Strategia Social Media pomaga firmie i osobom odpowiedzialnym za jej komunikację w wybranych kanałach skutecznie tworzyć przekaz praktycznie przez cały okres istnienia. Dzięki niej dokładnie wiadomo co, kiedy, gdzie i w jaki sposób robimy. Całość przekłada się także na znacznie lepsze porozumienie zespołu i co najważniejsze, efekty. Szczególnie na początku jednak można sobie zadawać pytanie o to, co powinno znaleźć się w takiej strategii, jak ułożyć cały plan social media, czy jak reklamować w tym medium firmę stricte budowlaną, usługową lub o innym profilu działalności. Dowiesz się o tym z tekstu poniżej!
Spis treści
Czym jest dokładniej strategia social media dla firm?
Strategia social media, czyli plan działań w mediach społecznościowych to taki nasz wewnętrzny kompas, którego używamy, aby nigdy się nie pogubić. Firmy promujące produkty lub usługi w social media powinny mieć taki dokument, ponieważ umożliwia on:
- Dokładne zidentyfikowanie celów możliwych do osiągnięcia
- Realizowanie ustalonego planu
- Wykonywanie działań skutecznie i w sposób spójny
- Ocenianie i optymalizację wspomnianych działań w czasie rzeczywistym
Dokument to przetarty szlak, którym pójdą osoby odpowiedzialne za komunikację i marketing firmy w mediach społecznościowych. Nie zaskoczy ich pytanie o cele firmy, misje, obsługiwane marki, konkurencje, czy reakcję w sytuacjach kryzysowych. Będą przygotowani na większość możliwych sytuacji.
Pamiętaj jednak, że strategia to nie plan (choć ten może zostać częścią strategii w mediach społecznościowych). Strategia w mediach społecznościowych jest raczej odpowiedzią na pytanie „jak robimy”, a plan „co i kiedy robimy”. Strategia wytyczy kierunek, a plan to już jest nasz konkretny ekwipunek, który musimy zabrać w podróż.
Niektórzy mówią, że wystarczy strategia na jedną stronę A4, a inne firmy wykonują długie dokumenty na kilkadziesiąt stron. W rzeczywistości, w strategii mediów społecznościowych powinno znaleźć się wszystko, co pozwala określić charakter naszej firmy, jej przewagi, ton komunikacji, klienta docelowego, a także preferowane kanały i „brand language”.
Inwestycja w strategię działań w mediach społecznościowych – Czy warto?
Wiele osób i firm może rozważać, czy opłaca im się inwestycja w strategię social media. Pomyślmy jednak, ile trzeba będzie wydać w przypadku, gdy działania zejdą w stronę, która jest niezbyt pożądana? Ile kosztowałoby złe optymalizowanie działań w perspektywie półrocznej? Ile stracilibyśmy przy ewentualnym kryzysie bez przygotowanego planu działania? Odpowiedzi na te pytania i sumy, o których pomyślał każdy, kto je przeczytał znacznie przewyższają koszty strategii, która może uratować komunikację firmy i sprawić, by nie zeszła z toru.
Moim zdaniem strategia to rzecz obowiązkowa przy planowaniu jakichkolwiek działań marketingowych w internecie. Dlaczego? Bez niej działamy po omacku, a jak tylko zmienia się osoba odpowiedzialna za marketing, zmieniają się nagle przewagi firmy, zalety jej produktów i inne 🙂 Bez wyraźnych symboli, określonych przewag w swojej niszy i odpowiedniego pozycjonowania wizerunku trudno będzie modelować działające komunikaty. Strategia ma Ci to wszystko uporządkować, aby niezależnie od medium w którym działasz, komunikacja, reklamy, wideo i materiały graficzne były ze sobą spójne.
Co powinno znaleźć się w strategii social media?
Skuteczna promocja w social media wymaga ogromnej wiedzy, szeregu umiejętności i dopasowanego planu działania. Co powinno znaleźć się w naszej strategii, aby znacznie ułatwić nam życie?
- Analiza mocnych i słabych stron (SWOT)
Niekoniecznie musi być to znana i tradycyjna analiza SWOT, jednak warto dokładnie przeanalizować swoje mocne i słabe strony. To na mocny stronach prawdopodobnie bowiem będziemy opierać w przyszłości większość naszych komunikatów. Spisane szanse pomogą nam wykorzystać je w przyszłości, a świadomość istniejących zagrożeń może znacznie zwiększyć szanse na uniknięcie ich. Pamiętaj, aby analizę taką wykonywać zawsze w odniesieniu do czegoś, np. firm konkurencyjnych.
2. Analiza konkurencji – Z jakiego punktu startujemy?
Analiza konkurencji to kolejny ważny element strategii. Możemy zawrzeć tutaj informacje na temat konkurencji, ich mocnych i słabych stron, kanałów komunikacji i naszej interpretacji wspomnianych działań. Jeżeli ich promocja firmy w social media charakteryzuje się specyficznymi rodzajami postów, oryginalną szatą graficzną, czy odmiennym sposobem przekazu, zapiszmy to. Sprawdzić mogą się również zrzuty ekranu przykładowych postów i umieszczenie ich w dokumencie. Dzięki temu unikniemy w przyszłości błędów poznawczych i w każdej chwili zobaczymy, jak komunikuje się konkurencja. Nie będziemy musieli też szukać wszystkiego na nowo.
Pamiętajmy o silnych stronach w odniesieniu do konkurencji i wrogach naszej marki. Przykładowo warto wspomnieć, że mamy lepsze terminy realizacji usług lub jesteśmy szybsi. Jednocześnie gdy określimy wrogów marki, możemy się w stosunku do nich pozycjonować w komunikacji do miejsca, w którym chcemy być. Przykład:
- Wróg marki: firmy, które wolno realizują usługi (6 tygodni)
- Nasza mocna strona: Realizujemy usługi szybko (3 tygodnie)
- Komunikat w mediach społecznościowych: Co to znaczy wolno? Tak, że do czasu realizacji usługi u konkurencji, u nas zdążyłbyś zrealizować to samo dwa razy! Zamień standard branży – 6 tygodni, na ponadprzeciętną firmę i dowożenia rezultatów. Wyślij zapytanie, a my udowodnimy Ci, jak to zrobić w 3 tygodnie.
Widzisz, jakie to proste? Spróbuj w swojej firmie!
3. Jakie są nasze cele reklamy w mediach społecznościowych? Jakie wskaźniki chcemy zwiększyć?
Cele będą nam przyświecały bez przerwy przy każdym tworzonym skrawku komunikacji w social media. To dlatego powinniśmy dokładnie się nad nimi zastanowić i zdecydować, co dokładnie chcemy osiągnąć. Wbrew pozorom nie jest to takie łatwe, jak mogłoby się wydawać, a celem nie zawsze jest zwiększenie sprzedaży sklepu lub innego rodzaju firmy! Przykładowe cele obecności firmy w social media to:
- Zwiększenie sprzedaży wybranych produktów, usług lub ogólny wzrost w tym zakresie
- Zwiększenie ilości przejść użytkowników na stronę, gdzie trafią do kolejnego etapu lejka sprzedażowego. Tam dopiero odbędzie się zbieranie leadów lub doprowadzenie do innej pożądanej akcji
- Zdobycie określonej ilości takich jak wiadomości, zapisy na formularz lub pobranie wybranego pliku (np. ebooka w pdf)
- Zwiększenie zaangażowania na fanpage’u, czyli większa liczba komentujących, lubiących lub udostępniających dalej nasze posty użytkowników
Nie jednym celem firma żyje. Szczególnie, gdy mówimy o takich kanałach, jak Facebook, LinkedIn, Instagram, Snapchat, czy TikTok. Możemy w takiej sytuacji nieco rozdrobnić, podzielić nasze cele na konkretne kategorie:
- Cele biznesowe
- Cele komunikacyjne
- Cele szczegółowe (do dokładnego zmierzenia – widoczne w statystykach)
4. Grupa docelowa i persony – do kogo komunikujemy?
Chcąc prowadzić swoją komunikację skutecznie powinniśmy określić, do kogo ją kierujemy. Określona grupa docelowa to podstawa bez znaczenia, czy zastanawiamy się, jak reklamować firmę usługową, budowlaną, czy z jakiejkolwiek innej branży. Szczęśliwie dla każdego pisałem o tym wcześniej w innym artykule. Dowiedz się, jak stworzyć persony!
5. Przekaz w formie jednej dużej idei
Mimo setek postów, które opublikujemy jako firma i takiej samej liczbie reklam w przyszłości naszym mottem przewodnim może być jedno hasło. Nie będzie pojawiało się w każdym materiale ale każdy materiał będzie w jakiś sposób z nim spójny. Hasło reklamowe tego rodzaju wykorzystamy także przy innych materiałach reklamowych. Powinno być w nim trochę emocji i trochę misji firmy. Przykład takiego przekazu to:
- Think different (Apple)
My, wraz z moim zespołem, mieliśmy okazję wymyślić na potrzeby strategii co najmniej kilkadziesiąt haseł kreatywnych i sloganów, które zdobyły rozpoznawalność w swoich branżach. Przykłady:
- Sell (y) like crazy – Platforma sklepów internetowych
- Zbuduj bezpieczną relację ze (o)sobą. – Studio masażu
Jeżeli myślisz o skutecznym sloganie dla swojej marki, skontaktuj się ze mną poprzez formularz kontaktowy, a po opisaniu swoich wymagań przedstawię Ci ofertę.
6. Kanały komunikacji – Gdzie się reklamować?
Czas zdecydować, gdzie się pojawimy. Przy podjęciu tego rodzaju decyzji przyda nam się wiedza o użytkownikach każdego z medium społecznościowych i ich liczba w naszym kraju. Unikniemy w ten sposób przepalania budżetu. Przykładowo w USA Twitter jest bardzo popularny, a w Polsce mało komu opłaca się prowadzić działania w tym medium. Wybór mamy ogromny, ponieważ obecnie możemy decydować pomiędzy Facebookiem, Instagramem, LinkedIn, TikTokiem i kilkoma innymi. Jeżeli nie znamy ekosystemu każdego z mediów, możemy dowiedzieć się więcej podczas konsultacji marketingowych i wybrać te najlepsze pod kątem naszej działalności.
Korzystając ze strony SimilarWeb znajdziesz aktualny ranking stron internetowych w Polsce (i w innych krajach). Znajdź i wybierz wśród nich kanały mediów społecznościowych, w których będziesz w stanie podjąć skuteczne działania.
Pomyślmy też nad formą przekazu. Czy będziemy publikować więcej wideo? Czy postawimy na galerie zdjęć? Czy damy szansę ankietom? Jeżeli jesteś dobry w formach głosowych, wybierz podcast. Jeżeli lepiej czujesz się w tworzeniu estetycznych grafik, wybierz medium, w którym mają największe szanse powodzenia. Jednym z największych błędów na tym etapie jest chęć „bycia wszędzie”. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest znalezienie jednego lub dwóch kanałów, o które będziemy w stanie bardzo dobrze zadbać. Gdy to zrobimy, wtedy możemy rozszerzać zakres działania o kolejne elementy.
7. Budżet i harmonogram – Ile wydamy i kiedy publikujemy?
Jeszcze w strategii, na początku określamy, ile będziemy wydawać na poszczególne kanały w mediach społecznościowych. Rozdzielmy budżet na komunikację, kreację (wideo, grafika) i kampanie efektywnościowe Ads. Dbając o wszystko nie musimy później martwić się o braki, czy podejmować tych decyzji od nowa. Jednocześnie, gdy zmienią się nasze zasoby lub zauważymy szczególny potencjał w jednym z mediów możemy zwiększyć wkładany budżet.
8. Ciągłe ulepszanie i optymalizacja
Pamiętajmy, że samo stworzenie strategii to nie koniec. Najlepiej, gdy w czasie rzeczywistym lub co jakiś czas optymalizujemy nasze działania i ulepszamy komunikację. Dzięki temu nasza skuteczność będzie rosła razem z efektami i naszym zadowoleniem.
9. Przygotuj się na najgorsze – Zarządzanie sytuacjami kryzysowymi
Jak zareagujemy na kryzys? Jak odpowiemy w sytuacji, gdy klienci uderzą w komentarzu w naszą słabą stronę? Jak komunikacyjnie ubierzemy fakt…? Co zrobić, aby bez szwanku na marce wyjść z kryzysu o takim charakterze i natężeniu?
Odpowiadając na te pytania zabezpieczymy się przed niespodziewaną burzą rozpętaną przez klientów. Wbrew pozorom takie mogą się zdarzać, a często mogą być jednocześnie wielkim zaskoczeniem. Najważniejsze, to mieć wtedy odpowiednią osobę na odpowiednim miejscu, gdyż złe zarządzanie kryzysem może przerodzić się nawet w śmierć naturalną marki i aferę odbijającą się w całej Polsce, o czym udowodniło co najmniej kilka marek z brakiem doświadczenia w dobrej komunikacji.
Chętnie stworzę dla Twojej firmy kompleksową strategię social media. Wystarczy, że podejmiesz kontakt.