fbpx
Czas czytania: 5 minut

Trendy, które pojawią się w Social Media na 2020 rok raczej nas nie zaskoczą, jednak nawyki konsumenckie mogą powoli się zmieniać w tym okresie. Dokładnie takich zmian byliśmy świadkami również w 2019 roku. Brak uważnej obserwacji może spowodować, że stosunkowo szybko wypadniemy z obiegu. Wrzucam więc poniżej kilka trendów, które warto obserwować i co najważniejsze, testować w 2020 roku! 

Trendy w Social Media i nie tylko – Na co zwrócić uwagę w 2020 roku? 

Będziemy dalej obserwować trendy w Social Media, które nasilały się w obecnym roku, a o których pisałem już kilkanaście miesięcy temu na blogu. Kto był, ten wie, że całkiem trafnie mi ten wpis wtedy wyszedł. Tym razem powinien być jeszcze dokładniejszy. Czego więc nie możecie przegapić w 2020? 

Rosnąca rola Stories na Instagramie i Facebooku 

Nie można powiedzieć, że nie przeglądamy newsfeeda, bo nadal to tam skupia się większość naszej uwagi. Coraz więcej czasu spędzamy jednak przeglądając Stories konkretnych twórców lub swoich znajomych, aby wiedzieć, co u nich w czasie rzeczywistym. Póki co nic nie wskazuje na to, by ludzie przestali iść w tym kierunku, gdyż taki format jest przyjemny w odbiorze i łatwy do znalezienia. 

Jak to wykorzystać? 

Pomyśl o tym, jak możesz zaplanować swoje działania na Stories w 2020 roku. Nawet, jeżeli Twoja firma miałaby to robić w ograniczonym zakresie dla swojej niszy, regularność i realna wartość może sprowadzić wielu nowych użytkowników. Jeżeli prowadzisz obecnie firmowego Instagrama, pomyśl, jakie filary firmy możesz przedstawić w Highlights (zapisanych zbiorach Stories) na swoim profilu, aby zachęcały użytkowników do przeglądania. 

Wybredni użytkownicy to konieczność dostarczenia realnej wartości i utrzymywania relacji 

Rok za rokiem pokazuje, że konsumenci coraz mniej przyjaźnie reagują na treści do nich niezbyt dopasowane pod względem zainteresowań. Niekiedy nawet pod wpływem emocji klikają przycisk ukrywający wszystkie posty danego profilu na Facebooku. To wymusza na firmach konieczność dostarczania realnej wartości (zamiast udawania, że ją dostarczają). Może ona mieć postać zarówno atrakcyjnych cen produktów (jeżeli tylko reklama jest skierowana do osób chcących je kupić), edukacji, czy pokazania procesu tworzenia (co też poniekąd jest edukacją). 

Pozyskanie nowych użytkowników też może kosztować znacznie więcej niż utrzymanie obecnych (co nie jest niczym nowym). Pomyślmy o tym szczególnie wtedy, gdy głowimy się nieustannie nad zwiększeniem sprzedaży z nowych leadów, zamiast skutecznie wykorzystać fakt posiadania klientów zadowolonych z usług lub produktów. 

Jak wykorzystać trend? 

Konieczność dopasowania treści do użytkowników nie jest niczym strasznym, a co więcej, trudnym wbrew pozorom. Wystarczy odpowiednio znać swojego odbiorcę (analizować go na podstawie realnych danych), posiadać wiedzę na temat ogólnych nawyków konsumentów, wiedzę techniczną na temat narzędzia i technik dotarcia, na kreatywności kończąc. Łatwo mi mówić, bo posiadam spore doświadczenie ale w uproszczeniu znacznie pomoże nam dokładna strategia komunikacji w mediach społecznościowych lub kompleksowa strategia marketingowa

Skupienie na strategii powinno być jednym z większych celów na wizjerze firm, bez względu na sektor, w którym działają. Inaczej publikowane treści i działania marketingowe mogą się rozpływać bez rozgłosu i większych efektów demotywując zarówno osoby odpowiedzialne wewnętrznie za marketing, jak właścicieli firm. Zadbaj o opracowanie dokładnej strategii, a później jej egzekucji przy dokładnym pomiarze wyników na bieżąco. Takie działanie pozwoli nam na długoterminowe korygowanie drogi i zwiększanie efektów z każdej kolejnej kampanii. 

Social Commerce – Obowiązkowy etap na mapie rozwoju e sklepów 

Sprzedaż w relacjach na Instagramie, kolejnych postach w tym samym medium, sprzedaż przez kampanię opartą o katalog, remarketing i inne narzędzia, mające przesunąć konsumentów w dół lejka sprzedażowego sklepu internetowego. Media społecznościowe to dla wielu firm, zarówno B2B jak B2C kanał sprzedaży, w którym mogą z powodzeniem znaleźć potencjalnych klientów. Niekiedy pojawienie się w nich jest obowiązkowe w przypadku, gdy chcemy skutecznie rozwijać organizacje. Nie chodzi tutaj o samo prowadzenie konta na Facebooku. Mamy przecież też reklamę na Instagramie, marketing na LinkedIn, a także inne kreatywne działania na TikTok’u i Snapchacie. Konsumenci coraz chętniej kupują najróżniejsze produkty przechodząc do sklepu internetowego właśnie z mediów społecznościowych. 

Jak wykorzystać trend? 

Posiadasz sklep internetowy z produktami skierowanymi do konsumentów? Zadbaj o sklep na Facebooku i sprzedawaj z katalogu przez remarketing! Napędzając tą machinę masz szansę na uzyskanie zadowalających wyników. Łącząc to natomiast z wiedzą o klientach i precyzyjnym przekazie, wyniki zapowiadają się na jeszcze lepsze. Oznacz produkty także na Instagramie w poszczególnych zdjęciach i pamiętaj, że to właśnie w ten sposób skracasz drogę pomiędzy użytkownikiem, a swoją witryną. Wyniki zobaczysz w Google Analytics! 

TikTok przestaje być niezauważalny nawet przez starsze pokolenie 

Aplikacja, która z początku uważana była przez wielu marketerów zwykłą zabawką dla dzieci, teraz staje się coraz większym, a co ważniejsze, istotniejszym kanałem komunikacji marek z najmłodszym pokoleniem! Jeżeli jeszcze nie wiesz, czym jest to narzędzie, pisałem o tym w artykule “Czym jest Tik Tok?”. Mówi się, że to już nie tylko krótkie filmiki z ruchami buzią, lecz coś na zasadzie komunikacji gifami – w grze mamy jednak prawdziwe osoby.

Najlepiej na TikToku mają się póki co kampanie influencerskie, czyli takie, które wykorzystują obecność osób znanych i oglądanych przez konkretną grupę osób w tym medium. Rok temu już mówiło się o TikToku(mi też się zdarzyło ostrzegać), a teraz jego obecność w coraz większej liczbie artykułów i exceli z budżetem reklamowym przestaje dziwić.

Jak wykorzystać narastający trend? 

Korzystając z danych na temat grupy obecnej na TikToku sprawdź, czy jest tam miejsce dla Twojej marki i produktów, które oferuje. Obecnie są to osoby głównie w wieku 13-15 lat. Niemal tak samo liczna jest grupa jeszcze młodszych użytkowników. Widzisz teraz, że nawet, jeżeli TikTok wydaje się interesujący, jeżeli posiadasz produkt dla osób starszych, możesz skupić się na innych kanałach. 

LinkedIn trendem w Social Media nie do pominięcia – Czy już czas, aby przestać odkładać go na później? 

Nie ulega wątpliwości fakt, że LinkedIn już od dłuższego czasu uważany jest za bardzo wartościowe biznesowo medium. Obecnie w Polsce (w chwili pisania przeze mnie wpisu) zarejestrowanych mamy niecałe 3 mln użytkowników. To około 15% wszystkich osób pracujących. Większość firm zarejestrowanych w kanale związanych jest z marketingiem, IT i rekrutacją. Jeżeli swoje usługi świadczysz w sektorze B2B, koniecznie zastanów się, czy nie znajdziesz tam swoich potencjalnych klientów. Szczególnie w sytuacji, gdy konkurencji z Twojej branży jeszcze tam nie widać. 

Przed rozpoczęciem działań marketingowym zadbaj jednak o odpowiednią prezentację. Więcej o LinkedIn pisałem w jednym ze swoich tekstów wcześniej. Reklamy tam obecnie również mogą być stosunkowo tanie. Ze względu na rosnącą popularność, uwaga użytkowników może być droższa w następnych latach. Podobnie, jak działo się to w przypadku każdego innego kanału marketingowego.

Firma od kulis – Bliskość i transparentność

Chętniej kupujemy od kogoś, kogo znamy. Jak zatem dać się poznać będąc firmą, a w dodatku dużą? Pokazać kulisy swojej działalności, twarze wybranych pracowników, całego zespołu, procesu produkcji lub stworzenie Brand Heroes i kreatywna zabawa Storytellingiem (opowiadaniem historii). Coraz więcej firm decyduje się na krok pokazania swojej działalności od środka, co niewątpliwie wpływa na ich wyniki. Polecam spojrzeć także na branżę wydawniczą, gdzie kolejni pisarze zaraz po ogłoszeniu startu sprzedaży przedsprzedaży książki z miejsca jadą do drukarni cyknąć parę fotek i nagrać wideo pokazującego proces. Działa? Działa! 

Uwaga! Podcast! 

Podcasty przez ostatnie lata rosły sobie za kurtyną. Niby ktoś się nimi interesował, niby coraz więcej osób ich słuchało, jednak w tym roku ich popularność znacznie wystrzeliła. Spotify również zaczął wyraźnie je promować. Pojawia się coraz więcej kanałów o różnych tematach przewodnich, nazwach i z innymi, równie ciekawymi gośćmi. Rynek stosunkowo obecnie otwarty może niedługo zmienić się w nieco konkurencyjny, dlatego jeżeli pojawiły się u Ciebie myśli o rozpoczęciu nagrywania, 2020 rok może być właściwym okresem. 

Mam nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Ci w dopasowaniu swojej strategii, a co najważniejsze, działań, do zbliżającego się 2020 roku. Jeżeli odpowiednio szybko będziesz w stanie wykryć i zaadoptować dział marketingu do charakterystyki swojej branży, bez wątpienia wpłynie to na Twoją korzyść. Gorzej będzie miała konkurencja, która nie nadąży za stosunkowo powolnymi, lecz trwałymi zmianami. Jeżeli cały czas czujesz, że potrzebujesz pomocy w dopracowaniu swojej strategii, skontaktuj się ze mną.