Tik Tok to aplikacja, która zainteresowaniem wśród najmłodszych przebija wszystkie inne media i nie jest to dłużej tajemnicą. To tutaj dzieci i nastolatki udostępniają najwięcej treści w postaci krótkich materiałów wideo budując społeczność, goniąc za fanami i próbując zdobyć ich zaangażowanie. Najpopularniejsi twórcy szkolą z wykonywania filmików na obozach zorganizowanych i zdobywają nawet kilkaset tysięcy obserwujących także na innych mediach. Widzimy ich też w telewizjach śniadaniowych. Jak ogarnąć ten trend? Czym jest Tik Tok? Jak skorzystać z możliwości aplikacji przy promocji swojej firmy w mediach społecznościowych, produktu lub usługi konkretnej marki?
Spis treści
Tik Tik – Co to jest i jak działa?
Wiele osób, szczególnie starszych zastanawia się czym jest Tik Tok chociażby ogólnie. Nawet rodzice, którzy mają stosunkowo młode dzieci w wieku od kilku do kilkunastu lat mimo, że słyszeli nazwę, nie są w stanie opisać, na czym polega standardowa działalność w aplikacji.
Polega ona na nagrywaniu krótkich, 15 – sekundowych filmików z podkładem dźwiękowym. Twórca stara się tak stworzyć swoją treść i dopasować ją do danej muzyki lub innego materiału dźwiękowego, aby całość miała sens i podobała się innym użytkownikom. Niektórzy ruszają ustami i twarzą jakby rzeczywiście śpiewali, inni nagrywają zabawne scenki lub wymyślają coś jeszcze innego, kreatywnego. Użytkownicy wzajemnie dzielą się opiniami, komentarzami lub polubieniami. Mogą też obserwować swoje profile i udostępniać daną treść dalej.
Przy odrobinie ciekawej treści, zorganizowania profilu, systematyczności, ciężkiej pracy, kreatywności i atrakcyjności treści dla innych użytkowników twórcy są w stanie zdobyć ogromną sławę. Najpopularniejsi Tik Tokerzy w Polsce posiadają nawet ponad kilka milionów fanów, a swoją społeczność przenoszą także do innych profili w mediach społecznościowych.
Większość osób, które korzystają z Tik Toka ma mniej niż 18 lat. W Polsce już jakiś czas temu ich liczba stała się większa niż na Twitterze, ciągle rośnie i nic nie zapowiada, aby trend miał się zmienić. Grupa młodych użytkowników to także ciekawa grupa docelowa dla wielu producentów i marek, które od lat próbują skutecznie lub mniej do niej dotrzeć.
Jak wykorzystać Tik Tok w promocji marki, firmy, produktu?
Tik Tok ze względu na nieustannie powiększającą się społeczność wszedł na celownik zarówno dużych, jak i mniejszych marek. Próbują one zwiększyć świadomość konsumentów na rynku, a to może być całkiem niezły kanał. Jak to zrobić?
Product Placement – Produkt razem z wybranym twórcą
Podobnie, jak w innych mediach społecznościowych możemy nawiązać bezpośrednią współpracę z wybranym twórcą decydując się na zamieszczenie swoich produktów w jego filmikach. Wtedy influencer zgodnie z zawartą wcześniej umową nagrywa filmik z udziałem danego produktu, miejsca, czy usługi pokazując go swojej społeczności.
Możliwości takiej współpracy są praktycznie nieograniczone, ponieważ możemy współpracować z twórcą przy jednym materiale, umówić cały cykl lub zrobić go ambasadorem marki, jeżeli dwie strony będą zgodne i zdecydować o postowaniu materiałów także w innych mediach społecznościowych. Opcję wykorzystują już różnego rodzaju marki odzieżowe i tych z branży FCMG – napojów, czy jedzenia.
Istnieje wiele zalet takiego rozwiązania. Otrzymujemy wtedy najczęściej od twórcy nie tylko zasięg, lecz kreację, produkcję i wizerunek podczas tworzenia materiału.
Własny kanał marki
Opcja dla firm, które poważnie i długoterminowo myślą o wewnętrznej realizacji strategii na Tik Toku. Najważniejsze w tym przypadku jest jednak, aby wybrać wyselekcjonowane osoby do tworzenia profilu. Nie powinny one się zmieniać na przestrzeni czasu.
Możemy zakontraktować jedną lub dwie osoby do firmy, które będą tworzyć ciekawe treści na firmowe konto na Tik Toku i spełniać cele strategii. Jednocześnie oczywiście powinni sprawić, by treści były ciekawe, dawały wartość i były atrakcyjne dla użytkowników aplikacji.
Reklamy
Tik Tok coraz bardziej rozwija swoje narzędzia reklamowe, aby sprostać oczekiwaniom marek. Możliwe, że za jakiś czas ogólnie dostępne będą narzędzia reklamowe, dzięki którym płatnie wypromujemy daną treść sprawdzając, czy grupa docelowa ją polubi, zaakceptuje i czy wyciągnie z niej wartość.
Jak nagrywać filmiki na Tik Tok?
Nie ma jednej sprawdzonej recepty na to, jak odnieść sukces na platformie. Nawet, jeżeli zadbamy o wszystkie techniczne aspekty i tak nie będziemy mieć pewności. W momencie wrzucenia treści jej ocena jest już w rękach użytkowników. Istnieje jednak kilka aspektów, które zwiększają szanse.
- Dobre światło
Nie od dzisiaj wiadomo, że jedną z najważniejszych rzeczy przy nagrywaniu i robieniu zdjęć jest odpowiednie światło. Sprawa wygląda podobnie również tutaj. Światło dzienne lub lampy dadzą nam znacznie lepszy efekt niż przyciemniony pokój.
2. Kreatywność i pomysł na swoje treści
W czasach, gdzie w aplikacji konto ma ponad 100 milionów użytkowników, niekoniecznie łatwo jest zostać tym najpopularniejszym lub nawet jednym z najpopularniejszych. Znów, jak wszędzie możemy powiedzieć, że najważniejszymi aspektami będą pomysł na siebie, kreatywność, otwartość i autentyczność. Początkujący użytkownicy powinni wybrać kategorię lub rodzaj show, w którym są najmocniejsi i właśnie w tą stronę iść.
3. Sprzęt
Wiadomo, że lepszy materiał nagramy lepszym telefonem. Korzystając ze sprzętu, który po nagraniu daje nam materiał w postaci latających pikseli nie sprawimy, że innym będzie się podobało. Tego rodzaju treść zacina się i jest nieatrakcyjna do oglądania. Wyobraźmy sobie, że ktoś musiałby przebrnąć przez cały profil nagrań niskiej jakości? Boli 🙂
4. Teksty piosenek lub scenek
Tik Tok to aplikacja, która opiera się między innymi na powtarzaniu tekstów z filmów, kawałków muzycznych itp. Powstają szkolenia z ruszania ustami, a inny korzystający z aplikacji bardzo zwracają na to uwagę. Dobrze przećwiczony tekst i scenka znacznie poprawiają jakość efektu końcowego. Więcej pracy – więcej satysfakcji z efektu!
Mam nadzieję, że taki wstęp pokazał, z czym się je Tik Toka. Jeżeli pojawi się więcej pytań odnośnie wspomnianej aplikacji lub influencer marketingu, współpracy z influencerami, skontaktujmy się! 🙂