Storytelling jako element budowania wizerunku swojej marki to fajne narzędzie.

Jesteśmy przesyceni oglądaniem pustych informacji reklamowych od firm. Ludzie nie chcą pustych informacji. Chcą czegoś, co da im emocje i wartość. Dlatego lepszym sposobem na wzbudzenie zaangażowania, uwagi odbiorców jest opowiadanie historii. Umiejętnie opowiadane historie przeniosą Twoją markę na zupełnie inny poziom.


Tutaj zobaczysz:

– Jak tworzyć dobry Storytelling

– Rodzaje historii

– Ostatnie przykłady wykorzystania Storytellingu w reklamach firm


W storytelling’u chodzi głównie o utożsamienie się, refleksję, morał i logikę historii. Dobra historia pozwoli odbiorcy utożsamić się z bohaterem, który np. napotyka podobne przeszkody. Musi być spójna, a kolejne części pasujące. Refleksja jest konieczna. Gdy stosujemy storytelling musimy zasiać w naszym słuchaczu jakąś wartościową myśl, którą przeanalizuje. Na końcu ważny jest morał, czyli coś, z czym zostawiamy odbiorcę, coś jak wartościowa sugestia, pytanie lub wezwanie do działania.

W storytelling’u ważna jest otoczka jaką nadamy i przeszkody, jakie będzie musiał pokonywać nasz bohater. Często się o tym zapomina, a często to decyduje o tym, czy nasza historia będzie ciekawa.

Otoczka i przeszkody:

Gdzie i kiedy dzieje się ta historia?

Kto lub co jest głównym bohaterem, z którym odbiorca może się utożsamić?

Do czego zmierza bohater (cel)?

Kto lub co przeszkadza mu w dojściu do celu?

 

Potem jest akcja, kiedy wprowadzamy wszystkie konieczne elementy w życie. Budujemy naszą historię.

Potem jest morał i wiemy czym jest w storytelling’u z początku tekstu


 

Rodzaje historii:

 

“Who Am I” Stories, czyli storytelling „Kim jestem” – Mówi o Tobie. Może powiedzieć o Twoich marzeniach, pasjach, wartościach o tym co Cię motywuje, napędza, o Twojej porażce lub wygranej. Może być też mocno personalną, emocjonującą, osobistą historią. Opowiadanie takich historii sprzyja mocnemu budowaniu zaufania u odbiorców.

“Why I Am Here” Story, czyli storytelling  „Dlaczego tutaj jestem” – Opowiada o powodzie, dla którego robisz daną rzecz. Ma na celu powiedzieć Twoim słuchaczom o tym, że nie masz żadnych ciemnych intencji. Uświadamia, że Twoja działalność opiera się na ciekawych fundamentach. Pokazuje, że Twoje powody są słuszne, a Ty z pasją robisz to, co pokazujesz. Świetnie się sprawdza też w budowaniu zaufania, zbija argumenty o jakichś złych zamiarach.

“The Vision” Story, czyli storytelling „Moja wizja” – Ma na celu wzbudzić w ludziach np. szczęście i ich zainspirować. Ma pokazać, że to, do czego dążą, ich nadrzędna wizja jest warta włożonego wysiłku, zaangażowania. Jeżeli mają odpowiedni cel, tak wzbudzić w nich jeszcze większe pożądanie jego osiągnięcia.

“The Teaching” Story, czyli storytelling „uczący” – Wpływa na odbiorców ucząc ich czegoś. Np. że jakaś zmiana w ich osobowości może tak wpłynąć na ich życie (przykład), albo z drugiej strony pokazać im coś w stylu „Jak przykręcić kran?” w jakimś szczególnym kontekście. Może służyć też do przedstawienia następstw, które nastąpią po podjęciu szczególnego działania. Szansa na to, że świetnie sprawdzi się jako element content marketingu.

Storytelling „Wiem, o czym myślisz” – Wyprzedzasz odbiorcę z jego uwagami i pokazujesz, że sam takie miałeś. Dzięki temu możesz się utożsamić ze swoim słuchaczem, pokazać, że jesteś po jego stronie, a potem pokazać, że martwi się bez sensu. Mi zbrzydł ten rodzaj historii przez tych FM’ów, MLM’ów którzy po prostu zawsze tego używają. –  „No nie wiem nie wiem”  – „Ja Cie rozumiem! Ja też miałem takie obawy blablabla ale kiedy uwierzyłem mogłem za darmo z dnia na dzień osiągnąć sukces i blabla” W to nie wierzymy.


 

Ostatnio dużo firm stosuje bardzo udany Storytelling w swoich reklamach. W niektórych sytuacjach to już podchodzi pod sztukę, na moje. Historie, które opowiadają niektóre firmy potrafią być piękne. Tutaj pokażemy sobie kilka:

 Przykłady udanego Storytelling’u:

 

Allegro        To czego szukasz, jest bardzo blisko… | Bal

To co robi Allegro ze swoimi historiami, to jest takie wow, że za każdym razem się zachwycam.

 

Intermarche:

Intermarche opowiada o miłości i innych podobnych super emocjach. Tutaj też wysoki poziom.

“Wszyscy mamy dobry powód, aby lepiej jeść codziennie.”

Tutaj macie taką analizę tego spotu na  „NowyMarketing” (link):

Krzysztof Gonciarz i Intel rok temu:

To już chyba każdy zna i widział ale chcę przypomnieć. Dobry storytelling może utrzymać uwagę odbiorcy nawet przez dłuższy czas. Tak jest tutaj. Filmik jest odrobine dłuższy od poprzednich ale jak już zaczniemy, zostaniemy do końca.

 

 

Myślę, że trochę przybliżyłem Wam ten cały fenomenalny storytelling.

Do następnego!

Pin It on Pinterest

Share This