fbpx
Czas czytania: 9 minut

Zdecydowałem się na napisanie tego tekstu, bo widzę, że nadal duża część osób, które się do mnie zwracają, rozważają jeden z kilku modeli językowych AI do wsparcia w codziennych zadaniach. Postanowiłem opisać krótko każdy z nich i podzielić się wiedzą.

Korzystam z możliwości każdego poniższego modelu, zależnie od aktualnych w danym momencie zadań. Wykorzystujemy je również w Sociends, podczas pracy z klientami. Codziennie godzimy marki z technologią pokazując im, jak z pomocą sztucznej inteligencji mogą zwiększać rentowność swojego marketingu.

Definicja i zrozumienie LLM

LLM to skrót od „Large Language Models”, co w tłumaczeniu oznacza „Duże Modele Językowe”. Są to systemy sztucznej inteligencji trenowane na gigantycznych zbiorach danych tekstowych.

Ich głównym zadaniem jest przewidywanie kolejnych słów na podstawie dostarczonego kontekstu, co umożliwia im generowanie konkretnych i zrozumiałych tekstów. Wykorzystując techniki uczenia maszynowego, takie jak sieci neuronowe, modele te uczą się rozmaitych aspektów języka: od gramatyki, przez semantykę, aż po styl.

Nauczanie robotów pisania mówienia 

Typową architekturą używaną w LLM jest Transformer, model oparty na mechanizmach uwagi, który potrafi skutecznie przetwarzać dane sekwencyjne.

Modele takie jak GPT (Generative Pre-trained Transformer) od OpenAI, są trenowane w procesie nazywanym pre-trainingiem, który polega na nauki na ogromnych korpusach tekstowych, takich jak książki, artykuły czy strony internetowe.

Po tym etapie, modele mogą być dodatkowo dostosowywane do konkretnych zadań (fine-tuning) na mniejszych, specjalistycznych zbiorach danych.

Możliwości modeli językowych

Jeżeli pracujesz w marketingu, sprzedaży lub zarządzasz firmą, zapoznaj się najpierw z możliwościami AI w tym zakresie. Spotkałem się z co najmniej kilkoma sytuacjami, gdzie podczas konsultacji słyszałem, że samo poznanie zastosowań AI w marketingu i sprzedaży poszerzyło perspektywę drugiej osobie. 

Zachęcam do przeczytania artykułu, gdzie dokładnie opisuję zakres, w którym sztuczna inteligencja może znacznie poprawić efektywność Twojej pracy.

Rozmowa z modelami językowymi AI – Prompt Engineering 

Jeszcze jeden temat zanim zaczniemy. Jeżeli nie nauczysz się skutecznie generować zapytań do AI, niezależnie od tego, którego narzędzia używasz, nie otrzymasz satysfakcjonujących wyników. Najpierw naucz się “rozmawiać” z modelami językowymi, rozumieć je, a to pomoże Ci w późniejszej komunikacji. Wtedy wyciągniesz więcej z informacji zawartych w dalszej części artykułu.

Wyszukiwarka AI – Co to jest i jak z niej korzystać?

Wyszukiwarka AI, czyli sztuczna inteligencja aplikowana do wyszukiwania, to jedno z najbardziej dynamicznie rozwijających się narzędzi technologicznych ostatnich lat. Umożliwia efektywne przeszukiwanie, analizowanie i interpretowanie dużych zbiorów danych z wykorzystaniem zaawansowanych algorytmów sztucznej inteligencji. 

Wszystko to w celu dostarczenia bardziej trafnych i kontekstualnie związanych odpowiedzi na zapytania użytkowników. Oto, jak głęboko AI integruje się z technologiami wyszukiwania, transformując tradycyjne mechanizmy w potężne narzędzia o szerokim zastosowaniu.

W jaki sposób działa Wyszukiwarka AI?

Wyszukiwarka AI korzysta z zaawansowanych algorytmów uczenia maszynowego i przetwarzania języka naturalnego (NLP) do interpretowania zapytań i zrozumienia kontekstu za nimi stojącego. 

Technologie te pozwalają na analizowanie intencji użytkownika oraz semantyki wprowadzanych fraz, co w efekcie prowadzi do wyświetlania bardziej trafnych wyników wyszukiwania. Wyszukiwarka AI uczy się z każdym zapytaniem, adaptując swoje działanie, by lepiej odpowiadać na potrzeby użytkownika.

Zastosowanie w e-commerce i zarządzaniu wiedzą

W e-commerce, wyszukiwarka AI pełni kluczową rolę w poprawie doświadczeń zakupowych klientów. Analizuje poprzednie interakcje, preferencje zakupowe i zachowania użytkowników, co pozwala na personalizowanie wyników wyszukiwania i rekomendacji produktów. 

Na przykład, Luigi Box wykorzystuje te technologie do optymalizacji wyników wyszukiwania w sklepach internetowych, co zwiększa konwersję i satysfakcję klientów.

Podczas zarządzania wiedzą wyszukiwarka AI pomoże w szybkim zlokalizowaniu i organizowaniu informacji zgromadzonych w dokumentach firmowych, e-mailach czy bazach danych. Umożliwia to pracownikom szybsze podejmowanie decyzji i efektywniejszą pracę, zmniejszając czas spędzany na przeszukiwaniu niezbędnych informacji.

Przykładem jest ClickUp AI. To narzędzie pomaga poruszać się i szukać informacji w wewnętrznej, firmowej bazie danych. Jeżeli oczywiście znajduje się ona w ClickUp  – programie do zarządzania zadaniami. My wykorzystujemy to narzędzie w Sociends.

Który Chat AI jest najlepszy? – Porównaj i dostosuj do siebie

Pewnie na przestrzeni miesięcy słyszałeś już nie tylko o Chat GPT ale także o Gemini, Claude AI, czy Perplexity. Poniżej przyjrzymy się bliżej każdemu z tych narzędzi. To ważne, abyś miał pojęcie, gdzie się kierować w danej sytuacji.

Pomoże Ci to uniknąć straty czasu i np. generowania fałszywych wyników. 

Wybór najlepszego modelu językowego AI, czyli tzw. Chat AI, nie jest prostą decyzją i nie można jej ująć w prostą odpowiedź „najlepszy”. Różne modele językowe są opracowywane z myślą o różnych zastosowaniach i specyfikach zadania. 

Wybierając odpowiednie narzędzie, ważne jest, aby przemyśleć, do czego TY go potrzebujesz. Zobacz kluczowe kryteria, które warto wziąć pod uwagę:

Rodzaj zadania – Co mam do zrobienia? 

Zadania, które możemy chcieć realizować przy użyciu Chat AI, mogą być różnorodne — od prostych odpowiedzi na pytania, przez generowanie treści, aż po skomplikowane dialogi wymagające zrozumienia kontekstu. 

Niektóre modele, jak ChatGPT, są lepiej przystosowane do prowadzenia luźnych rozmów i generowania tekstu, podczas gdy inne, jak na przykład modele specjalizujące się w analizie technicznej, mogą być lepsze do zadań wymagających głębokiego zrozumienia specyficznych zagadnień.

Rodzaj materiałów – Co chcę generować? 

Różne modele mogą być lepiej przystosowane do pracy z różnymi rodzajami materiałów. Na przykład, modele trenowane na danych naukowych lub technicznych będą lepiej radziły sobie z generowaniem treści w tych dziedzinach, podczas gdy inne modele mogą być lepiej dostosowane do tworzenia kreatywnych lub literackich tekstów.

Oczekiwany efekt – Jakiego rezultatu oczekuję? 

Oczekiwany efekt współpracy z Chatem AI także wpłynie na wybór modelu. Jeśli celem jest generowanie wysokiej jakości treści, modele o wysokim poziomie zrozumienia kontekstu i zdolnościach lingwistycznych, takie jak GPT-4, mogą być najlepszym wyborem. Jeżeli zależy Ci na gramatyce i lepszej stylistyce, skieruj się w stronę Claude AI. 

Jeśli celem jest szybka analiza dużych zbiorów danych, modele zaprojektowane do szybkiego przeszukiwania informacji, takie jak Perplexity, mogą być lepsze.

Wybór najlepszego Chat AI wymaga zrozumienia własnych potrzeb i specyfiki zadania, które ma być wykonane.

Analiza modeli językowych – Poznaj moją opinię

Poniższe informacje są oparte o moje doświadczenia i testy przeprowadzone na każdym z modeli. Wykorzystałem kilka przykładów, aby sprawdzić, które radzą sobie najlepiej z zadaniami danego typu. Korzystam z nich też w codziennej pracy, dzięki czemu jestem w stanie podpowiedzieć Ci, gdzie skierować uwagę. 

Każdy z tych modeli dogłębnie omawiam i wykorzystuję w kursie internetowym. Kursanci uczą się wykorzystywać AI (sztuczną inteligencję) do większości zadań w marketingu i sprzedaży, jak np. pisanie artykułów, pozycjonowanie, analiza danych, wykonywanie grafik, wideo, oferty sprzedażowe, notki prasowe i kilkudziesięciu innych czynności. 

To ponad 50 merytorycznych lekcji wideo, opracowania tekstowe, ćwiczenia i gotowe instrukcje. Przechodząc przez kurs online Twoja firma przyśpieszy, a koszt zwróci się kilkudziesięciokrotnie. 

Dodatkowo otrzymasz: 

  • Nieograniczony czasowo dostęp do kursu (i wszystkich aktualizacji w cenie) 
  • Dostęp do zamkniętej społeczności i bezpośredniej możliwości zgłaszania zapotrzebowania, wymiany doświadczeń (mogę nagrać lekcję pod Twoje potrzeby!)

Warto wspomnieć przed przejściem do porównania modeli, że każdy jest dostępny w wersji bezpłatnej i płatnej. Dzięki temu możesz skorzystać i przetestować model, a gdy Twoje zapotrzebowanie się zwiększa, rozszerzasz plan do wyższego.

Chat GPT – Omówienie modelu na tle innych

Chat GPT, stworzony przez OpenAI, jest obecnie najpopularniejszym modelem językowym, który skupia się na generowaniu tekstów w odpowiedzi na zapytania użytkowników w formie konwersacji.

Chat GPT - Omówienie modelu na tle innych

Dzięki zaawansowanym technologiom uczenia maszynowego i przetwarzania języka naturalnego, Chat GPT umożliwia tworzenie płynnych i kontekstowo zrozumiałych odpowiedzi.

Mocne strony:

  1. Dobrze radzi sobie z rozumieniem kontekstu 
  2. Szybka adaptacja do nowych zastosowań
  3. Skalowalność przy dużym zapotrzebowaniu 
  4. Różne formy generowanych treści (głosowe, graficzne, tekstowe) 
  5. Możliwość tworzenia własnych asystentów AI (Modeli GPT) 
  6. Doskonale sprawdza się w użytku komercyjnym (dla firm) 

Słabe strony:

  1. Generowanie nieprecyzyjnych lub niezweryfikowanych informacji
  2. Halucynacje i trudność w weryfikowaniu odpowiedzi 
  3. Gorzej radzi sobie, gdy ma kilka wątków jednocześnie
  4. Przy długiej konwersacji w jednym wątku gubi sens początkowych danych 
  5. Brak podpowiedzi (jak w przypadku Perplexity)

Najlepiej sprawdza się przy zadaniach jak:

W moim przekonaniu Chat GPT dobrze sprawdza się w prostych, codziennych pytaniach, generowaniu treści kreatywnych (w tym do mediów społecznościowych lub na blog). Dobrze radzi sobie z generowaniem długich tekstów, jak np. eksperckie artykuły blogowe. 

Świetnie też wykonuje tłumaczenia, niezależnie od języka. W moim przekonaniu radzi sobie znacznie lepiej niż tłumacz Google. 

Sprawdzi się w pracy contentowca (osoby, która tworzy różnego rodzaju treści) i ma wysoką jakość danych wejściowych. To narzędzie dla osób, które mają już część danych i chcą je opracować w atrakcyjny dla siebie sposób. Gorzej radzi sobie z pozyskiwaniem wartościowych informacji.

Google Gemini – Omówienie modelu na tle innych

Google Gemini, choć mniej znany w szerokim spektrum użytkowników, wyróżnia się w przestrzeni AI dzięki swojej zdolności do zrozumienia zapytań w kontekście i dostarczania dokładniejszych odpowiedzi.

Google Gemini - Omówienie modelu na tle innych

Model ten jest specjalnie zaprojektowany, aby analizować intencje użytkownika i dostarczać informacje z wysokim stopniem precyzji.

Mocne strony:

  1. Specjalizacja w rozumieniu zapytań kontekstowych
  2. Skuteczność w precyzyjnym dostarczaniu informacji
  3. Bardzo dobra prędkość dostarczania informacji (w teście na dostarczanie treści kreatywnych najszybciej zwracał merytoryczną odpowiedź)
  4. Dobre zwracanie odpowiedzi w polskim języku, przy krótkich formach 

Słabe strony:

  1. Ograniczenia w tworzeniu dłuższych, spójnych tekstów
  2. Ograniczenie się do generowania tekstu 
  3. Zależność od jakości danych wejściowych
  4. Brak podpowiedzi (jak w przypadku Perplexity)
  5. W wybranych sytuacjach generowanie niezweryfikowanych informacji

Najlepiej sprawdza się przy zadaniach jak:

Google Gemini, dzięki swojej specjalizacji w dokładnym zrozumieniu i procesowaniu zapytań kontekstowych, jest cennym narzędziem w specyficznych, wymagających zadaniach, gdzie dokładność i głębokie zrozumienie treści są niezbędne.

Jednocześnie świetnie radzi sobie z krótkimi formami, generowaniem pomysłów i podpowiedziami w zakresie marketingu. Bardzo podoba mi się prędkość, z jaką działa, bo niemal natychmiast wypluwa z siebie większość odpowiedzi.

Claude AI – Omówienie narzędzia 

Claude AI to model sztucznej inteligencji skupiony na zaawansowanej interaktywnej komunikacji z użytkownikami, przykładając dużą wagę do kontekstu oraz niuansów językowych.

Claude AI - Omówienie narzędzia

Model ten jest zaprojektowany, aby zrozumieć i odpowiedzieć na subtelne aspekty komunikacji ludzkiej, co czyni go szczególnie przydatnym w interakcjach wymagających empatii i głębokiego zrozumienia.

Mocne strony:

  1. Zdolność do adaptacji kontekstu w dialogu
  2. Intuicyjne zrozumienie subtelności językowych
  3. Ma lepszą stylistykę i gramatykę odpowiedzi niż inne 
  4. Dobrze radzi sobie w sensownym opracowywaniu danych i wyciąganiu wniosków
  5. Trzyma sens w dłuższych rozmowach i kilku zapytaniach w ramach jednej rozmowy 

Słabe strony:

  1. Wysokie wymagania odnośnie jakości danych wejściowych 
  2. Tylko generowanie treści w formie tekstu 
  3. Działa szybko ale nie tak szybko jak niektóre, inne modele przedstawione w artykule 
  4. Brak podpowiedzi (jak w przypadku Perplexity)

Najlepiej sprawdza się przy zadaniach jak:

Claude AI, dzięki swojej unikalnej zdolności do zrozumienia i adaptacji do kontekstu oraz niuansów językowych, jest wyjątkowym narzędziem w środowiskach wymagających głębokiej interakcji i zrozumienia ludzkich potrzeb. 

Jego zastosowania są szerokie i mogą być kluczowe w sektorach, gdzie jakość i głębia komunikacji mają bezpośredni wpływ na wyniki działalności.

Przykładem może być tutaj tworzenie merytorycznych i sensownych opracowań bazy wiedzy wewnętrznie w firmie, pisanie postów na LinkedIn, czy obrabianie danych celem przedstawienia dla zarządu.

Perplexity AI – Najlepszy research i konkret

Perplexity AI to zaawansowany model językowy, który koncentruje się na badaniach i analizie języka, oferując narzędzia do głębokiego zrozumienia i generowania tekstu na podstawie zaawansowanych badań danych.

Jako jedyny model z przytoczonych przeze mnie w tym artykule, nie zmyśla, a gdy nie ma informacji, potrafi “przyznać się” do tego, prosząc o dokładniejsze zapytanie.

Perplexity AI - Najlepszy research i konkret

Jest to model przeznaczony do zastosowań akademickich i specjalistycznych, gdzie głęboka analiza języka i jego struktury są kluczowe.

Mocne strony:

  1. Brak halucynacji 
  2. Odwoływanie się do źródeł znalezionych informacji i opracowań za każdym razem
  3. Dodatkowe podpowiedzi w zakresie zapytań uzupełniających
  4. Świetne opracowywanie danych i zbiorów treści, wyciągając wnioski 

Słabe strony:

  1. Potrzeba specjalistycznej wiedzy do efektywnego wykorzystania
  2. Słabszy przy treściach kreatywnych 
  3. Niezbyt dobrze generuje dłuższe formy tekstowe i treści marketingowe

Najlepiej sprawdza się przy zadaniach jak:

Perplexity AI, dzięki swojemu skupieniu na jakości i głębi analizy językowej, jest genialnym narzędziem w świecie badawczym. Osoby, które zajmowały się researchem, z Perplexity oszczędzają kilka godzin każdego dnia.  

To ogromne ułatwienie w poszukiwaniu i weryfikowaniu informacji. Perplexity w połączeniu z wybranym modelem generowania treści (kreatywnych, dłuższych, marketingowych, sprzedażowych) to świetne duo. Dzięki sprawnemu wykorzystywaniu tych modeli unikniesz bolesnych pomyłek i błędów i oszczędzisz więcej swojego czasu. 

Jego zdolności do precyzyjnej analizy i generowania zaawansowanych opracowań naukowych czynią go cennym zasobem dla uczonych, edukatorów i specjalistów zajmujących się przetwarzaniem języka naturalnego.

Mega lubię to narzędzie. Szczególnie, gdy wcześniej długo walczyłem z zapytaniami, by zminimalizować ilość halucynacji w innych narzędziach. 

Mam nadzieję, że teraz przetestujesz każde z narzędzi i wyciągniesz wnioski dla siebie. Mało Ci? Sprawdź inne aplikacje AI!

Chcesz porozmawiać o wdrożeniu AI w Twojej firmie lub skutecznym szkoleniu zespołu? Skorzystaj z doradztwa marketingowego i zatrudnij roboty, które będą wykonywać część pracy za Ciebie.

Wprowadzenie do Prompt Engineering - Najlepsze prompty do narzędzi AI

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

Zapisując się, raz w miesiącu otrzymasz uporządkowaną, ponadczasową wiedzę, ciekawe materiały, narzędzia, aplikacje, informacje i linki. Pomogą Ci one w prowadzeniu rentownych działań marketingowych, usprawnianiu firmy, a także organizacji codziennego życia.

Uwaga: Kliknij potwierdzenie zapisu, które powinno przyjść na Twojego maila. Dopiero wtedy wszystko zacznie działać. Jeżeli nic nie przyszło, spróbuj jeszcze raz i odczekaj kilka minut.

Dziękuję za zapis!