Pytanie o to, ile kosztuje prowadzenie fanpage na facebooku to jedno z tych, które zdarzają się najczęściej. Nic dziwnego, gdyż wycena i zlecanie pracy kreatywnej stanowi większe wyzwanie niż mogłoby się wydawać. Agencja mediów społecznościowych lub osoba (a może zespół), która przejmie prowadzenie facebooka firmowego powinna cieszyć się zaufaniem zleceniodawcy i dobrą opinią. Pamiętajmy, że szczególnie w usługach tańsze nie znaczy lepsze, a cena jest mocno uzależniona od zakresu pracy, zaawansowania materiałów i wielu innych czynników, które omówimy nieco niżej.


Ile kosztuje prowadzenie fanpage? – Prowadzenie facebooka

Jeżeli jesteś już pewien, dłuższy czas w temacie reklamy i działaniach komunikacyjnych w mediach społecznościowych, pewnie wiesz, że prowadzenie facebooka to ogromna ilość działań do wykonania. Chcąc, aby działania w mediach społecznościowych firmy były skuteczne należy zadbać o każdy ich aspekt poczynając od strategii marketingu w mediach społecznościowych przez zapewnienie sobie spójności w działaniach razem z innymi kanałami firmy, dopracowane kreacje, komunikację z użytkownikami, aż po sumienne raportowanie i optymalizację reklam przybliżającą do ustanowionych w początkowym etapie celów biznesowych.

Prowadzenie facebooka firmowego pod względem cennika i końcowej wyceny jest dużym wyzwaniem. Najlepszy wynik mamy szansę osiągnąć, gdy wycena jest indywidualnie dopasowana i dopracowana pod względem potrzeb konkretnej firmy. Sięgając po standardowe oferty, które widoczne są na stronach agencji ze stałymi cennikami ryzykujemy wejście na minę, gdyż o ile w początkowym etapie można pewne aspekty standaryzować, tak przy nieco bardziej zaawansowanych działaniach mamy spore szanse na przepalenie budżetu. Zawsze, gdy wyceniam usługi prowadzenia komunikacji w mediach społecznościowych firmy zwracam uwagę na jej zakres działalności, cele obecności w danych kanałach, persony i działania konkurencji. Dokładna analiza natomiast pozwala na zaproponowanie rozwiązań szytych na miarę i gwarantujących realne wyniki biznesowe.


Czynniki wpływające na cennik prowadzenia strony na facebooku – Co brać pod uwagę?

Cennik prowadzenia strony na facebooku to na tyle elastyczna sprawa, że w zależności od zakresu działań może kosztować od 1000 pln do 100 000 pln. Wszystko zależy od zakresu współpracy, jaki ustalą między sobą dwa podmioty, wielkości fanpage, dostępności materiałów i wielu innych czynników, które mają wpływ na cenę widoczną w ofercie. Wspomnieliśmy już, że zazwyczaj indywidualnie dopasowana oferta może przynieść znacznie większe korzyści niż standard, a jeżeli chcesz taką uzyskać dla swojej firmy, skontaktujmy się.

Zakres działań i strategia – Pierwsza rzecz to strategia komunikacji w mediach społecznościowych, kanały, zakres działań, rodzaje publikacji i zebranie wszystkich tych elementów w całość. Zależnie od tego, czy wycena ma dotyczyć tylko części działań na facebooku, czy kompleksowej obsługi fanpage na facebooku, stoimy w zupełnie innej sytuacji. Wykonanie strategii, jeżeli na tym etapie firma współpracująca takiej nie posiada, a następnie działanie według zawartych w niej wytycznych ma wpływ na cenę, jednak w dużej mierze ma to swoje odbicie w późniejszej spójności działań, lepszych wynikach, a co za tym idzie, zyskach firmy.

Harmonogram publikacji i częstotliwość – Przejdźmy do częstotliwości, która także bardzo różni się w zależności od zakresu działalności danej firmy, niszy, celów obecności w mediach społecznościowych i grupy docelowej. Takie strony firmowe jak fanpage gazet lokalnych i ogólnopolskich udostępniają kilkadziesiąt postów dziennie, co w porównaniu do firm, dla których kilka postów tygodniowo powinno być absolutnym maksimum, aby nie stracić relacji z fanami jest ogromną liczbą. Planowanie komunikacji nie powinno jednak zawierać szczegółowej liczby publikacji, lecz widełki. Przygotujmy się, że zazwyczaj rzadko kiedy sztywne plany mają zastosowanie w elastycznych czasach. Dzięki temu możemy zaplanować przykładowo jeden post, który wymaga od nas ogromnego zaangażowania merytorycznego i czasowego lub dwa, które są równie angażujące dla użytkowników, lecz mają inną formę i treść.

Sposób komunikacji i zaawansowania postów – Zależnie od zakresu współpracy i ustaleń, prowadzenie facebooka będzie wymagało jednej osoby, trzech lub całego zespołu. Kilka najważniejszych ustaleń powinno dotyczyć zakresu współpracy z grafikami w przypadku zaawansowanych kreacji reklamowych (czy będą wewnętrznie wykonywane czy nie) i montażystami (w przypadku planowania wideo marketingu lub jakichkolwiek innych materiałów w formie wideo). Identyfikacja wizualna lub poszczególne elementy działań często wymagają kompetencji zupełnie odmiennych niż te specjalisty od mediów społecznościowych. Przykładowo ja tworząc materiały graficzne do kampanii reklamowych jestem w stanie wykonać proste projekty, lecz przy zaawansowanych potrzebuję wsparcia grafika.

Stopień komunikacji z fanami i zaangażowania w dyskusję – Ile kosztuje prowadzenie fanpage, gdy stale komunikujemy się z fanami i odpowiadamy na wiadomości, a ile, gdy tego nie robimy? Kolejny aspekt, który zależy od wielkości strony na facebooku, ilości fanów i zakresu działalności firmy. Niekiedy pytania, które lądują zarówno w skrzynce odbiorczej, jak i w komentarzach są powtarzalne, a klientowi stosunkowo łatwo udzielić potrzebnych informacji, gdy ma się dostęp do bazy. Innym razem, przy branżach specjalistycznych i niszowych pytania są szczegółowe i dotyczą konkretnych aspektów, na które odpowiedź zna często jedynie wykonawca. Wtedy warto opracować proces komunikacji z klientem i zarządzania relacjami z jego klientami od momentu otrzymania zapytania po obsługę leada i budowanie relacji z użytkownikiem.

prowadzenie facebooka koszt, cennik, fanpage na facebooku

Kampanie płatne Ads – To, ile kosztuje reklama na facebooku to znów jest temat rzeka. Zarówno ilość, stopień zaawansowania, jak budżet kampanii na facebooku Ads ma znaczenie przy wycenie usługi. Zupełnie inaczej wyglądają kampanie, targetowanie i optymalizacja reklam wizerunkowych, a inaczej czysto sprzedażowych w e-commerce. Warto przy początkowej rozmowie z klientem dopytać o cele, jakie stawia przed działaniami w mediach społecznościowych. Zazwyczaj podczas budowania strategii ten temat jest rozwijany w znacznie większym stopniu, lecz już ogólne informacje pozwolą nam wycenić obsługę i optymalizację tworzenia reklam na facebooku.

Marketing szeptany w grupach tematycznych – Zazwyczaj działania związane z marketingiem szeptanym w grupach tematycznych są jedną ze składowych oferty na prowadzenie facebooka firmowego. Obsługa facebooka to, jak wspomnieliśmy wcześniej, dużo więcej niż to, co się dzieje na fanpage. Marketing szeptany wymaga dużych kompetencji, gotowości do chociażby częściowego poznania branży klienta, wiedzy na temat psychologii i wysokich zdolności komunikacyjnych. Skuteczne działania w grupach przynoszą duże efekty, jednak dobór ich intensywności ponownie zależy od konkretnej firmy, branży, w której działa, celów i innych zmiennych.

Moderacja własnych grup, gdy istnieją – Niektóre firmy lub marki prowadzą swoje własne grupy na facebooku, gdzie także prowadzą komunikację z fanami, podpowiadają im, zbierają sugestie na temat produktów, usług i ich poprawy. Dzielą się też przemyśleniami, wydarzeniami, w których biorą udział, funkcjonalnościami i innymi nowościami z życia firmy. Obsługa grupy, moderacja komunikacji w niej i utrzymywanie zaangażowania na najwyższym poziomie to kolejny składnik oferty, który wpływa na końcową wycenę działań marketingowych na facebooku.

Udzielanie wizerunku, spotkania i inne działania kreatywne – Często przy prowadzeniu strony na facebooku potrzeba udzielenia wizerunku, większej częstotliwości spotkań lub innych działań kreatywnych jest bardzo wysoka. Pamiętajmy, że reklama i komunikacja w mediach społecznościowych nie są lekiem na wszystko. Powinny iść w parze z innymi działaniami marketingowymi firmy w taki, sposób, aby wszystko razem było spójne i doprowadzało potencjalnych klientów do skorzystania z konkretnego produktu lub usługi, a potencjalnych partnerów zachęcały do współpracy. Przeprowadzania wywiadów, wykonywanie relacji wideo, pomoc w organizacji wydarzeń i inne działania, które będą miały miejsce w zakresie współpracy mają wpływ na cennik, gdyż angażują wykonawcę zarówno czasowo, jak i merytorycznie znacznie bardziej niż w sytuacji, gdy wszystko miałoby być dostarczane. Ja osobiście bardzo lubię udzielać swojego wizerunku w słusznym celu, jakim w tym przypadku jest osiągnięcie jeszcze lepszych niż w momencie rozpoczynania współpracy wyników biznesowych przez klienta. Działania kreatywne to coś, co sprawia mi przyjemność i pobudza zaangażowanie już od momentu ich planowania przez organizację i wdrażanie w życie. Całość przekłada się na wyniki znacznie bardziej niż mniej elastyczna współpraca z innymi agencjami mediów społecznościowych w Polsce.


Ile kosztuje prowadzenie fanpage i skuteczne działania marketingowe na facebooku?

Wybór odpowiedniej firmy lub osoby do zdobywania większej ilości fanów, tworzenia zoptymalizowanych kampanii reklamowych lub kreowania komunikacji firmy wymaga skupienia się na realnych korzyściach, jakie można odnieść zlecając usługę. Przy wyborze warto kierować się kompetencjami danej osoby, wiedzą, jaką posiada i udowodniła wspomniane posiadania poprzez działania praktyczne, portfolio ale także kreatywność i elastyczność, która niewątpliwie będzie potrzebna na którymś etapie współpracy. Niestety wiele agencji nie może sobie pozwolić na indywidualne podejście i elastyczne działania w stosunku do klienta. Pamiętam, że obecni klienci wspominali, że niekiedy jakiekolwiek działania wykraczające poza standard (np. nagranie prostego materiału wideo przy okazji obecności na danym wydarzeniu) stanowiło ogromny kłopot i było liczone jak spot reklamowy. Jeżeli chciałbyś otrzymać dopasowaną do obecnych możliwości, celów i branży ofertę na prowadzenie facebooka, porozmawiajmy. Mieszkam w Poznaniu, lecz równie często bywam w Gorzowie Wielkopolskim, a czasem zdarza mi się również przebywać w Szczecinie. Sprawia to, że okresowe spotkania, konsultacje, sesje zdjęciowe, tworzenie innych materiałów i wyznaczanie kierunków dalszych działań nie stanowi dla mnie problemu, gdy już razem pracujemy.

prowadzenie firmowego facebooka, marketing na instagramie

Pewnie można zauważyć, że czynników wpływających na to, ile kosztuje fanpage jest tak dużo, że wprowadzenie obowiązującego standardu byłoby trudne. To kolejno powoduje, że najlepiej będzie porozmawiać, a już po chwili konsultacji będziemy wiedzieć, jaki zakres działań przyniesie najlepsze i opłacalne efekty w drodze do wyznaczonych przez konkretną firmę celów.

Pin It on Pinterest

Share This