fbpx
Czas czytania: 4 minut

Hashtagi na Instagramie nie powinny być dla nas czarną magią. Mimo to, często u naszych znajomych i nie tylko nadal widzimy, jak używają ich w niezrozumiały, nieskuteczny i nieciekawy sposób. Jesteśmy dawno po 2019 roku, #followme to prehistoria, a my powinniśmy zastanowić się nad frazami, które rzeczywiście bardziej nam pomogą niż przeszkodzą. Tekst przybliży temat doboru hashtagów na Instagramie i zbanowanych hashtagów, a gdzieś w środku podrzucę kilka aplikacji, które pomagają w wyszukiwaniu pasujących tematycznie fraz. 

Przy małym, wcześniejszym researchu do tego wpisu widziałem dużo teksów na ten temat z lat 2015 – 2016. Nie czytajcie tych głupot, to już dawno nieaktualne. Mimo, że wtedy się sprawdzało całkiem dobrze. Może za dwa lata mój tekst też tak skończy. Niestety lub stety żyjemy w tak dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, że treści potrafią zdezaktualizować się już po paru miesiącach. Postaram się dlatego w miarę możliwości odświeżać wiedzę, którą przekazuję w poniższym tekście. 

 Hashtagi na Instagramie – Jak dobierać? 

Odpowiednie hashtagi na Instagramie to często nasze być albo nie być – szczególnie przy prowadzeniu profili firmowych. Powinniśmy pamiętać, aby dobierać tylko frazy zgodne z tym, co widać na zdjęciu i tym, co chcemy przekazać. Warto zwrócić uwagę, aby hashtagi nie były zbyt popularne, ponieważ ilość zdjęć, które są wrzucane z nimi każdej minuty jest ogromna. Instagram każdego roku także blokuje kolejne hashtagi sprawiając, że posty, które je zawierają nie są widoczne w jego wyszukiwarce – o tym zaraz.  

Oczywiście, że hashtagi na Instagramie czasem okażą się drugorzędną sprawą. Przykładem może być sytuacja, gdy marka postanowi promować swoje treści tylko za pomocą reklam Facebook Ads i innych technik (jak przykładowo tworzenia postów viralowych – rozchodzących się szybko wśród użytkowników).

Kiedy liczba hashtagów pod jednym zdjęciem przestaje być smaczna?  

Instagram ma limit hashtagów pod jednym zdjęciem. Na tą chwilę nie można użyć ich więcej niż 30. Doświadczenie mówi mi jednak, że najlepiej będzie, gdy wybierzesz kilka 3 – 10 najbardziej dopasowanych do zdjęcia fraz. Przy odrobinie pomyślności zyskasz w ten sposób i zasięg i estetykę. Mi nieprzyjemnie ogląda się zdjęcia, gdzie jest ich więcej niż tekstu – opisu.

Wszystko zależy tutaj od wizerunku marki i strategii marketingowej, według której zdecydowaliście się poruszać. Niektóre marki premium ograniczają się do liczby kilku hashtagów, a inne stosują ich ponad dwadzieścia. Obie opcje, gdy działają i doprowadzają firmę do pożądanych celów, są wystarczająco dobre. Jeżeli na tym etapie nie wiesz jeszcze, jaka liczba hastagów najlepiej zadziała w Twoim przypadku lub najbardziej pasuje do charakteru marki, porozmawiaj ze mną lub przetestuj różne możliwości.

Hashtagi na Instagramie po polsku, czy po angielsku?  

Zależy, do jakiej grupy docelowej chciałbyś trafić i jaki jest cel Twojej obecności na Instagramie. Przyjęło się skupienie uwagi na angielskich frazach, ponieważ lepiej działają i szybciej przynoszą efekty w postaci nowych obserwujących. Fajnie działające hashtagi po polsku zdecydowanie trudniej znaleźć – oczywiście nie jest to niemożliwe. Polecam eksperymentować zarówno z polskimi frazami, jak angielskimi, a następnie wybrać strategię, która sprawdza się w przypadku konkretnego profilu i branży. Chyba, że Twoja grupa docelowa jest dosyć wąska i znajduje się tylko w Polsce – wtedy zdecydowanie powinno się poświęcić więcej czasu hashtagom w naszym języku.  

Jak przy większości innych działań marketingowych, na pierwszym miejscu jest nasz odbiorca. Zobaczmy, czy używa on hashtagów i w jakim języku, a następnie dopasujmy się i dajmy znaleźć. Jeżeli osoby, do których zamierzamy trafić wyszukują hashtagów jedynie w języku ojczystym, tworzenie ich w innym języku nie będzie miało żadnego sensownego uzasadnienia.

Aplikacje do wyboru hashtagów – Wyjście awaryjne przy spadku kreatywności  

Istnieje dużo aplikacji, które pomogą Ci w doborze hashtagów do Instagrama. Większość z nich umożliwi Ci wybór kilkunastu i skopiowanie jednym przyciskiem. Później wklejasz je pod dodanym opisem zdjęcia w aplikacji i gotowe 🙂  

Nie uciekaj jeszcze testować aplikacji – najpierw zejdź na dół po informacje o zbanowanych hashtagach – to szczególnie ważne!  

Często podczas użytkowania takich aplikacji nie ma mowy o polskich frazach. Może z czasem to się zmieni. 

HashMe – Wpisujesz frazę kluczową, a aplikacja wyszukuje Ci najpopularniejsze hashtagi o podobnej tematyce 

Hashtag – tags for Instagram – Grubuje poszczególne hastagi tematycznie, dzięki czemu wystarczy, że wybierzesz tematykę zdjęcia, a następnie skopiujesz tyle hastagów, ile Ci się podoba.  

Zobacz też: Przydatne aplikacje do Instagrama

Zbanowane hashtagi – Jak to działa? 

Jeżeli użyjesz hashtagów, które zbanował Instagram po prostu nikt Cię nie znajdzie. Zawsze mam taki cichy śmieszek, jak ludki używają jeszcze hashtagów takich, jak #followme, #followforfollow lub podobnych. Nie dość, że wygląda to po prostu głupio, to akurat dwie powyższe frazy zaliczają się do zablokowanych przez Instagram. Razem z innymi – jest ich ponad 100.000. Jeżeli przesadzisz z użyciem zakazanych fraz, Twoje zasięgi spadną, uzyskasz shadowbana, a osoby, które nie są obserwatorami profilu, nie wyszukają zdjęć, które wrzuciłeś.Twórcy platformy robią to z uwagi na troskę o jakość udostępnianych treści.

Jeżeli masz kilka swoich ulubionych hashtagów, których regularnie używasz, sprawdź, czy na pewno Instagram je dopuszcza. Mówię o tym dlatego, bo często nie spodziewałbyś się, jakie słowa są banowane – ja też nie. Zrobisz to korzystając z wyszukiwarki w aplikacji.  

hashtagi

hashtagi

Hashtagi na InstaStories – Jak to działa?

Niektórzy zastanawiają się też, jak działają obecnie hashtagi na Instastories i czy ktoś może ich po nich znaleźć. Wbrew pozorom to bardzo możliwe, gdyż umieszczając hashtag na naszym Stories umożliwiamy osobom, które go poszukują znalezienie nas. Warto, szczególnie na początku, przyglądnąć się, jak to działa. Po dodaniu hashtagu, gdy inne osoby zaczną do nas trafiać, zobaczymy ten fakt przesuwając zdjęcie do góry (tak, jakbyśmy sprawdzali, kto normalnie zobaczył nasze InstaStories).

A jeżeli przyda Ci się dodatkowo wiedza na temat tworzenia atrakcyjnego InstaStories, przeczytaj tekst o aplikacjach ułatwiających pracę.

Powodzenia w dobieraniu tylko takich hashtagów, które przyniosą wzrost profilowi, firmie i pozwolą szybciej dotrzeć do założonych celów biznesowych!