fbpx
Czas czytania: 2 minut

Pewnie już nie raz zdarzyło Ci się spotkać real time marketing na własne oczy w mediach społecznościowych lub innym kanale. Przy okazji premiery nowych filmów, znanych seriali lub kryzysach wizerunkowych i viralowych treściach pojawia się pełno postów, wideo, materiałów graficznych i innych, które mają nawiązać do zaistniałej sytuacji. Marketing w czasie rzeczywistym, bo tak to się ma w naszym języku, potrafi znacznie zwiększyć poziom Twoich relacji ze społecznością, klientami.


Marketing w czasie rzeczywistym – Kiedy spotykamy real time marketing? 

Real time marketing to działanie wymagające wyczucia, kreatywności i umiejętności zgrabnego podejścia do każdego tematu. Bez względu, czy to wybory prezydenckie, wpadka na kolejnej debacie, mecz piłki nożnej lub rozdanie Oscarów, zawsze można nawiązywać do podobnych wydarzeń przy kreowaniu treści dla firmy. Oczywistym jest jednak fakt, że marketing w czasie rzeczywistym to nie odpowiedź na każde możliwe wydarzenie. Powinniśmy zadbać, aby utrzymać kontekst branży, w której działa nasza firma i mieć na uwagę końcowego klienta. Przecież to do niego, naszej persony, będziemy kierować ten przekaz. 

Przykładem udanego Real Time Marketing jest przykładowo post u Rysuję Fejsbuki. Znalazł się on na profilu, gdy Twitter zaczął testować większy limit znaków (do 240). 


Jak zaplanować treść, która stanie się hitem nieco do przodu? 

Patrząc na różne przykłady zastosowania real time marketingu, można zastanawiać się jak spostrzegawczy muszą być osoby, które tworzą takie rzeczy. Okazuje się jednak, że tworzenie treści dopiero po jej zauważeniu nie jest konieczne. Można zaplanować swój marketing w czasie rzeczywistym do przodu, co jest pewnego rodzaju paradoksem. Udowodnił to Jakub Biel podczas swojej prezentacji. 

Przykład meczu reprezentacji udowadnia, że można zaplanować treść pod różne przypadki. Jedna zabawna i chwytająca widza grafika z postami gdy drużyna wygra i jeden przy przegra. W ten sposób bez względu na finalny wynik, będziemy w stanie szybko opublikować reakcję i zwiększyć szanse na jej szybkie rozprzestrzenienie się po sieci. 


Real Time Marketing na co dzień

Marki mogą odpowiadać stosując real time marketing na wiele sposobów. Kilka z nich to zastosowanie możliwości InstaStories, czyli relacji (narzędzia do tworzenia atrakcyjniejszych relacji). Pozwalają one na bieżąco odnosić się do danych sytuacji w formie graficznej lub wideo. Komentarz na temat danego wydarzenia lub zabawne poruszenie aktualnego tematu może rozprzestrzenić się tak samo szybko jak inne formy przekazu ze względu na łatwość, z jaką można przekazywać udostępniać daną relację swoim znajomym. 

Odpowiednio dużo kreatywności to jedyny wymóg. Możesz relacjonować wydarzenia, pokazywać, dokumentować lub ruszyć z live’em. Gdy reagujesz na rzeczy, które dzieją się nagle ale chciałbyś się wspomóc narzędziem, które pomoże Ci pamiętać o świętach z wyprzedzeniem, skorzystaj z kalendarza!


Kalendarz Świąt – Narzędzie wspierające Real Time Marketing

Wielu skutecznych marketerów korzysta z kalendarza świąt, które można zawrzeć w komunikacji marek. Marketingowy kalendarz świąt trochę różni się od tego tradycyjnego. To dlatego, że w tym pierwszym mamy też takie rzeczy jak oczekiwane premiery filmów, książek, większe wydarzenia i mniej oczywiste daty, które można z powodzeniem stosować w komunikacji.

Real time marketing będzie z pewnością skuteczniejszy, gdy zostanie zaplanowany, jak wspomnieliśmy powyżej. Wiadomo, że zdarzy się prawdopodobnie ogromna ilość sytuacji, których nie przewidzimy i będziemy musieli reagować szybko. Warto jednak zwiększyć swoje szanse na rozprzestrzenienie treści wśród grupy docelowej wybierając daty, w których warto będzie opublikować treść danego typu. 

Bardzo zalecałbym zrobienie własnego kalendarza świąt, który będzie wspierał nas przez cały rok. Sprawdzenie premier filmów związanych z naszą branżą lub innych wydarzeń to zaangażowanie czasowe w formie kilku godzin, a zwrócić się może w postaci dotarcia organicznego do wielu naszych potencjalnych klientów. Takimi efektami bowiem mogą zaskutkować viralowe treści, które stworzymy pamiętając o wspomnianych wydarzeniach.