fbpx
Czas czytania: 5 minut

Przedsiębiorcy często zastanawiają się – Reklama na Facebooku (Meta Ads), czy Google Ads? Obie platformy traktowane są tak, jakby służyły tym samym celom. Obie na równi, jakby znaczyły dokładnie to samo. W rzeczywistości dzieli je wiele różnic, a sama kampania wykorzystująca każdą ze strategii będzie miała nieco inne cele. Reklama na Facebooku i Google Ads w odpowiednio skonstruowanej strategii współgrają ze sobą, aby przynosić wymierne korzyści dla marki. Dopiero odpowiednio rozplanowana synergia skutkuje generowaniem wartościowego ruchu i zdobywaniem nowych klientów.  


Google Ads i Meta Ads – Nierozłączni partnerzy w promocji firmy?

Podstawą działań na Facebooku i w każdym innym medium jest lejek sprzedażowy i strategia marketingowa, które mówią nam, co powinniśmy robić, kiedy i w jakim celu. Określamy za pomocą tych narzędzi i dokumentów, co i w jakim zakresie, kiedy powinno się dziać. Na podstawie tysięcy kampanii mogę śmiało wysnuć wniosek, że zarówno sklepy internetowe jak firmy usługowe osiągają lepsze wyniki, gdy te dwa kanały w pewien sposób współgrają ze sobą. 

Przykładowo chociażby mając cel o treści: “budowanie świadomości marki” na Facebooku, inwestujemy w duże zasięgi, aby klient poznał nas bliżej. Dajemy mu poznać nazwę naszej marki, ofertę i poszczególne składowe, aby później mógł przywołać naszą firmę z pamięci, gdy będzie wspomnianej oferty potrzebował. 

Podobnie możemy np. wykorzystać słowa kluczowe w kampanii w Google Ads do działań na Facebooku i Instagramie, tworząc w reklamach treści oparte o to, czego szukają użytkownicy (te tematy mogą okazać się dla nich interesujące).

Możemy najpierw wzbudzić w potencjalnym kliencie chęć posiadania produktu na Facebooku. Gdy już go potrzebuje, może wpisać naszą nazwę nie na Facebooku, lecz w Google właśnie! Wtedy działania na Facebooku lub reklama w innych kanałach mediów społecznościowych przyczyniła się finalnie do tego, że koszt kliknięcia w reklamę Google Ads jest mniejszy. Właściciel firmy natomiast może cieszyć się z znacznie lepszych wyników finalnie i kolejnych klientów.


Google Ads i Facebook Ads 

Kampanie Meta Ads i Google Ads mają wiele różnic. Poniżej postarałem się przedstawić chociażby kilka z nich, aby tworzenie kampanii lub chociaż ich zaplanowanie w przyszłości sprawiało mniej kłopotów. 

Zasięg  

Więcej użytkowników w Polsce korzysta z Google niż z Facebooka. Nie są to duże różnice, jednak trzeba było zawrzeć tą informację. Przykładowo w sytuacji, gdy kierujemy swoje reklamy do dużo starszej grupy odbiorców. Wtedy możemy nie znaleźć ich tak dużo na Facebooku, jak w wyszukiwarce Google. Popularność stron internetowych w danym kraju spostrzeżemy korzystając z narzędzia, którym jest SimilarWeb. 

SimilarWeb - Najpopularniejsze strony w Polsce (27.12.2022r.)
Źródło: SimilarWeb (dane na dzień 27.12.2022r.)

Ceny reklam  

Kampanie reklamowe na Facebooku zwykle cechują się dużo niższą ceną (za kliknięcie) niż z wykorzystaniem Google Ads. Nic nie zapowiada zmiany w najbliższym okresie czasu. Warto wspomnieć także, że w przypadku wyjątkowo dokładnego, specyficznego targetowania na Facebooku w drodze wyjątku możemy osiągnąć wyższy koszt za kliknięcie niż podczas kampanii Ads. Pamiętajmy, że w jednym i drugim przypadku na pierwszym miejscu stoją nasze umiejętności targetowania i pisania / kreacji reklamy, a dopiero na drugim sam kanał. 

Targetowanie grupy docelowej 

Największa przewaga, jaką może pochwalić się reklama na Facebooku. Targetowanie reklam w tym kanale może być niezwykle dokładne. Osoba targetująca reklamę może na własną rękę wybrać dokładny profil grupy docelowej, do której trafi przekaz.  Facebook zbiera o każdej osobie ogromną liczbę danych, które wykorzystuje podczas dopasowywania treści. Google Ads nie oferuje aż takiej precyzyjności, jednak może się pochwalić innymi zaletami. Mało tego, niekiedy osiąga też lepsze wyniki. Pamiętajmy, że to trudne do oceny z tego względu, że oba kanały powinny finalnie ze sobą współgrać. 


Do jakich odbiorców docierają reklamy Google Ads i Facebook Ads?  

Bardzo ważne jest określenie, do kogo docieramy uruchamiając kampanię na Facebooku i w Google Ads. Osoby korzystające z wyszukiwarki w momencie wyszukiwania danej informacji lub produktu są bliżej podjęcia decyzji o zakupie niż użytkownicy poruszający się po tablicy na Facebooku. Na Fb mogą oni zobaczyć reklamę, zainteresować się nią i zacząć rozważać kupno danego produktu lub skorzystania z usługi. A, no i oczywiście Facebook też sprzedaje. Mamy tam między innymi takie narzędzia jak remarketing i coraz więcej możliwości reklamowych, które zwiększają możliwości firm niezależnie od branży. 

Zarówno kampania na Facebooku, jak w Google Ads może pochwalić się możliwościami promocji za pomocą innych swoich usług. Facebook umożliwia reklamę także na Instagramie i w Messengerze, a Google w Gmail i na YouTube. 

Najczęściej (oczywiście zdarzają się wyjątki) omawiane w tym artykule kampanie widzimy we wskazanych częściach lejka marketingowego:

  • Google Ads – Sprzedaż
  • Meta Ads – Świadomość, Zainteresowanie, Sprzedaż
Lejek marketingowy, Meta Ads i Google Ads

Jako marketer natomiast doskonale wiesz, że jeśli chcesz skutecznie prowadzić działania, powinieneś zadbać o każdy etap.


Reklama na Facebooku i Google Ads – Główne zadania – Czego zazwyczaj nie rozumiemy podczas dobierania strategii? 

Reklama na Facebooku służy w dużej mierze do komunikowania i uświadamiania użytkowników. Na tej platformie budujemy świadomość marki i budzimy w potencjalnych klientach potrzebę kupna danego produktu lub skorzystania z usługi. To może być pierwszy kontakt użytkownika z marką – pierwszy etap lejka sprzedażowego. Odbiorca dowiaduje się o firmie, zaczyna się interesować i rozważać skorzystanie z oferty. Pierwszy etap lejka sprzedażowego często zaniedbywany jest przez właścicieli firm i marketerów. Dzieje się tak dlatego, że z miejsca chcą oni przechodzić do sprzedaży. Często nawet w sytuacji, gdy jeszcze nie ma nawet komu tych produktów sprzedawać! 

Reklama w wyszukiwarce często spotyka się z klientem, kiedy już czegoś szuka. Możemy to potraktować jako kolejny etap w drodze konsumenta. Po zetknięciu się z marką na Facebooku ma świadomość jej istnienia, a podczas późniejszego wyszukiwania dokonuje zakupu. Jeżeli wcześniej spotka się z marką, której nazwę zobaczy podczas poszukiwania produktu lub usługi, prawdopodobnie skorzysta właśnie z jej oferty. Google domyka nam często sprzedaż. 


Modele atrybucji, a dwa (lub więcej) kanałów

Modele atrybucji to inaczej sposoby, według których zliczana jest konwersja w sklepie internetowym lub na stronie internetowej. Zależnie od modelu atrybucji przypisze on konwersje do innego kanału. Większość „starszych” modeli atrybucji jest opartych o „last click” (ostatnie kliknięcie). Wtedy Ty jako marketer widzisz np. że to kampania Google Ads spowodowała zakup klienta. Nawet, gdy wcześniej widział on treści na Facebooku lub Instagramie i to one wzbudziły w nim chęć szukania produktu w Google. Współcześnie znacznie lepiej jest przestawić się na model atrybucji „oparty na danych”, gdzie narzędzie Google Analytics 4 na podstawie ścieżki i zachowań użytkownika przypisuje konwersję w sposób inteligentny.

Przedsiębiorcy często myślą, że muszą wybierać pomiędzy jedną, a drugą platformą. Prawda natomiast jest taka, że wykorzystanie dwóch daje w zdecydowanej większości przypadków lepsze efekty. Prowadzenie profili w mediach społecznościowych jest korzystne dla firm. Warto przeznaczyć budżet na oba kanały łącząc ich zalety w spójną strategię. Niezależnie, czy prowadzimy działalność usługową, czy własny sklep internetowy. Reklama na Facebooku i w Google Ads często okazują się sprzymierzeńcami w naszej walce o klienta. Działają razem!