Trendy w Social Media zmieniają się z roku na rok wymuszając na nas weryfikację kursu i dostosowanie działań. Preferencje użytkowników ewoluują, platformy dają nowe możliwości, technologie coraz bardziej nam pomagają. Postarałem się w jedno miejsce zebrać wszystkie trendy, o których myślę, że będą kluczowe dla marek i firm w komunikacji w mediach społecznościowych w 2019 roku. Pamiętajmy jednak, że wszystko zależy od branży w której działami i sektora – B2C / B2B. Jeżeli myślicie, że coś należy tutaj dodać, let me know.

Trendy w Social Media w 2019 roku – Na co warto zwrócić uwagę? 

Coraz więcej wideo – Tekst w tematyce, jaką są trendy w Social Media nie może się obejść bez wideo – trendzie, który nasila się już od paru dobrych lat. Teraz materiały wideo stają się bardziej znaczącym elementem dla dużej ilości marek marek w komunikacji w mediach społecznościowych. Zarówno przy codziennych działaniach marketingowych, jak np. Employer Branding’u. Znacznie chętniej oglądniemy krótkie wideo, które przeprowadzi nas po danym produkcie lub usłudze niż przeczytamy o tym tekst. Warto zwrócić uwagę na wideo szczególnie w działaniach marketingowych na Facebooku. Podoba zasada występuje jednak na Instagramie, Snapchacie, Tik Tok. Nieco inną tendencję obserwuję na kontach firmowych na LinkedIn, jednak tutaj też możemy spodziewać się narastania tego trendu.  

Stories – Mieliśmy tego dużo już w 2018 roku, jednak w 2019 trend będzie dalej się nasilał. Bardzo lubimy Stories, chętnie je oglądamy. Znacznie łatwiej nawiązywać relacje ze znajomymi i markami odpowiadając na materiały udostępniane w formacie stories. To format, o którym rzeczywiście można powiedzieć, że zbliża nas do siebie nawzajem. Tutaj szczególny nacisk położyłbym na Instagram, bo to tam InstaStories póki co są najpopularniejsze, najskuteczniejsze. Przy Facebooku nie cieszą się taką popularnością. To się raczej nie zmieni.

A jeżeli myślisz nad działaniami na InstaStories, warto wspomnieć o narzędziach – Przydatne aplikacje do Insta Story – 4 darmowe narzędzia  

Można spotkać się z opinią, że Stories zastąpią tablice, jednak do tego jeszcze długa droga. Trochę odrealnionym trzeba być, aby podejrzewać takie zmiany w tak krótkim czasie. Nie wychodziłbym z założenia, że zauważalne zmiany w tym kierunku zauważymy w następnym roku – może będą, znikome. Szczególnie w czasach, gdy otrzymujemy bardziej spersonalizowaną, dopasowaną treść na Facebooku na tablicy niż kiedykolwiek wcześniej dzięki coraz lepszej pracy algorytmów.  

Facebook dokładniejszy niż kiedykolwiek wcześniej – Wspomniałem o tym powyżej. Może z czasem reklamy na facebooku i otrzymanie większych zasięgów stanie się droższe. Zauważymy (jeżeli jeszcze nie zauważyliśmy – a powinniśmy), że treści, które do nas docierają są lepiej dopasowane. Facebook dokładniej niż kiedykolwiek określa, co może nam się podobać, a co raczej chcielibyśmy pominąć. Dzięki temu jeszcze chętniej będziemy się angażować w treści, które zobaczymy na tablicy. Zarówno te od naszych znajomych, jak sponsorowane od marek.  

Marketing niszowy – To też łączy się nieco z poprzednim punktem. Rok w rok widzimy konieczność coraz większej personalizacji naszego przekazu i komunikacji do konkretnych grup docelowych. To często wymaga skupienia się na mniejszych grupach / niszowych i dopasowanie treści. Kreacje i pomysły na content będą w jeszcze większym stopniu oparte o dane. Konkretna i celna treść do klucz. Jeżeli będziemy chcieli trafić do zbyt szerokiej i zróżnicowanej grupy docelowej za pomocą jednej kreacji i metody, często poniesiemy klęskę. Z drugiej strony skupiając się na dopasowaniu treści do mniejszych grup, na których rzeczywiście nam zależy biznesowo, dostaniemy to, czego oczekujemy. Jednocześnie treści będą coraz wyższej jakości, ponieważ w dłuższej perspektywie edukacja fanów / klientów też sprawia, że zostają u nas na dłużej. 

Transparentność – Konsumenci w większym stopniu ufają firmom, które nie tylko dzielą się sukcesami i poszczególnymi wydarzeniami z życia, lecz dokumentują historię i działania na bieżąco. Coraz częściej widzimy, jak marki opowiadają nie tylko o sukcesach, lecz o porażkach i nauce, jaką z nich wyniosły. Widzimy też coraz więcej sprawozdań finansowych, udostępniania przychodów, polityki cenowej. Całość przyczynia się do wzbudzenia jeszcze większego zaufania u potencjalnych klientów (w niektórych branżach!). Prowadzenie fanpage, prowadzenie LinkedIn, Instagrama, Twittera, Snapchata, Tik Tok’a wymaga wzięcia pod uwagę tego obszaru. Podobny trend nasili się nie tylko na firmowych stronach, lecz na profilach prywatnych.

Social Commerce – Trendy w Social Media w 2019 roku nie mogłyby się obyć bez informacji o coraz większych możliwościach wspomagających sprzedaż. Widzimy coraz więcej opcji oznaczania produktów na Facebooku i Instagramie. Mamy do tego jeszcze Marketplace. Sklepy internetowe mogą dostrzegać to jako szansę – i słusznie, bo skuteczne działania w mediach społecznościowych przekładają się na sprzedaż, co udowodniłem pracując już z niejednym klientem z branży E-Commerce. Dużą rolę odegra też LinkedIn i Social Selling. Należy jednak unikać kompletnego braku personalizacji w wiadomościach, gdyż użytkownicy z biegiem czasu stają się coraz bardziej rozdrażnieni otrzymując “suchą” wiadomość na zasadzie “kopiuj” i “wklej”. 

Influencer marketing – Obserwuję Influencer Marketing w Polsce już od kilku ładnych lat i muszę przyznać, że znacznie zyskuje na popularności. Może to nie ten poziom, co w USA, lecz odpowiednio wybrani influencerzy mogą rzeczywiście wpłynąć na świadomość marki wśród swoich odbiorców i sprzedaż. Widać coraz większą skłonność marek do współpracy z nimi.  Nie tylko tymi topowymi, lecz swój kawałek tortu otrzymują także osoby, które mogą pochwalić się mniejszą i niszową grupą odbiorców. Do platform, które okazują się dobre do kampanii influencerskich dołącza z dumą Tik Tok.

Przyszłość live? – Pewnego czasu obserwowaliśmy boom na live’y w social media. Nadal będą one popularne, ponieważ to super sposób na interakcję z fanami. Warunkiem jednak jest ciekawa treść, tematy, o których będziemy mówić. Live’y nadal są jednak znacznie skuteczniejsze niż różnego rodzaju webinary. Jednocześnie wiele marek nie za bardzo ma pomysł na to, co może pokazać ciekawego podczas live’a. Kreatywność w cenie.  

Chatboty? – Pewnie, że będą zyskiwać na popularności. Będą może w stanie odpowiedzieć na standardowe pytania użytkowników (jak teraz to robią). Najprawdopodobniej jednak zrobią to dopóki wspomniane pytania nie odbiegną od standardu. Sam jestem zwolennikiem bardzo spersonalizowanej komunikacji z klientem. Minie jeszcze duuużo czasu, zanim chatboty będą potrafiły operować na zadowalającym większość użytkowników poziomie.  

Wzrost LinkedIn i TikTok – Warto w 2019 roku obserwować, jak rośnie LinkedIn i Tik Tok. Znacznie zyskały na popularności w 2018 roku i nic nie zapowiada tego, aby trend miał się osłabić w bieżącym roku. 

Mam nadzieję, że przypuszczenia i szacunki powyżej pomogą Wam w tworzeniu strategii działań dla marek w 2019 roku. Jeżeli uważacie, że warto wspomnieć czymś jeszcze, napiszcie mi w wiadomości lub komentarzu!

Inne artykuły z kategorii

Pin It on Pinterest

Share This