fbpx
Czas czytania: 5 minut

Dobór słów kluczowych, które w zamyśle mają być pozycjonowane to nieodłączna część pracy każdej osoby, które pisze teksty na bloga lub stronę internetową. To dzięki nim użytkownicy z naszej grupy docelowej będą mogli później dotrzeć na stronę internetową poprzez wyszukiwarkę. Wiele osób, szczególnie początkujących, nie wie jak sprawdzić słowa kluczowe strony, jakie są rodzaje słów kluczowych, a także nie radzi sobie ze znalezieniem odpowiednich narzędzi do wyszukiwania nowych fraz. Pisanie tekstów to też znajomość takich technik!


Dobór słów kluczowych – Największy błąd początkujących blogerów

Istnieje wiele grup na Facebooku, gdzie blogerzy z najróżniejszych branży wymieniają się spostrzeżeniami na temat prowadzenia bloga i pisania. Pewnego razu na jednej z nich moderator zapytał ich, jaki największy błąd popełnili od początku swojej kariery. Większość komentarzy wtedy krążyła wokół tego, że niedostatecznie zapoznali się z takimi zagadnieniami jak SEO, optymalizacja strony, pozycjonowanie, dobór słów kluczowych, wyszukiwanie fraz, czy samo planowanie słów kluczowych. Nie rozumieli zbytnio wspomnianych terminów, a brak było czasu na zdobycie większej wiedzy. Niestety na przestrzeni lat wiele w ten sposób stracili pod względem wyszukiwań organicznych i potencjalnego ruchu na stronie. Zacznijmy więc od podziału słów.


Rodzaje słów kluczowych – Jak je dzielimy?

Wdrożenie w temat będzie dla nas jeszcze łatwiejsze, gdy wcześniej zapoznamy się z rodzajami słów kluczowych. Pomoże nam to także w doborze odpowiednich fraz do nowego artykułu.

Słowa brandowe, czyli zawierające nazwę firmy – Nazwa firmy to słowo kluczowe, które jest wpisywane przez użytkowników stosunkowo często. Popularne w sytuacji, gdy przykładowo nie znamy strony producenta danego produktu, a chcemy na nią trafić. Konsumenci w ten sposób szukają także sklepów internetowych, które posiadają w swojej ofercie produkty wybranej marki / firmy.

Ogólne słowa kluczowe – Składają się często z jednego lub dwóch wyrazów. Osoby, które się nimi posługują nie posiadają jasno sprecyzowanych preferencji, może się rozglądają, przeszukują rynek. Pozycjonowanie ogólnych słów jest trudne, gdyż konkurencja jest znacznie większa, a samo to działanie niekoniecznie musi przełożyć się na korzyści biznesowe. Przykład:

  • lampa

Słowa kluczowe długiego ogona (long-tail) – Zazwyczaj łatwiejsze będzie wypozycjonowanie fraz długiego ogona. Użytkownicy poszukujący informacji, usług lub produktów w ten sposób mogą mieć już określone oczekiwania. Słowa kluczowe długiego ogona to zazwyczaj więcej niż dwa wyrazy. Przykład:

  • lampa do sypialni led

Słowa kluczowe w nowym wpisie na blogu, tekście na stronę lub nowym opisie – Jak wyszukać i zaplanować?

Wbrew pozorom możliwości i narzędzi, aby wyszukać skutecznie słowa kluczowe mamy ogromnie dużo. Postaram się poniżej zawrzeć conajmniej kilka sposobów i narzędzi, które pomagają przeprowadzić cały proces stosunkowo sprawnie.

  • Wyszukiwarka

Wykorzystać możemy nawet samą wyszukiwarkę! Przeprowadźmy test na przykładowej frazie. Weźmy pod lupę “lampy”.

Następnie przechodzimy do dołu wyszukiwań, gdzie znajdziemy frazy podobne. Nieraz będą doskonale pasować do naszego nowego tekstu, a także ich popularność może okazać się zaskakująco wysoka.

propozycje słów kluczowych w google

Słowa kluczowe Google Ads – Planer słów kluczowych

Najpopularniejszym, a jednocześnie jednym ze skuteczniejszych sposobów wyszukiwania słów kluczowych jest planer słów kluczowych. Znajdziemy go w panelu, gdy wejdziemy do naszego konta Google Ads. Wpisując następnie w wyszukiwarkę słowo kluczowe “lampy” pokażą nam się następujące wyniki:

Planer słów kluczowych Google Ads

Jeżeli chcielibyśmy uzyskać pewność odnośnie ilości wyszukiwań lepiej upewnijmy się przy wykorzystaniu innych narzędzi. To bowiem pokazuje bardzo przybliżone wyniki, co nie daje nam dokładnego poglądu na sytuację.


Answer The Public

Narzędzie pomoże nam nawet w sytuacji, gdy chwilowo brakuje nam kreatywności i szukamy nowych pomysłów. Dobór fraz z jego pomocą nie powinien stanowić problemu, gdyż baza słów kluczowych tam jest dosyć duża. Pozostaje je zweryfikować pod kątem konkurencyjności i uwzględnić w tekście.


Ubersuggest

Narzędzie i strona internetowa, na której pierwszym planie zobaczymy znanego specjalistę, Neila Patela. Ubersuggest również pomaga w doborze słów kluczowych. Patrząc na załączony screen, robi to całkiem dobrze. Zobaczymy tam różne wskaźniki, które pomogą nam w dalszym planowaniu.


SEMSTORM

Pozostaje odpowiedzieć na pytanie, jak sprawdzić słowa kluczowe strony, które są atrakcyjne obecnie. SEMSTORM posiada taką funkcję, lecz sprawdzi się także przy researchu i monitoringu innych aspektów witryny. Niemniej jednak chciałbym zwrócić uwagę, że już w podstawowej wersji programu znajdziemy w nim kilka fraz kluczowych, które przyprowadzają użytkowników na stronę. Tak to wygląda w moim przypadku:

jak sprawdzić słowa kluczowe na stronie semstorm

Senuto

Wielu profesjonalistów ceni sobie także użycie Senuto. Narzędzie przydaje się nie tylko do wyszukiwania słów kluczowych. Pozwala także na skuteczny monitoring, analizę i inne działania SEO sklepu lub strony internetowej.


Co ma wpływ na nasze szanse? – Konkurencyjność słów kluczowych

Konkurencyjność słów kluczowych określa, jakie są nasze szanse trafienia na wysokie pozycje. Pamiętajmy, że często konkurencja może być dosyć duża, co utrudnia lub wydłuża cały proces. Dodatkowo nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jak w międzyczasie zmienią się trendy. Co ma więc wpływ na nasze szanse?

Liczba stron konkurencyjnych – Można wywnioskować już po chwili, że jednym z czynników będzie ilość stron i konkurentów, z którymi będziemy rywalizować o ruch i wysokie pozycje.

Branża – Każdą branżę cechuje inna konkurencyjność i liczba rywali. Istnieją takie, niszowe branże, gdzie mimo nielicznej liczby wyszukiwań miesięcznych będziemy w stanie stosunkowo szybko wypozycjonować stronę na dane frazy i zdobyć ruch. W inncyh natomiast nierzadko będziemy musieli długo poczekać, zanim pojawią się widoczne efekty działań.

Optymalizacja i linki stron konkurencyjnych – To bardzo szeroki temat, a nie chcę zbytnio odejść 🙂 W skrócie chodzi o to, jak dobrze zoptymalizowane są strony konkurentów pod kątem wyszukiwarki, a także jak wygląda ich struktura linków, gdzie prowadzą wewnętrzne, skąd strona posiada zewnętrzne, jakiej jakości itp. Jeżeli nasi konkurenci są dobrze wypozycjonowani w danej branży, może być nam nieco trudniej.

Mam nadzieję, że teraz dobór słów kluczowych będzie przyjemnością i dobrą zabawą przed napisaniem następnego tekstu. Wykorzystanie powyższych wskazówek powinno przekształcić się w realne efekty już niedługo. Jeżeli posiadasz jakiekolwiek pytanie odnośnie tekstu, zapraszam do kontaktu! 🙂