Strategia Social Media pomaga firmie i osobom odpowiedzialnym za jej komunikację w wybranych kanałach skutecznie tworzyć przekaz praktycznie przez cały okres istnienia. Dzięki niej dokładnie wiadomo co, kiedy, gdzie i w jaki sposób robimy. Całość przekłada się także na znacznie lepsze porozumienie zespołu i co najważniejsze, efekty. Szczególnie na początku jednak można sobie zadawać pytanie o to, co powinno znaleźć się w takiej strategii, jak ułożyć cały plan social media, czy jak reklamować w tym medium firmę stricte budowlaną, usługową lub o innym profilu działalności. Dowiesz się o tym z tekstu poniżej!


Czym jest dokładniej strategia social media dla firm?

Strategia social media, czyli plan działań w mediach społecznościowych to taki nasz wewnętrzny kompas, którego używamy, aby nigdy się nie pogubić. Firmy promujące produkty lub usługi w social media powinny mieć taki dokument, ponieważ umożliwia on:

  • Dokładne zidentyfikowanie celów możliwych do osiągnięcia
  • Realizowanie ustalonego planu
  • Wykonywanie działań skutecznie i w sposób spójny
  • Ocenianie i optymalizację wspomnianych działań w czasie rzeczywistym

Dokument to przetarty szlak, którym pójdą osoby odpowiedzialne za komunikację i marketing firmy w mediach społecznościowych. Nie zaskoczy ich pytanie o cele firmy, misje, obsługiwane marki, konkurencje, czy reakcję w sytuacjach kryzysowych. Będą przygotowani na większość możliwych sytuacji.


Inwestycja w strategię działań w mediach społecznościowych – Czy warto?

Wiele osób i firm może rozważać, czy opłaca im się inwestycja w strategię social media. Pomyślmy jednak, ile trzeba będzie wydać w przypadku, gdy działania zejdą w stronę, która jest niezbyt pożądana? Ile kosztowałoby złe optymalizowanie działań w perspektywie półrocznej? Ile stracilibyśmy przy ewentualnym kryzysie bez przygotowanego planu działania? Odpowiedzi na te pytania i sumy, o których pomyślał każdy, kto je przeczytał znacznie przewyższają koszty strategii, która może uratować komunikację firmy i sprawić, by nie zeszła z toru.


Co powinno znaleźć się w strategii social media?

Skuteczna promocja w social media wymaga ogromnej wiedzy, szeregu umiejętności i dopasowanego planu działania. Co powinno znaleźć się w naszej strategii, aby znacznie ułatwić nam życie?

  1. Analiza mocnych i słabych stron (SWOT)

Niekoniecznie musi być to znana i tradycyjna analiza SWOT, jednak warto dokładnie przeanalizować swoje mocne i słabe strony. To na mocny stronach prawdopodobnie bowiem będziemy opierać w przyszłości większość naszych komunikatów. Spisane szanse pomogą nam wykorzystać je w przyszłości, a świadomość istniejących zagrożeń może znacznie zwiększyć szanse na uniknięcie ich.

Analiza SWOT media społecznościowe

2. Analiza konkurencji – Z jakiego punktu startujemy?

Analiza konkurencji to kolejny ważny element strategii. Możemy zawrzeć tutaj informacje na temat konkurencji, ich mocnych i słabych stron, kanałów komunikacji i naszej interpretacji wspomnianych działań. Jeżeli ich promocja firmy w social media charakteryzuje się specyficznymi rodzajami postów, oryginalną szatą graficzną, czy odmiennym sposobem przekazu, zapiszmy to. Sprawdzić mogą się również zrzuty ekranu przykładowych postów i umieszczenie ich w dokumencie. Dzięki temu unikniemy w przyszłości błędów poznawczych i w każdej chwili zobaczymy, jak komunikuje się konkurencja. Nie będziemy musieli też szukać wszystkiego na nowo.

3. Jakie są nasze cele reklamy w mediach społecznościowych? Jakie wskaźniki chcemy zwiększyć?

Cele będą nam przyświecały bez przerwy przy każdym tworzonym skrawku komunikacji w social media. To dlatego powinniśmy dokładnie się nad nimi zastanowić i zdecydować, co dokładnie chcemy osiągnąć. Wbrew pozorom nie jest to takie łatwe, jak mogłoby się wydawać, a celem nie zawsze jest zwiększenie sprzedaży sklepu lub innego rodzaju firmy! Przykładowe cele obecności firmy w social media to:

  • Zwiększenie sprzedaży wybranych produktów, usług lub ogólny wzrost w tym zakresie
  • Zwiększenie ilości przejść użytkowników na stronę, gdzie trafią do kolejnego etapu lejka sprzedażowego. Tam dopiero odbędzie się zbieranie leadów lub doprowadzenie do innej pożądanej akcji
  • Zdobycie określonej ilości takich jak wiadomości, zapisy na formularz lub pobranie wybranego pliku (np. ebooka w pdf)
  • Zwiększenie zaangażowania na fanpage’u, czyli większa liczba komentujących, lubiących lub udostępniających dalej nasze posty użytkowników

Nie jednym celem firma żyje. Szczególnie, gdy mówimy o takich kanałach, jak Facebook, LinkedIn, Instagram, Snapchat, czy TikTok. Możemy w takiej sytuacji nieco rozdrobnić, podzielić nasze cele na konkretne kategorie:

  • Cele biznesowe
  • Cele komunikacyjne
  • Cele szczegółowe (do dokładnego zmierzenia – widoczne w statystykach)

4. Grupa docelowa i persony – do kogo komunikujemy?

Chcąc prowadzić swoją komunikację skutecznie powinniśmy określić, do kogo ją kierujemy. Określona grupa docelowa to podstawa bez znaczenia, czy zastanawiamy się, jak reklamować firmę usługową, budowlaną, czy z jakiejkolwiek innej branży. Szczęśliwie dla każdego pisałem o tym wcześniej w innym artykule. Dowiedz się, jak stworzyć persony!

5. Przekaz w formie jednej dużej idei

Mimo setek postów, które opublikujemy jako firma i takiej samej liczbie reklam w przyszłości naszym mottem przewodnim może być jedno hasło. Nie będzie pojawiało się w każdym materiale ale każdy materiał będzie w jakiś sposób z nim spójny. Hasło reklamowe tego rodzaju wykorzystamy także przy innych materiałach reklamowych. Powinno być w nim trochę emocji i trochę misji firmy. Przykład takiego przekazu to:

  • Think different (Apple)

6. Kanały komunikacji – Gdzie się reklamować?

Czas zdecydować, gdzie się pojawimy. Przy podjęciu tego rodzaju decyzji przyda nam się wiedza o użytkownikach każdego z medium społecznościowych i ich liczba w naszym kraju. Unikniemy w ten sposób przepalania budżetu. Przykładowo w USA Twitter jest bardzo popularny, a w Polsce mało komu opłaca się prowadzić działania w tym medium. Wybór mamy ogromny, ponieważ obecnie możemy decydować pomiędzy Facebookiem, Instagramem, LinkedIn, TikTokiem, Snapchatem i Pinterestem. Jeżeli nie znamy ekosystemu każdego z mediów, możemy dowiedzieć się więcej podczas konsultacji marketingowych i wybrać te najlepsze pod kątem naszej działalności.

strategia mediów społecznościowych

Pomyślmy też nad formą przekazu. Czy będziemy publikować więcej wideo? Czy postawimy na galerie zdjęć? Czy damy szansę ankietom?

7. Budżet i harmonogram – Ile wydamy i kiedy publikujemy?

Jeszcze w strategii, na początku określamy, ile będziemy wydawać na poszczególne kanały w mediach społecznościowych. Rozdzielmy budżet na komunikację, kreację (wideo, grafika) i kampanie efektywnościowe Ads. Dbając o wszystko nie musimy później martwić się o braki, czy podejmować tych decyzji od nowa. Jednocześnie, gdy zmienią się nasze zasoby lub zauważymy szczególny potencjał w jednym z mediów możemy zwiększyć wkładany budżet.

8. Ciągłe ulepszanie i optymalizacja

Pamiętajmy, że samo stworzenie strategii to nie koniec. Najlepiej, gdy w czasie rzeczywistym lub co jakiś czas optymalizujemy nasze działania i ulepszamy komunikację. Dzięki temu nasza skuteczność będzie rosła razem z efektami i naszym zadowoleniem.

poranne nawyki optymalizacja


9. Przygotuj się na najgorsze – Zarządzanie sytuacjami kryzysowymi

Jak zareagujemy na kryzys? Jak odpowiemy w sytuacji, gdy klienci uderzą w komentarzu w naszą słabą stronę? Jak komunikacyjnie ubierzemy fakt…? Co zrobić, aby bez szwanku na marce wyjść z kryzysu o takim charakterze i natężeniu?

Odpowiadając na te pytania zabezpieczymy się przed niespodziewaną burzą rozpętaną przez klientów. Wbrew pozorom takie mogą się zdarzać, a często mogą być jednocześnie wielkim zaskoczeniem. Najważniejsze, to mieć wtedy odpowiednią osobę na odpowiednim miejscu, gdyż złe zarządzanie kryzysem może przerodzić się nawet w śmierć naturalną marki i aferę odbijającą się w całej Polsce, o czym udowodniło co najmniej kilka marek z brakiem doświadczenia w dobrej komunikacji.

Chętnie stworzę dla Twojej firmy kompleksową strategię social media, gdy tylko się skontaktujemy.

Pin It on Pinterest

Share This