Portfolio często okazuje się bardziej przydatne i skuteczne w pozyskiwaniu klientów, czy pracy w branży kreatywnej od samego CV. Uznawane jest także za obowiązkowy element artystów, grafików, programistów, specjalistów do spraw marketingu i innych wykonawców twórczych zawodów. Nic dziwnego, gdyż to właśnie na podstawie portfolio jesteśmy w stanie ocenić poprzednie doświadczenia wykonawcy. Wiele osób, szczególnie tych, które są przed wykonaniem pierwszego portfolio zastanawia się, co musi się w nim znaleźć. Jak powinno wyglądać portfolio i jak je zrobić? Przeczytacie o tym poniżej.


Portfolio – Co to jest?

Portfolio to inaczej zbiór prac ułożonych w określony sposób na wybranej przez artystę lub innego wykonawcę formie. Dosłownie interpretowane jest jako teczka z przykładowymi pracami artysty, którą ogląda potencjalny klient lub pracodawca.

Współcześnie jest to po prostu estetyczna prezentacja dokonań danej osoby.


Po co i dla kogo warto robić profesjonalne portfolio?

Powyżej wspomniałem już, że profesjonalne portfolio robimy z myślą o prezentacji swoich umiejętności w formie wizualnej przed klientem lub potencjalnym pracodawcą. Możemy zrobić to też jedynie w formie prezentacji na wydarzeniu publicznym, w którym bierzemy udział przykładowo jako prelegent. W zależności od tego, jaki format swojego przyszłego portfolio wybierzemy, będziemy pokazywać je na spotkaniu, wysyłać mailowo w formie pliku lub dzielić się linkiem do konkretnej witryny internetowej.


Komu portfolio może szczególnie się przydać?

Portfolio przydaje się głównie w pracy kreatywnej lub projektowej, gdy na jakość wykonanego zadania wpływają konkretne umiejętności techniczne, wiedza, kreatywność i doświadczenie zebrane przy poprzednich projektów. Profesjonalne portfolio szczególnie warto wykonać czy jest się programistą, grafikiem, malarzem, tatuażystą, fotografem, specjalistą do spraw marketingu, fryzjerem, social media managerem, copywriterem lub ilustratorem. Istnieje też wiele innych zawodów kreatywnych, w których zrobienie i wysłanie portfolio do potencjalnego pracodawcy lub klienta zwiększa szanse na otrzymanie zleceń.

jak powinno wyglądać portfolio


Jak powinno wyglądać portfolio? – Dopasowany do potrzeb format

Format portfolio często pozostaje bardzo indywidualną kwestią. Niektórzy pokazują portfolio jedynie na dedykowanym ku temu serwisie takim jak behance, adobe portfolio lub github. Inni pokazują namiastkę swoich prac na stronie internetowej po to, aby całość zebranych najlepszych wizualnie projektów przedstawić przy spotkaniu z klientem w cztery oczy.

  • Format drukowany – Zbiór wydrukowanych prac na papierze o danej strukturze. Wszystkie projekty usystematyzowane i ułożone w estetycznej teczce.
  • Format cyfrowy – Obecnie jeden z najpopularniejszych. E portfolio wykonane w formie prezentacji lub dokumentu przekonwertowane do formatu pdf sprawdza się wysłane w mailu do klienta lub przyszłego pracodawcy jako załącznik.
  • Format online – Umieszczenie prac na własnej stronie internetowej w specjalnie przeznaczonej do tego zakładce lub skorzystanie z istniejących, specjalnych witryn do zamieszczania prezentacji projektów, case studies i wizualizacji. Pamiętajmy jednak, że przy tego typu materiałach powinniśmy zadbać o ich rozmiar. Muszą szybko ładować się na stronie, aby nie wprowadzać użytkownika po drugiej stronie w negatywne emocje związane z czekaniem.

Jak wykonać pierwsze portfolio – Żelazne zasady

Wykonanie portfolia może wydawać się z pozoru proste. Znacznie lepiej wyjdzie nam jednak, gdy zastosujemy kilka małych zasad.

  1. Tylko najlepsze prace – Czasem wizja dodania wszystkich projektów i opisania ich kolejno do portfolio kusi. Nie jest to jednak najlepsze rozwiązanie. Szczególnie, gdy prac wcześniej pojawiły się już setki. Starajmy się prezentować na tych kilkunastu, czy kilkudziesięciu stronach jedynie najlepsze prace. Szczególnie w sytuacji, gdy trudnimy się projektowaniem graficznym. Jeżeli klientowi wtedy spodoba się jeden z naszych słabszych projektów, istnieje ryzyko, że zamiast rozwijać swoje umiejętności, będziemy stać w miejscu.
  2. Podział na kategorie – Same kategorie mogą być wymyślone według Twoich upodobań, jednak warto zadbać o podzielenie portfolia według wybranych przez siebie wytycznych. Możemy podzielić materiały branżami, technikami lub jakąkolwiek inną kategorią. Ułatwi nam to później porządkowanie.
  3. Spis treści przy większej ilości stron – Nie bez powodu wspomniałem o kategoriach w portfolio. Jeżeli zrobi nam się zbyt obszerne, a prace, którymi będziemy chcieli się pochwalić będą się mnożyć, trzeba będzie dodać spis treści. A co umieścimy w spisie treści, jeśli nie sporządzony wcześniej podział na kategorie?
  4. Jakość fotografii lub grafik – Nawet, jeżeli nie jesteśmy zbyt obdarzeni w umiejętności graficzne, powinniśmy zadbać o wysoką jakość zdjęć i innych wykorzystanych materiałów. Przy natłoku dokumentów, jakie czyta codziennie każda osoba i przeciążeniu informacyjnym zdecydowanie łatwiej będzie jej dotrzeć do końca, gdy portfolio będzie estetyczne.
  5. Element ludzki – Profesjonalne portfolio to nie tylko projekty i suche informacje o nich. Znacznie częściej zyskamy dodając do niego ludzkie elementy i kawałki swojej personalnej historii. Jeżeli opowiemy o tym, jak zaczęliśmy wykonywać daną pracę, jak długo ją robimy lub opiszemy jedną z przyjemnych współpracy z klientem, możemy zrobić zdecydowanie lepsze wrażenie jednocześnie dając się poznać nieco bardziej.
  6. Kilka wersji portfolio – W zależności od tego, do kogo wysyłamy portfolio, jaki zakres zawiera i w jakim celu to robimy, powinniśmy przygotować sobie co najmniej kilka jego wersji.

Co powinniśmy zamieścić w portfolio?

  • Dane osobowe (imię, nazwisko, stanowisko lub zawód, opis swojego doświadczenia, dane kontaktowe)
  • Skrócony życiorys lub ważniejsze nagrody, publikacje, stypendia lub wystawy i inne osiągnięcia
  • Artystyczna lub osobowa misja i wizja
  • Prace i ich opis
  • Referencje

Pamiętajmy, że to, jakie portfolio pokażemy zależy szczególnie od branży, w której działamy i projektów, jakie wykonujemy. Zupełnie inaczej zaleca się przedstawienie fryzur wykonanych przez fryzjera, ilustracji wykonanych przez ilustratora i aplikacji lub stron internetowych wykonanych przez programistę. Powyższe zasady można jednak stosować prawie do każdego z typów profesjonalnego portfolio, gdyż są dosyć ogólne.

Pin It on Pinterest

Share This