Metody zapamiętywania to temat, który porusza ogromna ilość prelegentów na konferencjach TED. Pewnie każdy z nas spotkał się z co najmniej jednym wykładem o tym, jak się uczyć (czasem niekoniecznie go oglądając do końca). Okazuje się, że zwykłe wkuwanie materiału jest nieefektywne, a my idąc tym torem często nie zdajemy sesji lub nie potrafimy nauczyć się nowego języka. W tekście przytoczę kilka wykładów na ten temat i technik pamięciowych, które poprawiają skuteczność nauki. Jeżeli zastosujemy chociażby kilka z nich skrócimy czas nauki i zwiększymy ilość informacji, jakie przyswoimy.  

 Metody zapamiętywania – Jak się uczyć?

Metody zapamiętywania pomagają w każdej płaszczyźnie życia. Przecież nie wszystko możemy wygooglować. 

Radek Kotarski napisał o tym też książkę – Włam się do mózgu. Polecam ją bez wahania. Zbiera ona metody efektywnej nauki w spójnym materiale i przystępnej formie. Pomoże nam praktycznie po chwili poprawić efektywność.

  • Zadawaj sobie pytania 

Jeżeli uczymy się jakiegokolwiek materiału, musimy zaangażować swój mózg. Zadawanie pytań dodatkowych takich jak “dlaczego” lub “po co” znacznie poprawia czas, jaki dana informacja spędzi w naszym umyśle.  

  • Wprowadzanie informacji, których się uczymy w życie – Praktyka 

Metody zapamiętywania mogą być różne, jednak jedną z najskuteczniejszych jest wprowadzanie informacji w życie. To dlatego coraz częściej przykłada się wagę nie tylko do prelekcji, ale też do warsztatów, podczas których uczestnicy pracują praktycznie sami z miejsca wykorzystując zdobytą wiedzę. Na przykładzie nauki języka wygląda to tak, że próbując zapamiętać zdanie “Jan podnosi butelkę wody” powinniśmy także to zrobić. Wtedy połączymy daną czynność ze zdaniem sprawiając, że nasz umysł szybciej to zakoduje.  

  • Proste testy lub przepytywanie 

Jeżeli mamy taką możliwość, poprośmy kogoś o przepytanie z danej partii materiału lub skonstruujmy prosty test. Nie chodzi o to, aby pytania były bardzo zaawansowane. Nasz cel to zmuszenie mózgu do odszukania informacji i przywołania jej. Nawet stosując najprostsze konstrukcje pytań sprawimy, że efektywność znacznie się poprawi. 

  • Fiszki 

Fiszki to technika pamięciowa, która szczególnie przydaje się do nauki języka. Nie zapominajmy jednak, że samo powtórzenie jeden raz nie wystarczy. Poprawne i skuteczne korzystanie z fiszek powinno odbywać się w nieco inny sposób. Zadbajmy o to, aby mieć 5 przegródek. Pierwsza powinna być najbardziej pojemna. Po poprawnej odpowiedzi na to, co jest po drugiej stronie kartonika przekładamy go do następnej przedziałki. Dopiero po tym, jak piąty raz odpowiemy dobrze, możemy uznać, że dane słowo lub fraza została przyswojona. Jeżeli w trakcie odpowiedzi np.  po raz trzeci zrobimy to źle – cofnijmy nasz kartonik. Wrócimy do niego później. Pamiętajmy także o przerwach w nauce. To bardzo ważne, ponieważ z czasem pewna część informacji może nam uciec.  

  • Podział materiału na partie i rozłożenie w czasie 

Lepsze krótkie partie materiału rozłożone w czasie na serie niż nauka wszystkiego dzień przed egzaminem. Rozkładając materiał na części sprawiamy, że za każdym razem będziemy coraz bardziej zapoznani z materiałem. Jeżeli szukamy odpowiedzi na pytanie jak się uczyć – odpowiedź to –  systematycznie! Nauka dzień przed sesją może grozić oblaniem. Jeżeli odpowiednio rozłożymy naukę na kilka miesięcy przyswajając małe partie, znacznie zwiększymy swoje szanse.  

  • Zmiana miejsca i okoliczności 

Mózg potrzebuje różnych bodźców, aby zapamiętywać więcej. Zmiana miejsca lub okoliczności nauki pomaga w zapamiętywaniu. Jeżeli mamy warunki, powinniśmy możliwie często zmieniać miejsce, pokój lub metodę nauczania, jaką stosujemy.  

  • Czytanie dwa razy 

Czytanie wielokrotne jednego tekstu zazwyczaj nie ma sensu. Po drugim razie nauka staje się znacznie mniej efektywna. Istnieje minimalna różnica pomiędzy wynikami w testach osób, które przeczytały tekst dwa razy, a tymi, które zrobiły to np. pięciokrotnie. Więcej nie zawsze znaczy lepiej. Uczmy się mądrze 🙂  

  • Mapy myśli 

Duża część osób kojarzy metody zapamiętywania głównie z mapami myśli. Nic dziwnego – to bardzo skuteczna metoda, którą zaleciłbym bez względu na to, jaki materiał jest przyswajany. Ważne jest także, aby samemu opracowywać materiał – nie przepisywać. Przetwarzając informacje i nieco przekształcając je zapisując mamy większe szanse na to, że materiał zostanie w naszej pamięci na dłużej. Podrzucam dwa wykłady, ponieważ mapy myśli to szeroki temat: 

  • Mieszanie 

Zamiast ucząc się wszystkiego kolejno, często efektywniejsze okaże się latanie po różnych działach wykonując różne zadania.  

  • Zanurzenie się w języku 

Zanurzenie się w języku częściowo lub całościowo to techniki pamięciowe, które sprawiają, że znacznie poprawimy efektywność nauki. Otaczając się danym językiem częściowo (w początkowej fazie nauki) lub całościowo (gdy już dużo rozumiemy) pozwolimy sobie oswoić się z nim zupełnie. Nie otrzymamy takiego efektu tylko robiąc zadania z losowego podręcznika przez kilka godzin dziennie. Zacząć można nawet od zmiany preferowanego języka w swoim telefonie! 

  • Opowiadanie i nauczanie innych 

Jedną z najbardziej skutecznych technik jest opowiadanie innym o materiale, którego się nauczyliśmy. Dzięki temu utrwalamy zdobytą wiedzę. Nie dość, że nauczymy czegoś naszego znajomego lub kogokolwiek innego i zyskamy satysfakcję, to nasz umysł zapamięta materiał na długo. Będziemy mogli wracać do niego, kiedy tylko chcemy.  

Podrzuciłem kilka metod zapamiętywania, które sprawdzają się na co dzień. Pewnie zauważyliście, że można je łączyć korzystając z kilku jednocześnie. Ja często ucząc się materiału łącze kilka mając nadzieję, że jeszcze szybciej wszystkiego się nauczę. Zazwyczaj działa, gdy wystarczająco się skupię.  

Oduczanie i zapamiętywanie – Techniki pamięciowe to nie wszystko 

Dowiedziałem się też, że nie tylko zapamiętywanie jest ważne. Często zaśmiecamy swój umysł informacjami, które nie mają dla nas większego znaczenia – szczególnie w szkole. To powoduje, że powinniśmy nauczyć się także oduczać niepotrzebnych informacji. Opowiedział o tym więcej prelegent, którego film przedstawiam poniżej: 

Pin It on Pinterest

Share This