięczności, o której bez przerwy mówi Gary Vaynerchuk. 🔥 Czyli o czymś co daje ogromną przewagę małym firmom, ale i zaczyna znajdować swoje zastosowanie w dużych korporacjach! 😎🏢

Opublikowany przez PR na warsztat 16 czerwca 2017


Ekonomia wdzięczności w praktyce – Jak stosować

Ekonomia wdzięczności jest nawet tutaj. Spójrz chociażby na mojego bloga. Od początku, gdy go zakładałem kilka lat temu nie oczekiwałem niczego w zamian. Nie miałem szczególnych oczekiwań. Lubię pisać, lubię się dzielić, lubię dawać wartość światu. Kabarecik kręci się od 2015 roku do dzisiaj, a ja dalej poświęcam czas i środki. Wszystko wzięło się bardziej z mojej wizji wkładu w życie innych niż z jakichkolwiek innych pobudek.

Czy przyniósł mi korzyści? Jasne, tak

Czy czegokolwiek oczekiwałem? – Nie

Publikując treści pierwsza moja myśl wygląda mniej więcej tak: Oby to komuś się przypadał

Więcej o sobie piszę w zakładce O mnie

To wszystko

A jednak dzięki niemu poznałem ogromną ilość ciekawych ludzi i zbudowałem lepsze relacje z teraźniejszymi klientami. Teksy pomogły wielu osobom w wdrażaniu skutecznego marketingu, komunikacji i decydowaniu się na podróże. Cały czas widzę efekty ich wdzięczności. Nawet, gdy są niewielkie.

Zasada wzajemności w biznesie, a media społecznościowe

Pewnie nie raz spotkałeś się z sytuacją, gdy na Facebooku lub LinkedIn przedstawiciel danej firmy zaprosił Cię do znajomych, a pierwsza jego wiadomość już zawierała ofertę. Nie wspomniał nawet, jak produkty jego firmy mogłyby Ci pomóc rozwiązać dany problem. Niezbyt zainteresował się tym, czy to rzeczywiście wpłynie na Twoją działalność. Zero zaangażowania. Oferta – koniec.

Równie dobrze mógłby Ci po prostu wysłać link do sklepu. A Ty wrzuciłbyś wiadomość do Spamu – jednocześnie zaznaczając, aby to tam trafiały wszystkie jego przyszłe wiadomości.

Z drugiej strony mógłby po prostu Ci zasugerować, że można zrobić niektóre rzeczy lepiej. Podpowiedzieć techniki, strategie lub produkty, które pomagają w dłuższej perspektywie zmienić cokolwiek na lepsze. Jeżeli uznałbyś, że rzeczywiście ma rację – do kogo zgłosiłbyś się po produkt lub usługę dotyczącą tego aspektu? Właśnie do niego – Przecież to on był osobą, która bezinteresownie Ci pomogła, wskazała kierunek nie oczekując nawet, że odpiszesz.

Najlepsze biznesy są oparte na relacjach. Powinieneś nauczyć się je budować w prawidłowy, otwarty i szczery sposób.

U kogo kupisz chętniej?

U kogoś, kto zakomunikuje Ci: Hej, wykonam dla Ciebie … Zapłać zaliczkę, a porozmawiamy o szczegółach i ustalimy strategię. Najpierw wystawi fakturę, a później zacznie rozmawiać o współpracy.

Czy

U kogoś, kto zakomunikuje: Hej, widziałem, że robisz … Spójrz na tą firmę – ona robi to w … sposób. Szczególnie dobrze u nich sprawdza się …, a jesteście z podobnej branży. Mógłbyś przetestować u siebie takie rozwiązanie. Akurat z nimi współpracujemy. Jeżeli chciałbyś zobaczyć, jakie to przynosi efekty, damy Ci … dni / tygodni za darmo z nami, a Ty sprawdzisz, czy Ci się podoba. Jeżeli okaże się, że nie, nic nie stracisz, a będziesz wiedział na przyszłość, że ta strategia się u Ciebie nie sprawdziła.

Zauważyłeś, że druga wiadomość wymaga wiele więcej zaangażowania i researchu. W dodatku nie ma żadnej pewności, że ktokolwiek ją przeczyta. A jednak nie musisz zastanawiać się, od kogo kupiłbyś produkt lub usługę, gdybyś w przyszłości potrzebował rozwiązania.

Jeżeli widzisz, że ktokolwiek w Twoim otoczeniu ma problem w swojej firmie, działalności lub życiu osobistym, podsuń mu rozwiązania lub spróbuj pomóc. Zobaczysz z czasem, że zaczną dziać się dziwne, pozytywne rzeczy. To po prostu wdzięczność. Ekonomia wdzięczności.

Pin It on Pinterest

Share This