Nie żyjemy od wczoraj. Wszyscy, włączając w to starszych użytkowników zauważają rosnącą rolę Instagrama w komunikacji. Używa go coraz większa ilość osób w Polsce, co potwierdzają statystyki, a marki częściej uwzględniają ten kanał w swoich działaniach. Rosnąca konkurencja i wymagający konsumenci sprawiają jednak, że warto przemyśleć swoją strategię komunikacji i dopasować ją do grupy docelowej. Zapoznając się z instrukcją poniżej, dowiecie się, jak stworzyć wspomnianą strategię krok po kroku.


Marketing na Instagramie – Od czego zacząć?

Zacznijmy, jak zawsze, od poznania naszego użytkownika. Trudno byłoby mówić w imieniu marki, jeżeli nie wiemy, do kogo się zwracamy. Inaczej przecież rozmawiamy z osiemnastolatkiem, który szuka idealnego kierunku studiów, a inaczej mówimy do dyrektora w średniej wielkości organizacji. Dopasowanie komunikacji sprawi nam znacznie mniej problemów, gdy dokładnie stworzymy persony. Personalizacja w cenie. Spójrzmy na profile, które sami obserwujemy. Pewnie znajdziemy wśród nich kilka marek, których komunikacja trafia do nas z konkretnego powodu.

Opowiadanie historii marki – Wiele Polskich firm nie docenia wspaniałych historii, jakie mają do opowiedzenia. Właściciele zmagający się z wyzwaniami prawnymi w biznesie, oryginalny produkt wytwarzany w niecodziennym miejscu, czy kreowana przez lata atmosfera i standardy w jednej branży. Wszystkie te aspekty mogą przeobrazić się w siatkę zdjęć na Instagramie. Wystarczy jedynie poukładać historię marki (Storytelling) i ubrać ją stylistycznie w spójną całość.


Instagram firmowy i prywatny – Co warto? Jaka jest różnica?

Wiele osób, szczególnie na początku, pyta o to, czy lepiej prowadzić firmowe konto na Instagramie, czy prywatne. Odpowiedź jak zwykle jest niejednoznaczna. Dopóki jest się małym twórcą, czy blogerem, który bardziej niż statystyki ceni sobie trochę większy zasięg, zostańmy przy prywatnym. Jeżeli natomiast posiadamy rozwijającą się firmę, chcemy tworzyć kampanie Ads i w czasie rzeczywistym monitorować wyniki w statystykach, oczywistą oczywistością jest konto firmowe.

Jeżeli chodzi o odpowiedź na takie pytania, jak: “Jak zwiększyć liczbę obserwujących”, czy “jak zdobyć followersów”, mamy różne opcje zależnie od rodzaju konta. Prywatne konto ogranicza nas w aspektach wspomnianych powyżej, lecz daje nam coś innego w zamian. Podobnie z firmowym, gdzie możemy zwiększać ilość obserwujących na takie sposoby, jak np. skuteczne kampanie Ads.


Jak wypromować firmę na Instagramie – Strategia krok po kroku

Lubię to, że przy marketingu na Instagramie, podobnie jak przy innych kanałach, ogranicza nas głównie kreatywność. Mimo tego jednak powinniśmy zapoznać się też z technicznymi aspektami prowadzenia profilu, aby satysfakcjonująco odpowiedzieć na pytanie, jak wypromować firmę na Instagramie.

Nisza – Już na początku roku w tekście o trendach w mediach społecznościowych pisałem, że ludzie coraz bardziej doceniają niszowych twórców z znacznie bardziej specjalistycznymi treściami. Powinniśmy wziąć to pod uwagę szczególnie na początku rozwijania profilu. Profil skupiony wokół ogrodnictwa (bo mamy taką firmę) niekoniecznie połączymy z parentingiem, jeżeli urodzi nam się dziecko. W takiej sytuacji preferowane rozwiązanie to założenie dwóch profili, gdzie skupimy specyficzne społeczności o konkretnych zainteresowaniach. Działając w taki sposób tworzymy społeczność. Wpływ na to, kto trafia na nasz profil mają między innymi działania w innych mediach, reklamy i hashtagi, o których napisałem nieco niżej. Czasem jednak warto mieć nieco mniejszą społeczność ale ściśle związaną z marką i cechującą się wysokim stopniem zaangażowania, jeżeli mielibyśmy wybierać pomiędzy jednym i drugim.

Stylistyka – Dobra, do rzeczy. Jeżeli nasz profil, przynajmniej na początku, nie będzie zupełnie ze sobą spójny stylistycznie, trudniej będzie nam zbudować społeczność. Chyba, że nadrobimy innymi atutami, jak szczególna autentyczność, transparentność, mało powszechna wiedza, specyficzny sposób przekazywania informacji lub kontrowersja.

Już od początku ustalmy strukturę siatki naszych zdjęć i to, w jakim systemie je ułożymy. Jeżeli decydujemy się na skórki, niech będzie to jedna lub dwie ale na stałe. Nie zmieniane tworzą pewien klimat na profilu. Innym tematem jest wybór koloru dominującego. Promocja firmy na Instagramie będzie skuteczniejsza, gdy nasze zdjęcia nie dość, że będą atrakcyjne ogólnie, wizualnie, to jeszcze dopasowane kolorystycznie do siebie wzajemnie. Mogliście to zauważyć przy profilach, które w całości tworzone są w dominującej barwie np. niebieskiej, bordowej, pomarańczowej, turkusowej i innych.


Opisy na Insta – Jak dobrać hashtagi, które zadziałają?

Opisy na Insta to jeden z większych problemów, z jakim można się spotkać przy rozwoju. Jak to się dzieje, że zdjęcie jest bardzo atrakcyjne, a jednak nie przyciąga nowych użytkowników? Co robię źle?

Początkowo dobrze jest ustalić, czy hashtagi na Instagramie będą po polsku, czy angielsku i jakiej będą wielkości. Słyszałem, że nie powinny przekraczać wielkości 500 tys. postów. Ogólnie to takie powinny być nie za duże, nie za małe, takie średnie 🙂 Bez względu jednak na ich wielkość warto zmieniać je w różnych zdjęciach i eksperymentować.

Ile hashtagów wstawić do opisu? – Nie więcej niż 30. Warto przynajmniej na początku zwrócić uwagę na wykorzystanie możliwości otrzymywanych od Instagrama w tym zakresie. Sam lubię przy kampaniach i prowadzeniu profili firmowych wybierać 10 – 23 wśród wyselekcjonowanych w danej branży hashtagów. Zanim użyjemy jednak poszczególnych hashtagów, sprawdźmy, co pojawia się, jak wpiszemy je do Instagrama w wyszukiwarkę i sprawdźmy konkurencję. Pozwoli nam to zweryfikować w większym stopniu ich potencjał w naszej branży. Napisałem o tym więcej i podałem narzędzia do Instagrama w oddzielnym wpisie.


Ciekawe Polskie Instagramy – Kogo obserwować na Instagramie?

Tutaj znów zależy, czego oczekujemy od profilu. Niektórzy będą szukali inspiracji, inni edukacji, a jeszcze inni nowinek z danej dziedziny w czasie rzeczywistym lub produktów do kupienia od zaraz. Wybrałem kilka profili, które ze względu na kreatywność przyciągają moją uwagę wizualnie. Zdaję sobie jednak sprawę, że jest ich znacznie więcej.

Wybrałem kilka profili, które przykuwają moją uwagę:

https://www.instagram.com/originmena/

https://www.instagram.com/hieniek/h

https://www.instagram.com/szymonbrodziak/

https://www.instagram.com/muradosmann/

Instagramowe zdjęcia – O co zadbać na profilu?

Wspominaliśmy już o tym, aby nasze zdjęcia pod jakimś względem (czy to tematycznym, czy stylistycznym) zgrywały się wzajemnie. Mogą mieć podobną kolorystykę lub specyficzny, charakterystyczny sposób kadrowania, styl. Tutaj każdy ma okazję, aby wyrazić ducha marki i swoją kreatywność tworząc coś niecodziennego. Techniczne aspekty robienia zdjęć to natomiast nieco inny temat.

Odnośnie instagrama warto pamiętać o tym, że:

  • Zdjęcia twarzy są częściej lajkowane niż te innych części ciała
  • Najwięcej lajków zazwyczaj zdobywa cała sylwetka (całość stylizacji, obecność całej postaci)
  • Jaśniejsze zdjęcia lubimy częściej
  • Mniejsze nasycenie kolorów jest atrakcyjniejsze dla odbiorców (nie warto z nim przesadzać)

Aplikacje do Instagrama (wspomagające tworzenie treści) i narzędzia do Instastory mogą zwiększyć naszą skuteczność. Warto jednak wyselekcjonować tylko te, które przydadzą się konkretnie w naszej sytuacji. Możemy przetestować wszystkie, jednak zgodnie ze strategią Lean mają one nam pomagać, a nie przeszkadzać, więc nie korzystamy z niczego na siłę.


Jak zwiększyć zasięg postów na Instagramie?


Wytyczne odnoszące się do promocji i marketingu na Instagramie nie mogły obyć się bez porad dotyczących zasięgu. Pamiętajmy, że każda interakcja użytkownika z naszą firmą jest formą zaangażowania, która wpływa na zasięg. Zatrzymał się dłużej na naszym zdjęciu? Super. Wstawiliśmy zdjęcia w formie galerii i przesuwa zdjęcie po zdjęciu? Fenomenalnie. Korzystajmy z funkcji, jak galeria właśnie, aby ułatwić użytkownikom interakcję, dobierzmy hashtagi według wytycznych powyżej i do dzieła. Jeżeli natomiast nie czujesz, żebyśmy wyczerpali tutaj temat lub chciałbyś porozmawiać o strategii Twojej firmy, to zapraszam do kontaktu.

Pin It on Pinterest

Share This