fbpx
Czas czytania: 10 minut

Sztuczna inteligencja (AI) przekształca dzisiejszy świat marketingu. Zmienia sposób, w jaki tworzymy i dostarczamy treści, komunikujemy się z klientami, analizujemy dane rynkowe i optymalizujemy nasze strategie.

W tym tekście chcę pokazać kilka praktycznych zastosowań i wprowadzić Cię w świat wykorzystywania narzędzi opartych o AI.

Pamiętaj, że zwiększysz swoją skuteczność i szanse na otrzymanie wartościowych odpowiedzi ucząc się nowego zawodu i umiejętności: Prompt Engineering.

Prompt Engineering – Umiejętność formułowania zapytań do różnego rodzaju narzędzi sztucznej inteligencji w taki sposób, aby uzyskiwać wartościowe i trafne (zgodne z oczekiwaniami) odpowiedzi.

Samo AI (ang. artificial intelligence) było z nami od dawna. Wykorzystywaliśmy je podczas wykonywania różnego rodzaju procesów, korzystając z aplikacji, czy korzystając z wybranych narzędzi. Google za pomocą uczenia maszynowego od kilku lat próbuje badać intencje użytkowników i pokazywać im jeszcze lepiej dopasowane treści.

Od kiedy wszedł chatGPT – narzędzie od OpenAI, otrzymaliśmy możliwość “rozmowy” i wymiany informacji w czasie rzeczywistym. Wydarzenie to pozwoliło na komercjalizację sztucznej inteligencji na większą skalę, chociaż moim zdaniem jeszcze dużo przed nami. Widzimy dopiero pierwszą wersję narzędzia (i podobnych, do grafiki, czy wideo), lecz najbliższe lata dalej będą prowadziły do usprawnień, zmniejszenia kosztu przetwarzania zapytań i większych możliwości.

Dowiedz się, jak wykorzystać obecnie narzędzia oparte o AI w taki sposób, aby zwiększyć swoją skuteczność w kwestii marketingu.

 Jeżeli ciekawi Was dokładny sposób działania Chatu GPT zachęcam do zapoznania się z artykułem https://ztechnicznego.pl/gpt-zalety-wady-bunt/ 

Kluczowe korzyści zastosowania AI w marketingu

Korzyści zastosowania AI w marketingu są liczne. Możliwość analizy dużych zbiorów danych w czasie rzeczywistym pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb klientów i przewidywanie trendów. Wykorzystywanie odpowiednich zapytań umożliwia Tobie m.in. osiągnięcie większej wydajności podczas codziennych zadań, dodatkowe wsparcie dla kreatywności i uzupełnienie wiedzy specjalistycznej.

Lepsza wydajność pracy – Jeżeli spotkałeś się kiedykolwiek z sytuacją, w której musiałeś napisać 3 artykuły na podobny temat, prawdopodobnie zajmowało to dużo czasu. Każdy artykuł musiał być unikalny, a jednak pokrywał tą samą tematykę (np. aby go opublikować w trzech różnych serwisach). Obecnie możemy wysłać odpowiedni Prompt (zapytanie) do narzędzia (np. Chat GPT-4), a ten przeredaguje nam artykuł, napisze go innymi słowami, jednocześnie zachowując sens i kluczowe informacje zawarte w pierwszej wersji. Teoretycznie w tej sytuacji zamiast trzech artykułów, piszesz jeden specjalistyczny.

Mniej pomyłek przy analizie i redagowaniu danych – Analiza danych wymaga dużej wiedzy, a w dodatku skupienia i umiejętności wyciągania wniosków. Bez względu na to, czy analizujesz wyniki danej kampanii, czy chciałbyś zrobić krótszy tekst sprzedażowy z długiego artykułu. Obecnie, wspierając się narzędziami działającymi w oparciu o AI istnieje mniejsza szansa, że cokolwiek przeoczysz. Sztuczna inteligencja może zwrócić Twoją uwagę na aspekt, który Ci mógłby umknąć. Szczególnie, gdy mówimy o dużych zbiorach danych.

Zmniejszenie kosztów – Związane z lepszą wydajnością jest również zmniejszenie kosztów. Dzięki zwiększeniu wydajności firma może utrzymać ceny na konkurencyjnym rynku. Nawet w sytuacji, gdy rośnie koszt pracy, a także inne koszty (np. związane z materiałami, sprzętem, czy narzędziami).

Uczenie maszynowe jest wykorzystywane w digital marketingu poprzez:

  • mechanizmy wyszukiwania,
  • platformy online (takie jak Netflix),
  • strony internetowe (za pomocą chatbotów),
  • różne narzędzia marketingowe (na przykład Google Analytics i inne narzędzia SEO),
  • deweloperzy webowi podczas tworzenia stron internetowych, ich interfejsów użytkownika (UI) i doświadczeń użytkowników (UX),
  • specjaliści od optymalizacji konwersji,
  • ekspertów marketingu digital w zakresie: optymalizacji kampanii reklamowych Google, e-commerce, copywritingu, tworzenia strategii SEO, marketingu e-mail, promocji w mediach społecznościowych.


 Tworzenie treści za pomocą AI (Chat GPT – 4) : możliwości i ograniczenia

Tworzenie tekstów za pomocą AI to temat, który wzbudza wiele emocji. Z jednej strony, AI oferuje niespotykane dotąd możliwości – na przykład, AI może generować kilka wersji jednego tekstu w ciągu kilkudziesięciu sekund. Z drugiej strony, AI nadal ma pewne ograniczenia, na przykład może generować teksty, które są niezrozumiałe lub które nie są w pełni zgodne z zamierzeniami twórcy.

Prześledzimy sobie zarówno ograniczenia, jak i możliwości generowania tekstów. Uwzględniając fakt, że jednak najpopularniejszym narzędziem do generowania tekstów obecnie jest Chat GPT, to na nim się skupimy. Chciałbym też zwrócić uwagę, że jakość treści generowana przez wersję darmową i płatną (Chat GPT – 4) bardzo się różni, oczywiście na korzyść płatnej opcji.

Zrozumienie ograniczeń AI w marketingu

 Pomimo wielu korzyści, AI ma również swoje ograniczenia. Na przykład, AI wciąż wymaga nadzoru człowieka, zwłaszcza gdy chodzi o tworzenie treści, które muszą być autentyczne i angażujące. Ponadto, AI może nie zawsze dokładnie interpretować niuanse języka i kultury, co może prowadzić do błędów w komunikacji.

Halucynacje – Chat GPT potrafi pisać bardzo przekonująco. Niestety tak samo przekonująco niestety pisze o wydarzeniach, które nie miały miejsca. Narzędzie po prostu, gdy otrzyma zły prompt lub ma niewystarczającą ilość danych, czasem zmyśla.

 Jeżeli chciałbyś przetestować, czy przy wybranych z Twoich pytań zmyślił odpowiedź, sprawdź go. Zapytaj się go po otrzymaniu odpowiedzi, czy jest jej pewny. Dodatkowo przeanalizuj na własną rękę otrzymaną informację w innych źródłach.

Ważne: Pamiętaj, że chcąc korzystać bezpiecznie z Chatu GPT nie powinieneś podawać mu danych wrażliwych. Trafiają one wtedy na serwery OpenAI. Zwrócenie na to uwagi może oszczędzić Ci problemów w przyszłości.

Nie rozpoznaje żartów (opowiada też słabe) – To, czego brakuje w Chacie GPT to poczucia humoru i zdolności do “luźnego” komunikowania się. Jeżeli chcielibyście napisać maila, który jest stosunkowo luźny i takie wrzucicie wytyczne (a dodatkowo poprosicie narzędzie o zawarcie poczucia humoru i większej ilości żartów), efekt nie będzie najlepszy.

Potrafi natomiast z luźnego tekstu zrobić formalny (zdecydowanie lepiej) i z formalnego nieco mniej formalny (trochę gorzej).

Chat GPT też jest wytrenowany do jakiegoś poziomu. Można powiedzieć, że ma pamięć złotej rybki. Możemy go jednak nauczyć na dostarczonych danych w ramach konwersacji na dany temat. Potem wystarczy kazać mu uwzględnić poprzednie odpowiedzi przy tworzeniu kolejnej, a on będzie pamiętał kontekst rozmowy.

Chat GPT – 4 jest również zabezpieczony w taki sposób, aby jego odpowiedzi nie generowały zagrożeń. Jeżeli więc zapytasz o jeden z tematów “ryzykownych” możesz nie uzyskać odpowiedzi.

Możliwości generowania tekstów w Chat GPT – 4

Istnieje kilka zasad, które ułatwiają pracę z Chatem GPT i wprowadzanie do niego zapytań. Przede wszystkim kontekst. Im więcej udzielić jasnych i precyzyjnych wytycznych, tym lepszą odpowiedź dostaniesz. Zarówno zbyt rozbudowane i zagmatwane wytyczne mogą nie przynieść oczekiwanego rezultatu, jak i zbyt ogólne.

Przykład zbyt ogólnego zapytania: 

“Napisz dla mnie artykuł o odpowiednim odżywianiu”

Przykład zapytania precyzyjnego: 

“Jesteś doradcą żywieniowym. Napisz dla mnie artykuł o długości minimum 4000 znaków ze spacjami na temat roli witaminy D w codziennej diecie. Nadaj artykułowi chwytliwy tytuł i podziel go na akapity, w których wykorzystasz poniższe frazy kluczowe: 

  • fraza 1
  • fraza 2
  • fraza 3”

 Doskonale stosuje się do wytycznych i procesów – Jeżeli masz już jakieś wytyczne (np. szablon artykułu, konspekt, strukturę dokumentu) i poprosisz Chat GPT o dostosowanie się do nich, on z łatwością to zrobi.

 Przyjmuje perspektywę osoby, którą każesz mu się stać. Jeżeli mu nie napiszesz, np. “jesteś specjalistą ds. strategii, zinterpretuj moją sytuację…” to może nie wiedzieć, co dokładnie Ci doradzić. Sprecyzowanie mu tego, kim chcesz, by się stał, powinno pomóc Ci w wykorzystaniu jego możliwości.

Przeglądanie internetu i research wybranych źródeł – Możesz (wykorzystując płatną wersję Chatu GPT 4) poprosić go o przegląd artykułów na dany temat i wyselekcjonowanie informacji o danych cechach. Możesz również wskazać link do strony lub raportu prosząc o interpretację. Narzędzie stało się świetnym asystentem researchu w czasie rzeczywistym przeglądając internet.

Przejdź do artykułu o Prompt Engineering i poznaj więcej przykładów promptów.


 Dodatkowe wtyczki do Chat GPT – 4 

Dodatkowe wtyczki pozwalają “wyciągnąć” jeszcze więcej z narzędzia i wykorzystać je do specjalistycznych zadań. Warto przeglądać co pewien czas dostępne wtyczki w wersji płatnej i rozszerzać swój “arsenał” wedle potrzeb. 

 

Poradnik AI w marketingu

Chat GPT – krótka instrukcja obsługi

  1. Wejdź na stronę: https://chat.openai.com/
  2. Załóż konto i zaloguj się
  3. Wybierz model i zadaj swoje pierwsze pytanie
  4. Kontynuuj wątek lub twórz nowe i kontynuuj przygodę z narzędziem

Dostępna jest wersja bezpłatna i płatna. Jeżeli nigdy wcześniej nie korzystałeś z tego narzędzia, już wersja darmowa zrobi na Tobie wrażenie. W miarę, jak Twoje potrzeby względem narzędzia będą wzrastać i dostrzeżesz w nim wartość, możesz zdecydować się na wersję płatną w subskrypcji miesięcznej.

AI w generowaniu grafik i zdjęć: Automatyzacja twórczości wizualnej

AI umożliwia automatyzację tworzenia grafiki, co może przynieść znaczne korzyści w marketingu. Przykładem jest Mid Journey, narzędzie oparte o AI, które może przekształcić dowolne zdjęcie w dzieło sztuki w stylu wybranego artysty (lub stworzyć zdjęcie samo w sobie).

Omawiane narzędzie: https://www.midjourney.com/home/

Mid Journey, na podstawie otrzymywanych zapytań jest w stanie stworzyć zaawansowane zdjęcia, wizualizacje i grafiki.

Przed powstaniem Mid Journey i podobnych narzędzi tego rodzaju, dużym wyzwaniem dla marketerów było zdobycie materiałów do kampanii reklamowych, a także stałej komunikacji firmy. Obecnie problem ten został zminimalizowany, bo formułując odpowiednio zapytanie możesz wygenerować obraz, grafikę lub zdjęcie w dowolnym stylu. Możemy nawet napisać, aby zdjęcie wyglądało jak wykonane przy wykorzystaniu konkretnego sprzętu. Potem wrzucasz efekt do innego narzędzia, np. Canva i kończysz grafikę do kampanii reklamowej.

Co więcej, następnie, po otrzymaniu odpowiedzi w Mid Journey, możesz odnieść się do wyniku i wygenerować kolejną wersję zdjęcia, na podstawie pierwszego.

Gdy wejdziesz już w podany link, zostaniesz przeprowadzony przez proces zakładania konta, uruchamiania profilu na Discord, a następnie interakcji z Mid Journey.

Link: https://www.midjourney.com/app/

Każde zapytanie w tym narzędziu powinno być poprzedzona formułą: /imagine

AI wykorzystywane w edycji zdjęć

 Najnowsze aktualizacje programów takich jak PhotoShop, czy Canva umożliwiają twórcom nie tylko wygenerowanie zdjęcia, na którym zobaczą wymyślony przez siebie, dowolny element ale również edycję konkretnego elementu lub wycięcie go.

 Canva wprowadziła AI pod nazwą Magicznych możliwości edycji. Możesz teraz bezpośrednio w niej wycinać tło ze zdjęcia, zastąpić przedmiot innym lub wygenerować własne zdjęcie, które wykorzystasz w kreacji reklamowej.

 Przykład wykorzystania magicznych funkcji w Canva:  

  1. Wybrałem zdjęcie kota i przeszedłem do wspomnianej funkcji

Chat GPT 4 w marketingu

  1. Wygenerowałem “zabawkę dla kota” i oto efekt. Nie jest idealny ale przy dłuższej zabawie można stworzyć ciekawe rzeczy. 

Optymalizacja marketingu za pomocą AI

Ograniczenia narzędzi AI przy tworzeniu zdjęć i grafik

Nadal w niektórych sytuacjach pozostaje niejasna kwestia praw autorskich do dzieł stworzonych przez sztuczną inteligencję.

Należy również liczyć się z tym, że niektóre wygenerowane elementy są… dalekie od ideału (jeszcze). Przykładowo wygenerowane przez nas osoby na zdjęciu mogą mieć jeden palec za dużo lub cechować się innymi “udziwnieniami”. Należy na to uważać.

AI w produkcji filmów: Rewolucja w tworzeniu treści wideo

Sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej popularna w produkcji filmów. Może zautomatyzować procesy takie jak montaż, kolorystyka, a nawet generowanie efektów specjalnych. Narzędzia AI, takie jak Runway ML, umożliwiają tworzenie złożonych efektów wideo bez konieczności posiadania specjalistycznej wiedzy.

Działa to podobnie, jak w przypadku generowania zdjęć i innych materiałów graficznych. Należy wpisać odpowiedni Prompt i na podstawie niego AI stworzy dla nas wideo. Istnieje też opcja dostarczenia do narzędzia (załadowania) kilku materiałów wideo, aby poddać je edycji, procesowi montażu.

https://runwayml.com 

AI w wideo marketingu

Jak AI wpływa na SEO? 

AI, a dokładniej mówiąc uczenie maszynowe i głębokie sieci neuronowe, mają coraz większy wpływ na SEO i strategie marketingowe. O ile wcześniej optymalizacja pod kątem SEO polegała na prostym dostosowywaniu treści do słów kluczowych i linków, o tyle teraz algorytmy Google stają się coraz bardziej zaawansowane, wykorzystując technologie AI do analizy i interpretacji danych w sposób znacznie bardziej złożony. 

Przykładem jest wprowadzona przez Google w 2015 roku aktualizacja algorytmu o nazwie RankBrain, które wykorzystuje technologię uczenia maszynowego do interpretacji zapytań wyszukiwania, które nie były wcześniej widziane. Dzięki AI, RankBrain jest w stanie zrozumieć intencje użytkownika, interpretować kontekst i dostarczać bardziej precyzyjne wyniki, nawet jeżeli konkretne zapytanie jest nieznane. 

Również nowe podejście Google do SEO, polegające na ocenie wiarygodności, zaufania i autorytetu strony (E-A-T: Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness), wymaga od specjalistów SEO nowych strategii. Algorytmy Google są teraz w stanie oceniać jakość treści nie tylko na podstawie słów kluczowych, ale także na podstawie tych trzech czynników. Oznacza to, że twórcy treści i specjaliści SEO muszą koncentrować się na dostarczaniu wartościowej, autentycznej i zaufanej treści, aby poprawić swoją widoczność w wyszukiwarce.

Podsumowując, AI znacznie ułatwia odpowiednie tworzenie wytycznych, strategii i treści SEO. Wykorzystywane jest też przez wyszukiwarki, co wymusza na specjalistach ds. pozycjonowania dostosowanie się do nowych zasad.

Najlepsze narzędzia AI dla marketerów: przegląd i porównanie

Dostępne na rynku narzędzia AI dla marketerów oferują szeroki zakres funkcji, od generowania treści, poprzez analizę danych, aż po automatyzację zadań marketingowych. Poniżej zebrałem kilka, które mogą być dla Ciebie ciekawe w codziennej pracy, gdy zajmujesz się marketingiem.

Chat GPT – 4 – Generowanie wszelkiego rodzaju dokumentów, tabel, rozwiązywanie działań matematycznych, tworzenia treści, kodu i najróżniejszych, innych elementów w formie tekstu. 

Mid Journey – Tworzenie zdjęć, obrazów i grafik z wykorzystaniem odpowiednich zapytań w formie tekstowej lub edycja wskazanych plików graficznych.

Dalle – 2 – Generowanie obrazów, zdjęć i podobnych z wykorzystaniem odpowiednich Promptów. 

Canva PRO – Edycja zdjęć i generowanie ich za pomocą AI (i własnej kreatywności:)

Remove.bg – Wycinanie tła z obrazków w kilka sekund. 

Runway ML – Generowanie i edycja treści wideo na podstawie przesłanych materiałów i odpowiednich Promptów.

Captions – Generowanie i edycja tekstów do wideo, w których słychać lektor, na podstawie głosu (np. wideo, w którym opowiadasz o czymś, z przeznaczeniem na Reels).

CapCut – Edytor wideo pozwalający na łączenie różnych wideo za pomocą szablonów w rytm wybranego utworu, przy wykorzystaniu AI. 

https://this-person-does-not-exist.com/en – Generowanie przypadkowych twarzy osób, które nie istnieją. 

A może sam przetestowałeś jakieś narzędzia i dobrze Ci się sprawdziły? Pochwal się w komentarzu!

Praktyczne przykłady wykorzystania AI w marketingu

Zobaczcie kilka przykładowych zapytań, które pomogą Wam w codziennej pracy związanej z marketingiem. Umożliwi Wam to tworzenie lepszych treści przy wykorzystaniu sprawdzonych Promptów (zapytań).

Przykłady zapytań (Chat GPT – 4): 

Biznes:

„Załóżmy, że jesteś CEO firmy w branży [dane]. Potrzebujesz nazwy do przetestowania propozycji wartości. Utwórz listę 15 nazw w tabeli, w tym proponowane adresy URL. Zakres działalności firmy to [dane], a inne informacje to [dane].”

Copywriting:

„Napisz dla mnie artykuł o długości 8 000 znaków ze spacjami

Temat: 

Nagłówki:

Użyj każdego z tych słów kluczowych co najmniej 3 razy: 

Cel artykułu:

Zakończenie: zachęć do wejścia do sklepu internetowego”

Przykłady zapytań (MidJourney / Canva): 

 „A realistic photo of a modern living room interior, where marble and elements made of natural wood (oak) have been used.”

Przykłady zapytań (Runway ML):

„I would like to create a 10-second video featuring people joking and laughing.”

Więcej promptów do różnych narzędzi. 

Podsumowanie: Jak skutecznie wykorzystać AI w marketingu 

Zrozumienie roli AI w marketingu i umiejętne wykorzystanie jej w strategii marketingowej może przynieść znaczne korzyści dla niemal każdego biznesu. Dzięki AI, możesz tworzyć bardziej skuteczne i spersonalizowane kampanie, lepiej zrozumieć swoich klientów i przewidywać trendy rynkowe. Pamiętaj jednak, że AI nie zastąpi twórczości i empatii ludzi – te cechy są nadal niezbędne podczas modelowania rentownego marketingu. 

Mam nadzieję, że cały temat jest już dla Ciebie jaśniejszy. Jeżeli uznałeś artykuł za wartościowy, będę wdzięczny za przekazanie go dalej!

Poczuj się pewnie korzystając z narzędzi opartych o AI

Generuj artykuły, opisy, analizy, treści sprzedażowe, posty do social media, grafiki, wideo i wiele innych korzystając ze sprawdzonych, rozbudowanych Promptów (zapytań) do narzędzi opartych o AI (sztuczną inteligencję).

Naucz się porozumiewać z Chat GPT – 4, Gemini, MidJourney i wieloma innymi aplikacjami w taki sposób, aby uzyskać efekt, jakiego oczekujesz.

Wklejaj do aplikacji gotowe, sprawdzone i rozbudowane szablony w kilka sekund zamiast za każdym razem wymyślać nowe zapytania. Kup listę gotowych zapytań, która usprawni Twoją pracę.