Jak zostać copywriterem?

Spotkałem się z dużym gronem młodych osób, które zastanawiają się jak zostać copywriterem. Praca tego rodzaju niesie za sobą wiele pozytywów, jednak trzeba pod uwagę wszystkie aspekty. Osoby, które jeszcze nie miały z nim styczności często wyobrażają sobie wtedy beztroskiego Pana, który czasem coś napisze, a większość czasu to jego czas wolny. Takie wyobrażenie znacznie mija się z prawdą. Zdarzają się też tacy, jednak znacznie rzadziej. Wszystko zależy od tego, jak dobrze i co piszesz. Jeżeli napiszesz scenariusz do drugiego House Of Cards – kto wie, może zapewnisz sobie w ten sposób sporo czasu wolnego.

Co robi Copywriter?

Jeżeli nie wiesz, co robi copywriter, odpowiedź jest całkiem prosta – pisze. Niezbyt wiele ma to jednak wspólnego z lekcjami Polskiego w szkole. Wszystko zależy od rodzaju tekstu, jaki ma zostać stworzony. Przykładowo teksty do internetu znacznie różnią się od tych, które widzimy w prasie, czy na telewizyjnych spotach reklamowych. Niektórzy copywriterzy posiadają wąski zakres działalności i piszą jedynie teksty do danego źródła. Jeżeli jednak nauczysz się pisać różnego rodzaju teksty, Twoja oferta może być bardzo szeroka. Musisz jednak zwracać uwagę na charakterystykę zlecenia i nabrać doświadczenia. Początek drogi bywa trudny, a ja sam czasem czytając swoje pierwsze teksty, śmiele się uśmiecham. Na szczęście były to teksty przeznaczone na mojego własnego bloga i do własnych projektów – ćwiczenia, ćwiczenia i jeszcze raz ćwiczenia.

Różnica między Copywriterem a Copywriterem SEO

Copywriter SEO dodatkowo potrafi pisać teksty przyjazne pozycjonowaniu słów kluczowych w wyszukiwarce. Często sam wyszukuje atrakcyjne słowa pod tekst dla klienta i odpowiednio je później wtrącam. Wielu Copywriterów popełnia amatorski błąd. Gdy mają napisać tekst dla użytkowników (przykładowo na bloga) i przyjazny pozycjonowaniu (jednocześnie zdobywający ruch organiczny) to skupiają się tylko na jednym. Spotykam się z tekstami zrozumiałymi jedynie dla wyszukiwarek. Cały tekst brzmi jak masło maślane. Dobry Copywriter nie oddaje takiego tekstu klientowi! 🙂

Tu napisałem więcej o różnicach – Copywriter i copywriter SEO – Jaka jest różnica

Konsultacje wizerunkowe i wybór strategii wizerunkowej

Jak zostać Copywriterem?  – StarterPack

Myślenie o tym, jak zostać copywriterem, to już pierwszy krok. Zwłaszcza, jeżeli żyjemy według filozofii Kaizen 🙂 Kiedy zaczynałem pisać pierwszego bloga i teksty w 2015 roku, też go stawiałem. Sprawdzałem różne strategie, testowałem wszystkie możliwości, programy, czytałem ogromną ilość książek. Po tym czasie już nie obliczę, jak dużo tekstów napisałem. Poza tym ich liczba cały czas rośnie. Zlecenia przychodzą od firm z różnych branży. Pisząc teksty dla różnych firm nie tylko budujesz portfolio i zyskujesz nową perspektywę, ale dowiadujesz się sporej ilość ciekawostek na temat działania danego biznesu. Jeżeli myślisz nad tym, aby zacząć naukę pisania, poniżej zobaczysz rady i narzędzia do pisania, które z pewnością Ci się przydadzą.

1. Czytaj dużo i ciągle się ucz

Dobry copywriter czyta bardzo dużo. Musisz przewyższać innych kreatywnością, inwencją i metodyką ubierania informacji w zdania. Książki dadzą Ci różne punkty odniesienia. Sięgnij też po kilka branżowych pozycji. Sprawdź, co działało w przeszłości i jak to zmienić dostosowując do naszego roku, trendów i firmy. Ja przez ostatnie 3 lata nie zszedłem poniżej 50 książek rocznie. Tyle, że ja po prostu lubię czytać. Usycham, gdy nie czytam przez tydzień.

Copywriterze, te książki Ci się przydadzą!

Skuteczna Reklama – John Caples

Biblia Copywritingu – Dariusz Pyzurkiewicz

Grywalizacja – Paweł Tkaczyk

Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika – Stephen King 

Sprawdź blogi branżowe, przeczytaj o nagłówkach, zasadach, rodzajach komunikacji i pobocznych. Jest tego wiele więcej. Chętnie się z Tobą podzielę, gdy się ze mną skontaktujesz!

Bądź na bieżąco z trendami i obserwuj zmiany konsumentów. Staraj się przewidywać następne trendy. Kiedy zobaczę jakikolwiek nowy wpis o copywritingu, klikam. Mimo, że jestem już kilka lat w branży.

Copywriting to docieranie do umysłu konsumenta. Najlepiej gdy znasz się na psychologii behawioralnej, technikach wywierania wpływu, socjologii, marketingu, komunikacji i pobocznych dziedzinach. Wszystko po to, aby dobrze zrozumieć konsumenta, bo przecież inaczej nie trafisz do jego potrzeb. Zrobisz to jedynie w sytuacji, gdy wczujesz się w rolę, przejmiesz chociaż skrawek jego perspektywy, a później wyklikasz na klawiaturze.

2. Naucz się robić skuteczny research

Zdradzę Ci tajemnicę. Znaczna część czasu przy pisaniu tekstu to research. Dobry copywriter odnajdzie każdą informację związaną z branżą, o której pisze. Mi się zdarzało gromadzić kilka razy więcej wiedzy, niż potrzebowałem. Wszystko po to, aby być skuteczniejszym. Gdy masz 4 razy więcej informacji, trudno nie napisać dobrego tekstu. Używaj wielu źródeł i weryfikuj informacje, o których czytasz. Nawet mały błąd, czy fałszywa informacja w tekście może sprawić, że a) klient nie będzie zadowolony b) zrobisz komuś krzywdę.

Umiejętność dokładnego researchu pozwoli Ci również na podejmowanie się zleceń z tematyk, które nie są Ci bliskie. To droga do większego grona potencjalnych klientów.

3. Zapomnij o zasadach pisania wypracowań ze szkoły

Filologia i inne kierunki humanistyczne dadzą Ci dobry start w poszukiwaniu pracy jako Copywriter. Zdecydowanie jednak nie są odpowiedzią na pytanie jak zostać Copywriterem. Niestety, pisanie wypracowań wyszukanymi frazami i tysiącami nudnych sformułowań nie sprawdzą się w Copywritingu. Klienci nudzą się sloganami wyciągniętymi z ławki.

4. Pisz bardzo dużo

Na start zalecałbym kilkadziesiąt/kilkaset różnych tekstów dla samego treningu. Ja mogłem dużo testować przy swoich projektach. Później rozwijałem się przy zleceniach i w zatrudniających mnie firmach. Jeżeli nie masz takiej możliwości, znajdź firmy, które mają słabe teksty. Napisz im coś za darmo i wyślij. Nie zapomnij zapytać się o możliwość umieszczenia danego tekstu w portfolio. Nie spodziewaj się 100% odzewu. Z czasem jednak zbudujesz portfolio i zaczniesz je wysyłać nowym klientom.

5. Buduj Portfolio

Dokańczając poprzedni punkt. Lepiej, abyś je miał, aby cokolwiek ugrać. Rób wszystko, aby zbudować sobie wartościowe portfolio.

Później, zgłaszając się do zleceń, wysyłaj je klientom. Ich reakcja na Twoją pracę będzie jedną ze wskazówek odnośnie poziomu tworzonych przez Ciebie treści. Możesz również porównywać swoje teksty z konkurencją i w ten sposób szukać rzeczy wymagających poprawy. Pewien okres czasu i nawet portfolio będziesz mógł wysyłać rzadziej. Jeżeli Twój klient poleci Cię następnemu, najczęściej wiąże się to z zaufaniem w stosunku do Twojej osoby. Nie bądź więc zaskoczony, gdy ktoś podpisze z Tobą umowę nie czytając portfolio. Tego doświadczysz jednak najczęściej tylko posiadając silne referencje.

Wydaje się proste? Sam wiem, że lista wygląda na prostą. Chodzi o to, że te działania zajmują sporo czasu.

A gdyby było mało, to nie wszystko. Mam też inne cenne tip’y. Podzielę się, jeżeli do mnie napiszesz.

Pin It on Pinterest

Share This