Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI – Key performance indicators) to dosyć popularne pojęcie w branży. Nie bez powodu. To obowiązek przy pracy z klientem przy znacznej większości projektów, jeżeli nie przy wszystkich. Przydaje się także w kontekście rozwoju firmy ogólnie. Inaczej to cele przedsiębiorstwa lub konkretnego projektu, które pomagają monitorować, w jakim momencie jesteśmy i określić, czy rzeczywiście idziemy do przodu.  

Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) – Co dają firmie? 

Kluczowe wskaźniki efektywności podczas zarządzania projektem pozwalają wspierać rozwój firmy. Bez nich trudno byłoby wykonać raport z działań i określić, czy działania przynoszą jakiś efekt. Efekt poznamy, gdy będą określone cele, a te cele to właśnie nasze KPI. 

Warto wspomnieć, że kluczowych wskaźników efektywności jest ogrom – kilkaset? Przyłóżmy się więc, aby przy każdym projekcie wybrać najważniejsze 3 – 5 wskaźników, które będą nam towarzyszyły później przez cały czas. Wbrew pozorom nie jest to takie łatwe. Możemy posługiwać się case study innych firm i wybranymi przez nich wskaźnikami, jednak bardziej powinniśmy skupić się na tym, czego potrzeba konkretnie naszej firmie lub projektowi.

Jeżeli pojęcie dalej jest mało jasne, weźmy bloga na przykład. Przykładowe KPI w tym wypadku mogą brzmieć następująco:  

  • Ruch na stronie w roku 2018 o 100 % większy niż roku poprzedniego  
  • Średnia długość sesji ponad minutę  
  • Obniżenie współczynnika odrzuceń do 60%

 


Na podstawie takich celów możemy skonstruować nasze mikrocele, które będziemy kontrolować przykładowo raz w miesiącu. Określimy później także, jakie działania należy podjąć, aby zrealizować cele i wrzucimy je w harmonogram.  

I zrobimy milion innych rzeczy, które są konieczne przy efektywnym zarządzaniu projektem. Tutaj omawiamy KPI. Ich cykl wygląda tak: 

Planowanie > Monitorowanie > Aktualizacja  

Wszystko wydaje się dosyć jasne.  

Kiedy używać kluczowych wskaźników efektywności?  

Prędzej zadałbym pytanie, kiedy ich nie używać. Gdyby dłużej nad tym pomyśleć, nawet w sytuacji, gdy planujemy samą komunikację z klientem możemy wyróżnić co najmniej kilka wskaźników. Kluczowe wskaźniki efektywności znacznie zwiększają naszą efektywność podczas całego procesu. Z drugiej strony jednak zapominając o nich możemy dużo zapłacić.  

Nawet strzelając na oślep można w coś trafić. Nie powiem Wam jednak, że z takiego strzelania będziecie zadowoleni.  

Powodzenia w konstruowaniu Waszych wskaźników. Jeżeli masz pytania, napisz do mnie! 🙂

Inne artykuły z kategorii

Pin It on Pinterest

Share This