Temat, jakim jest turkusowe zarządzanie cieszy się coraz większą popularnością na całym świecie. Istnieje ku temu wiele powodów. Sam na przestrzeni lat współpracując z firmami, w których wdrażane są stopniowo założenia turkusu zauważam(często nieświadomie, jako kolejny etap rozwoju:)), jak często te praktyki mają korzystny wpływ na biznes, a także efektywność zespołów i całą organizację. Poniżej postarałem się rozszerzyć i wyjaśnić podstawowe informacje na temat Turkusowych Organizacji, które udało mi się znaleźć. 

Podczas pisania w znacznym stopniu wspierałem się materiałami z książki „Pracować Inaczej” Frederica Lalouxa, wieloma rozmowami z osobami z “Turkusowego Poznania” (dzięki) i własnymi doświadczeniami. 


Czym są Turkusowe Zarządzanie i Turkusowe Organizacje? 

Turkusowa Organizacja to prosto mówiąc firma bez formalnego szefa. Cała teoria opiera się o ideę pracy zespołowej, która daje poczucie sensu, jest zgodna z wewnętrznymi wartościami pracowników i umożliwia samozarządzanie, samoorganizację zespołów. Podobne firmy w założeniu oferują pracownikom niesamowitą przestrzeń do pracy z pasją, a także wyzwalania swojej kreatywności i realizacji pomysłów. Andrzej Blikle nazwał ten sam model demokracją partnerską. 

Napisał także na swoim blogu „Można Inaczej”, że zarządzanie turkusowe odbywa się w myśl zasady, że nie trzeba pilnować pracowników ani co chwila ich kontrolować. Sprowadzono tam zakres zadań członka zespołu do 4 punktów: 

  1. Robisz to, co potrafisz
  2. Robisz co, co jest potrzebne
  3. Jesteś za to odpowiedzialny
  4. To, co robisz, możesz zmienić, lecz z zachowaniem punktu 1, 2 i 3

Chciałem tutaj zaznaczyć, że mimo obszerności wpisu istnieje wiele założeń turkusu, których nie zawarłem. Jeżeli tylko temat wyda się Tobie interesujący, bez wahania polecam książkę.

Turkusowe zarządzanie opiera się przede wszystkim na zaufaniu, wolności, partnerstwie i współpracy. Oczywiście osiągnięcie całkowitego turkusu jest niemalże niemożliwe według mnie, lecz stopniowe wprowadzanie praktyk i ogólnych idei dopasowanych do profilu działalności firmy daje realne korzyści dla wszystkich. Skrócenie procesu decyzyjnego, konsultacje w zespole zamiast rozkazów i oddawanie odpowiedzialności to tylko kilka aspektów, które zauważam w firmach, z którymi współpracuję. W znacznej ilości przypadków korzyści są po obu stronach. Właściciel ma więcej czasu i spokój związany z pewnością, że zadania zostaną wykonane według najwyższych standardów przez specjalistę, a ja kolejno mogę skupić się na zaspokajaniu potrzeb klientów, robienie zadań z całkowitym oddaniem i generowaniu zysków dla organizacji.

Pewnie pierwszy raz zapoznając się z tym pojęciem, wiele osób zastanawia się, jak zarabiają firmy, w których nikt nie stoi nad pracownikami z marchewką i kijem. Paradoks poleca na tym, że to właśnie wolność, którą otrzymują pracownicy w większości przypadków przyczynia się do zwiększenia ich zaangażowania. Pobudzenie poczucia misji i odpowiedzialności za swoje działania sprawia, że są efektywniejsi, a także wkładają więcej energii we wspólną budowę organizacji. 


Samozarządzanie w turkusie – Na czym polega?

Samozarządzanie to jedno z najważniejszych założeń turkusowych organizacji. Polega na tym, że poszczególni pracownicy odpowiedzialni za inne obszary lub zespoły same się organizują, aby dotrzeć do pożądanego celu najlepszą obecnie drogą. Książka „Pracuj Inaczej” przedstawia 3 części w organizacjach, w których widzimy dobre przykłady wdrażania samozarządzania. 


Turkus jako kolejny etap rozwoju cywilizacji ? – 5 modeli zarządzania Friedrica Lalouxa

Friedric Laloux wyodrębnił pięć modeli zarządzania, gdzie Turkusowe Zarządzanie, czyli „ewolucyjny turkus” znalazł się na końcu. Przedstawiony, jako najwyższy stopień świadomości zarządzania organizacją. 

Julia Kachlicka – Turkusowy Poznań

Autor uporządkował je od najbardziej autorytarnych po najbardziej demokratyczne. 

Organizacje Czerwone – Organizacje czerwone to inaczej najbardziej autorytarne zgrupowania. Kojarzyć mogą się głównie z walką o przetrwanie, stosowaniem siły fizycznej, aby zdobyć większą władzę, czy decyzyjność i strachem. Charakteryzuje je także ustanowienie silnej władzy i zwierzchnictwa i lęk poszczególnych jednostek.

Organizacje Bursztynowe – Organizacje te to kolejny etap po czerwieni. Charakteryzuje je między innymi pogląd, że świat jest przyczynowo – skutkowym kołem zdarzeń, normy, autorytet wyższej kadry i wyodrębnione szczegółowo role poszczególnych osób w zespole. Tworzona jest tam nieskończona ilość formalnych struktur i procesów. Obecnie podobne firmy dalej istnieją, jednak bardzo często mają problem z mikrozarządzaniem, przedłużającym się procesem decyzyjnym i brakiem innowacji. 

Organizacje Pomarańczowe – Tutaj wchodzimy już do nieco bardziej znanego mojemu pokoleniu świata, czyli organizacji zarządzanymi przez cele, nakierowanie na generowanie zysków, wolność realizacji własnych celów, innowacje i przenoszenie odpowiedzialności.

Szczerze to właśnie obecnie tego typu organizacji obecnie jest najwięcej, a wartości, którymi kierują się takie firmy dają realne, biznesowe rezultaty. Warto je rozważyć też pod względem satysfakcji i spełnienia poszczególnych jednostek. Osobiście nie uważam żadnego z opisywanych systemów za idealny. Kwestia poziomu świadomości firmy i gotowości na wprowadzenie wybranych zmian w kierunku, który wydaje się najbardziej odpowiedni.

Organizacje Zielone – Organizacje zielone to przejście na zupełnie inną stronę. Tutaj możemy spostrzec takie paradygmaty, jak relacje ważniejsze niż wyniki, decentralizacja decyzyjności, wartości i inspirujące cele, a także sprawiedliwość i równość. Idea jest piękna, jednak podczas realizacji i wdrażania cech charakterystycznych dla Zielonych Organizacji można zbyt bardzo pójść w skrajność. To kolejno powoduje, że firma po prostu może przestać tak dobrze radzić sobie biznesowo. 

Organizacje Turkusowe – Firmy, które dotarły do tego stadium mogą pochwalić się takimi cechami charakterystycznymi jak pokonywanie lęku ego, uważność, intuicyjność, samozarządzanie, pełnia, cel ewolucyjny, a także całkowite spełnienie każdego uczestniczącego w rozwoju firmy pracownika. 


Praktyka Turkusowych Organizacji

Obserwując codzienność w turkusie można spostrzec między innymi, że każda osoba w firmie ma dostęp do jakiejkolwiek informacji, przestrzenie biurowe są urządzone w sposób nie wyróżniający statusu poszczególnych członków zespołu, wszystkie pomysły przedstawiane są na bieżąco. Problemy rozwiązuje się podczas rozmowy lub za pomocą mediacji w przypadku wymagającego tego przypadku.

Turkusowe Zarządzanie to bardzo ciekawa teoria, której skuteczność widzę w swojej działalności. Po przeczytaniu książki zauważyłem, że często współpracowałem z firmami na zasadach turkusu zupełnie nie mając o tym pojęcia! To cieszy, gdyż oznacza, że środowisko pracy dookoła staje się coraz bardziej przyjemniejsze, a jego celem jest zadowolenie wszystkich od klientów firmy, przez pracowników po samego właściciela.

Jeżeli temat Was zainteresował, zachęcam do zapoznania się z nim w większym stopniu. Pomoże w tym grupa – Turkusowy Poznań na Facebooku lub wybrane książki. Od siebie mogę polecić właśnie tą, którą zamieściłem na zdjęciu tytułowym.

Turkus nie jest dla każdego, lecz może okaże się idealny dla Twojej firmy. Intuicyjnie myślę, że stopniowe i w miarę zrównoważone wdrażanie praktyk turkusy do firmy daje nie tylko lepszą jakość finalnego produktu, usługi ale przyczynia się do satysfakcji pracowników

Pin It on Pinterest

Share This