Jak zostać copywriterem?

Spotkałem się z dużym gronem młodych osób, które zastanawiają się jak zostać copywriterem. Często wyobrażają sobie wtedy beztroskiego Pana, który czasem coś napisze, a później buduje dom i kupuje samochody. Owszem, zdarzą się i tacy. Wszystko zależy od tego, jak dobrze i co piszesz! Jeżeli też jesteś w gronie osób myślących nad copywritingiem, to tekst dla Ciebie. Oddam Ci sprawdzoną receptę, bez lania wody.

Co robi Copywriter?

Jeżeli nie wiesz, co robi copywriter, powinieneś zacząć na mojej podstronie „Copywriting”. Zobaczysz tam moją ofertę. Wyjaśniam tam, co tak właściwie mogę napisać. Niektórzy copywriterzy ograniczają swoją ofertę do kilku rodzajów tekstów, bo akurat w nich czują się najlepiej. Ja mam całkiem szeroki zakres 🙂 

Różnica między Copywriterem a Copywriterem SEO

Copywriter SEO dodatkowo potrafi pisać teksty przyjazne pozycjonowaniu słów kluczowych w wyszukiwarce. Często sam wyszukuje atrakcyjne słowa pod tekst dla klienta i odpowiednio je później wtrącam. Wielu Copywriterów popełnia amatorski błąd. Gdy mają napisać tekst dla użytkowników (przykładowo na bloga) i przyjazny pozycjonowaniu (jednocześnie zdobywający ruch organiczny) to skupiają się tylko na jednym. Spotykam się z tekstami zrozumiałymi jedynie dla wyszukiwarek. Cały tekst brzmi jak masło maślane. Dobry Copywriter nie oddaje takiego tekstu klientowi! 🙂

Tu napisałem więcej o różnicach – Copywriter i copywriter SEO – Jaka jest różnica

Konsultacje wizerunkowe i wybór strategii wizerunkowej

Jak zostać Copywriterem?  – StarterPack

Myślenie o tym, jak zostać copywriterem, to już pierwszy krok. Kiedy zaczynałem pisać pierwszego bloga i teksty w 2015 roku, też go stawiałem. Sprawdzałem różne strategie, testowałem wszystkie możliwości, czytałem ogromną ilość książek. Po tym czasie już nie obliczę, jak dużo tekstów napisałem. Poza tym ich liczba cały czas rośnie. Dostaję zlecenia od fantastycznych firm. Nie chcę co chwila edytować tego wpisu, więc liczbą podzielę się w wiadomości (Facebook). Niech będzie ponadczasowy! Jeżeli chciałbyś zacząć się uczyć, masz kolejne kroki.

1. Czytaj dużo i ciągle się ucz

Dobry copywriter czyta bardzo dużo. Musisz przewyższać innych kreatywnością, inwencją i metodyką ubierania informacji w zdania. Książki dadzą Ci różne punkty odniesienia. Sięgnij też po kilka branżowych pozycji. Sprawdź, co działało w przeszłości i jak to zmienić dostosowując do naszego roku, trendów i firmy. Ja przez ostatnie 3 lata nie zszedłem poniżej 50 książek rocznie. Tyle, że ja po prostu lubię czytać. Usycham, gdy nie czytam przez tydzień.

Copywriterze, te książki Ci się przydadzą!

Skuteczna Reklama – John Caples

Biblia Copywritingu – Dariusz Pyzurkiewicz

Grywalizacja – Paweł Tkaczyk

Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika – Stephen King

Sprawdź blogi branżowe, przeczytaj o nagłówkach, zasadach, rodzajach komunikacji i pobocznych. Jest tego wiele więcej. Podzielę się chętnie ale troszkę zaangażowania, wykaż inicjatywę!

Bądź na bieżąco z trendami i obserwuj zmiany konsumentów. Staraj się przewidywać następne trendy. Kiedy zobaczę jakikolwiek nowy wpis o copywritingu, klikam. Mimo, że jestem już kilka lat w branży.

Copywriting to docieranie do umysłu konsumenta. Najlepiej gdy znasz się na psychologii behawioralnej, technikach wywierania wpływu, socjologii, marketingu, komunikacji i pobocznych. Aby być dobry, musisz po prostu stać się tak oczytanym osobnikiem, że zaczniesz świecić wiedzą podobnego typu.

2. Naucz się robić skuteczny research

Zdradzę Ci tajemnicę. Znaczna część czasu przy pisaniu tekstu to research. Dobry copywriter odnajdzie każdą informację związaną z branżą, o której pisze. Mi się zdarzało gromadzić kilka razy więcej wiedzy, niż potrzebowałem. Wszystko po to, aby być skuteczniejszym. Gdy masz 4 razy więcej informacji, trudno nie napisać dobrego tekstu.

3. Zapomnij o zasadach pisania wypracowań ze szkoły

Filologia i inne kierunki humanistyczne dadzą Ci dobry start w poszukiwaniu pracy jako Copywriter. Niestety, pisanie wypracowań wyszukanymi frazami i tysiące nudnych sformułowań nie sprawdzą się w Copywritingu. Klienci się nudzą sloganami wyciągniętymi z ławki.

4. Pisz bardzo dużo

Na start zalecałbym kilkadziesiąt/kilkaset różnych tekstów dla samego treningu. Ja mogłem dużo testować przy swoich projektach. Później rozwijałem się przy zleceniach i w zatrudniających mnie firmach. Jeżeli nie masz takiej możliwości, znajdź firmy, które mają słabe teksty. Napisz im coś za darmo i wyślij. Nie zapomnij zapytać się o wsadzenie do portfolio. Nie spodziewaj się 100% odzewu. Z czasem zbudujesz portfolio i zaczniesz je wysyłać nowym klientom.

5. Buduj Portfolio

Dokańczając poprzedni punkt. Lepiej, abyś je miał, aby cokolwiek ugrać. Rób wszystko, aby zbudować sobie wartościowe portfolio.

Wydaje się proste? Sam wiem, że lista wygląda na prostą. Chodzi o to, że te działania zajmują sporo czasu.

A gdyby było mało, to nie wszystko. Mam też inne cenne tip’y. Podzielę się, jeżeli do mnie napiszesz.

Pin It on Pinterest

Share This