Motywowanie zespołu staje się jednym z najtrudniejszych wyzwań bez względu na to, czy jesteś project managerem, czy prowadzisz firmę. Kolejne pokolenia wchodzą na rynek i trzeba się nieco do nich dopasować, jeżeli nie chcemy osiągać wyników zdecydowanie poniżej możliwości. Jeżeli nasz zespół nie pracuje tak, jak byśmy tego chcieli – sprawdźmy, czy na pewno prawidłowo próbujemy ich angażować. Mamy do wyboru wystarczająco stylów zarządzania, aby wybrać właściwy.

Pisząc wspieram się książką, którą także możesz dostać – Mam ich kilka – Może nawet przekażę Ci ją osobiście!

Wystarczy, że napiszesz mi wiadomość na Facebooku, komentarz, maila lub DM na Instagramie, w którym opowiesz, jak poradziłeś sobie z problemem z motywacją w swoim zespole lub podczas pracy nad danym projektem. 

Zaangażowałeś innych energią? Zrobiłeś coś kreatywnego? Skorzystałeś z któregoś modelu?  

Jeżeli nigdy nie kierowałeś zespołem lub uważasz, że bardziej poradzisz sobie argumentując, jest druga opcja: 

Napisz mi wiadomość, w której określisz, dlaczego Ty powinieneś otrzymać książkę! 

Profil na Facebooku 

Instagram

Wystarczy – Dotrę do wiadomości bez względu na to, którym medium ją wyślesz 🙂  

Najciekawsze odpowiedzi nagrodzę książkami:

Szefie, angażuj zespół – Jak motywować grupę Decision Making for Leaders Roberta Zycha 

Deadline: do niedzieli 08.07.   

Rozstrzygnięcie w poniedziałek 09.07 

Czytałem – Fenomenalna. Przestaniesz widzieć motywowanie zespołu jak czarną magię – Zaangażujesz go.  

Motywowanie zespołu – Jak do tematu podchodzi książka?  

Motywowanie zespołu to jedno z większych wyzwań przy projektach. Często podczas pracy z grupą zetkniemy się z sytuacją, w której złe podejście może zniszczyć cały projekt, obniżyć autorytet szefa lub motywację poszczególnych osób. Rober świetnie wyjaśnia, że w modelu Victora H Vroom’a określono rozwiązania, które dostosujemy do konkretnych sytuacji.  

Jedną z najważniejszych nauk, jakie wyniosłem i przykładając model do mojej pracy z zespołami jest fakt, że nie ma jednego dobrego stylu dla zaangażowania. Zależnie od sytuacji i zespołu musimy dokleić taki, który ma największe szanse powodzenia.

Mamy do wyboru: 

  • Dyrektywę decyzyjną  
  • Konsultację indywidualną 
  • Konsultację grupową  
  • Moderowanie  
  • Delegowanie 

Pewnie domyślasz się, że pierwszy punkt oznacza największy wpływ lidera, a ostatni dużą swobodę grupy. Nie zawsze Twój autorytet wystarczy, aby przekonać pracowników do efektywnej pracy. Tak samo nie zawsze całkowite delegowanie nie sprawi, że się zaangażują. Dyrektywny styl zarządzania sprawdzi się w innych sytuacjach, a partycypacyjny w innych.

Przeanalizuj zatem, jak zarządzany wcześniej był zespół, który przejmujesz.  

Model Vrooma zakłada, że istnieje 11 czynników sytuacyjnych, które warunkują sposób, w jaki powinieneś podjąć decyzję. Wbrew pozorom przeanalizowanie ich nie jest trudne, a gdy zrobimy to dobrze, nasz zespół po prostu będzie pracował osiągając swoje cele. Przełożonego też. Kilka z takich czynników: waga decyzji, potrzeba zaangażowania, wiedza lidera i zbieżność celów. Pomięcie kilku może sprawić, że podejmiesz decyzję dyrektywną pracując z nowo powstałym zespołem dwudziestolatków w branży IT, co prawdopodobnie nie wzbudzi ich zaangażowania.  

Robert pisze dużo o szczerości intencji podczas przekazywania informacji i podejmowania trudnych decyzji. Zawiera informacje o tym, jak nie dać się wciągnąć w usprawiedliwianie się. Dobry szef powinien skupić się w pierwszej kolejności na pokazaniu intencji, przekazaniu decyzji, umocnieniu decyzji. Następnie pozwolić pracownikowi na odsłonięcie jego interesów i proponowanych rozwiązań. Rozmowa skończy się pomocą przełożonego w doprowadzeniu wypracowanego przez pracownika rozwiązania do końca. 

Przy swoich projektach też od czasu do czasu spotykam się z problemem dotyczącym motywacji w zespole po podjęciu danej decyzji. Zazwyczaj najlepiej sprawdzały się konsultacje grupowe, gdzie wspólnie analizowaliśmy poszczególne czynniki przed podjęciem decyzji lub delegowanie decyzji. Muszę wspomnieć, że szczególnie w delegowaniu konieczna jest wysoka samoświadomość w zespole, aby czynność nie została odebrana jako brak kompetencji lub pewnego rodzaju słabość. Ważne: Nawet, jeżeli delegujesz podjęcie komukolwiek z zespołu – dalej Ty jesteś odpowiedzialny za jej wynik. Jeżeli się zainteresujesz, opowiem o tym 🙂  

Motywowanie zespołu to spore wyzwanie, ale wypracowany system może sprawić, że to Twoja firma osiągnie cele sprzedażowe w czasie, gdy inne będą szukać problemu w pracownikach. Czasem wystarczy spojrzeć na sytuację z innej perspektywy.   

 Czekam na odpowiedzi! 🙂 

Pin It on Pinterest

Share This