Marketing zapachowy i cały branding sensoryczny jest popularny już jakiś dłuższy czas. Powiemy sobie tutaj o paru świetnych rzeczach. Firmy stosują dużo z tych technik od lat i podrzucę kilka przykładów. Taki marketing użyty w odpowiedni sposób oznacza dobre efekty.

Cały marketing zapachowy polega głównie na aromatyzowaniu pomieszczeń firmy.

Przeczytasz tu w kolejności:

  1. Dlaczego blisko marketów zazwyczaj są piekarnie?

  2. Jaki jest najbardziej lubiany zapach na świecie?

  3. Badanie, które udowodniło, że przez zapach więcej zapłacisz za buty

  4.  Przykłady z podobnych działań firm z przeszłości


Jeżeli chcesz, to się zapoznaj z filmikiem, poniżej zaczynamy

 

Wiec po pierwsze:

Cel to wzbudzenie emocji. Zapach to tylko jeden ze środków prowadzących do niego.

Więc

Wyobraź sobie, że idziesz ulicą. Masz zamiar zrobić zakupy. Blisko sklepu dociera do Ciebie zapach świeżego pieczywa z piekarni obok. Potem budzisz się w domu. Masz ze sobą pełną torbę zakupów.

Wtf

Przy dużych marketach zazwyczaj widzimy piekarnie. Mają one wzbudzić w nas pozytywne emocje związane ze świeżością pieczywa itp. Dlatego też, jak wchodzimy do środka dużego sklepu to na początku widzimy pieczywo, a później dopiero inne produkty.

Gdyby był to zapach np. z komina czy jakiś spalin nie zrobiłbyś dużych zakupów ze względu na kojarzenie sklepu i produktów podświadomie z nieczystością. Duże markety, które mają obok jakieś fabryki nie notują zazwyczaj tak dużych zysków jak te w miarę ekologicznej okolicy.


Marketing zapachowy a obraz – różnica odczytywana przez mózg.

Zapach aktywuje te same części w mózgu, co obraz.

A często jest tak, że jeżeli element wizualny pasuje fenomenalnie do zapachu, mamy wiele większe szanse na sprzedaż. Jedno dopełnia się z drugim, wywołuje u Ciebie wspomnienia. Np. kiedy jesteś w sklepie na dziale rybnym i jednocześnie czujesz zapach cytryny. Przywołuje to w Twoim umyśle wspomnienie przyrządzania jej na grillu w dzieciństwie.

 

Kiedy zapach jest niespójny z rzeczą którą ma odwzorowywać, wtedy wywołuje odrazę, obrzydzenie. Np. Zapach mięsa na dziale z owocami, opon na dziale z pieczywem itp.


 

Jaki jest najbardziej lubiany zapach na świecie?

Mogłeś myśleć o różnych perfumach albo egzotycznych aromatach różnych roślin. A tak serio, to puder dla niemowląt.

Udowodniono naukowo, że puder dla niemowląt jest najbardziej lubianym zapachem na świecie niezależnie od kultury i miejsca zamieszkania. Wywołuje emocje związane z wczesnymi, szczęśliwymi latami dzieciństwa. Podobno osoby w każdym wieku za nim szaleją. Nie pamiętam jak pachnie ale skoro jest taki super, po opublikowaniu spróbuje.


Czemu CocaCola wypuściła akurat waniliową Cole?

Wanilia jest najpopularniejszym zapachem w USA. Marketing zapachowy z nią szaleje. Ludzie ją lubią, dobrze się kojarzy. Z tego powodu tak dużo produktów wypuszczanych jest w tym smaku. Pewnie jak rozpylisz zapach wanilii w swoim gabinecie przed ważnym spotkaniem, na pewno będzie bardziej owocne.


 

– Płacę za buty o 10 dolarów więcej bo sklep pachnie?  (BADANIE)

„W 2005 roku dwóch badaczy przeprowadziło następujący

eksperyment: ukryło w pomieszczeniu wiadro ciepłej wody z odrobiną

ledwie wyczuwalnego środka czyszczącego o zapachu cytryny.

Połowa osób badanych zajęła miejsce w pachnącym pokoju, druga

połowa usiadła w pokoju bez aromatu. Potem wszyscy poproszeni

zostali o napisanie, jak planują spędzić dzień. 36 procent osób z pokoju

zapachowego wymieniło czynności związane ze sprzątaniem,

w porównaniu do zaledwie 11 procent osób z drugiego pokoju. Kolejnym

etapem było wypełnienie niezwiązanego z badaniem kwestionariusza

w którymś z pokojów. Następnie przeniesiono wszystkich do

innego pomieszczenia, gdzie każda osoba została poczęstowana wyjątkowo

pokruszonym, brudzącym przy jedzeniu ciastkiem. W ukrytych

kamerach zaobserwowano, że osoby, które przebywały w pokoju

zapachowym, robiły mniejszy bałagan – dyskretnie pachnący środek

czyszczący sprawił, że byli bardziej pedantyczni przy jedzeniu. Jednak

nawet po badaniu żaden z uczestników nie był świadomy wpływu

tego zapachu na swe zachowanie.”

 

 

A poniżej napisze jak firmy w przeszłości wykorzystywały zapach do zachęcenia klientów. Piszę w czasie przeszłym, bo nie wiem, jak to teraz wygląda.

– W knajpach (teraz nie pamiętam nazwy) rozpylano specjalny zapach o kodzie RTX9338PJS (coś w tym stylu). Był to zapach mięsa, cheeseburgera. To powodowało, że nawet wchodząc po sałatkę, często wychodziłeś z mięsną bułą. Jakoś przed barem nie mogłeś się powstrzymać akurat przed tym typem jedzenia i zmieniałeś zdanie. Ciekawe.

 

– W poczekalniach linii British Airways rozchodził się delikatny aromat znany jako Meadow Grass, który ma wywoływać wrażenie bycia na świeżym powietrzu w przestrzeni zamiast na tłumnym lotnisku. Podejrzewam, że działał.

 

– Główny sklep Samsunga w Nowym Jorku pachniał melonem, co ma się kojarzyć z relaksem, wyspą na południowym morzu – po to, żeby klienci nie zniechęcali się na widok cen.

 

– Procter & Gamble wypuścił na rynek chusteczki do twarzy o zapachu Vicks, usiłując przywołać wspomnienie z dzieciństwa – matki leczącej przeziębienie maścią Vicks. Wspomnienia z dzieciństwa dobrze się sprzedają.Dużo firm zlecało tworzenie dla nich specjalnych zapachów i patentowała je.

Jeżeli chodzi o zapachy, to tyle informacji na tą chwile miałem  pod ręką. Moim zdaniem, interesujący zakamarek marketingu. Więcej z pewnością znajdziecie m. in. w pozycji, którą wymieniłem na dole.

 

W pisaniu pożytkowałem się między innymi książką:

Martin Lindstrom – Zakupologia. Prawdy i kłamstwa o tym, dlaczego kupujemy

Neuromarketing i dużo konkretnych informacji. Moim zdaniem, fenomenalna książka.

Marketing zapachowy zajmuje tylko kilka stron w tej pozycji. Całość skoncentrowana jest na dużej ilości innych, super fajnych zjawisk w nauromarketingu.

 

Do następnego!

 

Pin It on Pinterest

Share This