fbpx
Czas czytania: 6 minut

Strategia Social Media pomaga firmie i osobom odpowiedzialnym za jej komunikację w wybranych kanałach skutecznie tworzyć przekaz praktycznie przez cały okres istnienia. Dzięki niej dokładnie wiadomo co, kiedy, gdzie i w jaki sposób robimy. Całość przekłada się także na znacznie lepsze porozumienie zespołu i co najważniejsze, efekty. Szczególnie na początku jednak można sobie zadawać pytanie o to, co powinno znaleźć się w takiej strategii, jak ułożyć cały plan social media, czy jak reklamować w tym medium firmę stricte budowlaną, usługową lub o innym profilu działalności. Dowiesz się o tym z tekstu poniżej!


Czym jest dokładniej strategia social media dla firm?

Strategia social media, czyli plan działań w mediach społecznościowych to taki nasz wewnętrzny kompas, którego używamy, aby nigdy się nie pogubić. Firmy promujące produkty lub usługi w social media powinny mieć taki dokument, ponieważ umożliwia on:

  • Dokładne zidentyfikowanie celów możliwych do osiągnięcia
  • Realizowanie ustalonego planu
  • Wykonywanie działań skutecznie i w sposób spójny
  • Ocenianie i optymalizację wspomnianych działań w czasie rzeczywistym

Dokument to przetarty szlak, którym pójdą osoby odpowiedzialne za komunikację i marketing firmy w mediach społecznościowych. Nie zaskoczy ich pytanie o cele firmy, misje, obsługiwane marki, konkurencje, czy reakcję w sytuacjach kryzysowych. Będą przygotowani na większość możliwych sytuacji.

Pamiętaj jednak, że strategia to nie plan (choć ten może zostać częścią strategii w mediach społecznościowych). Strategia w mediach społecznościowych jest raczej odpowiedzią na pytanie „jak robimy”, a plan „co i kiedy robimy”. Strategia wytyczy kierunek, a plan to już jest nasz konkretny ekwipunek, który musimy zabrać w podróż.

Niektórzy mówią, że wystarczy strategia na jedną stronę A4, a inne firmy wykonują długie dokumenty na kilkadziesiąt stron. W rzeczywistości, w strategii mediów społecznościowych powinno znaleźć się wszystko, co pozwala określić charakter naszej firmy, jej przewagi, ton komunikacji, klienta docelowego, a także preferowane kanały i „brand language”.


Inwestycja w strategię działań w mediach społecznościowych – Czy warto?

Wiele osób i firm może rozważać, czy opłaca im się inwestycja w strategię social media. Pomyślmy jednak, ile trzeba będzie wydać w przypadku, gdy działania zejdą w stronę, która jest niezbyt pożądana? Ile kosztowałoby złe optymalizowanie działań w perspektywie półrocznej? Ile stracilibyśmy przy ewentualnym kryzysie bez przygotowanego planu działania? Odpowiedzi na te pytania i sumy, o których pomyślał każdy, kto je przeczytał znacznie przewyższają koszty strategii, która może uratować komunikację firmy i sprawić, by nie zeszła z toru.

Moim zdaniem strategia to rzecz obowiązkowa przy planowaniu jakichkolwiek działań marketingowych w internecie. Dlaczego? Bez niej działamy po omacku, a jak tylko zmienia się osoba odpowiedzialna za marketing, zmieniają się nagle przewagi firmy, zalety jej produktów i inne 🙂 Bez wyraźnych symboli, określonych przewag w swojej niszy i odpowiedniego pozycjonowania wizerunku trudno będzie modelować działające komunikaty. Strategia ma Ci to wszystko uporządkować, aby niezależnie od medium w którym działasz, komunikacja, reklamy, wideo i materiały graficzne były ze sobą spójne.


Co powinno znaleźć się w strategii social media?

Skuteczna promocja w social media wymaga ogromnej wiedzy, szeregu umiejętności i dopasowanego planu działania. Co powinno znaleźć się w naszej strategii, aby znacznie ułatwić nam życie?

  1. Analiza mocnych i słabych stron (SWOT)

Niekoniecznie musi być to znana i tradycyjna analiza SWOT, jednak warto dokładnie przeanalizować swoje mocne i słabe strony. To na mocny stronach prawdopodobnie bowiem będziemy opierać w przyszłości większość naszych komunikatów. Spisane szanse pomogą nam wykorzystać je w przyszłości, a świadomość istniejących zagrożeń może znacznie zwiększyć szanse na uniknięcie ich. Pamiętaj, aby analizę taką wykonywać zawsze w odniesieniu do czegoś, np. firm konkurencyjnych.

Analiza SWOT media społecznościowe

2. Analiza konkurencji – Z jakiego punktu startujemy?

Analiza konkurencji to kolejny ważny element strategii. Możemy zawrzeć tutaj informacje na temat konkurencji, ich mocnych i słabych stron, kanałów komunikacji i naszej interpretacji wspomnianych działań. Jeżeli ich promocja firmy w social media charakteryzuje się specyficznymi rodzajami postów, oryginalną szatą graficzną, czy odmiennym sposobem przekazu, zapiszmy to. Sprawdzić mogą się również zrzuty ekranu przykładowych postów i umieszczenie ich w dokumencie. Dzięki temu unikniemy w przyszłości błędów poznawczych i w każdej chwili zobaczymy, jak komunikuje się konkurencja. Nie będziemy musieli też szukać wszystkiego na nowo.

Pamiętajmy o silnych stronach w odniesieniu do konkurencji i wrogach naszej marki. Przykładowo warto wspomnieć, że mamy lepsze terminy realizacji usług lub jesteśmy szybsi. Jednocześnie gdy określimy wrogów marki, możemy się w stosunku do nich pozycjonować w komunikacji do miejsca, w którym chcemy być. Przykład:

  • Wróg marki: firmy, które wolno realizują usługi (6 tygodni)
  • Nasza mocna strona: Realizujemy usługi szybko (3 tygodnie)
  • Komunikat w mediach społecznościowych: Co to znaczy wolno? Tak, że do czasu realizacji usługi u konkurencji, u nas zdążyłbyś zrealizować to samo dwa razy! Zamień standard branży – 6 tygodni, na ponadprzeciętną firmę i dowożenia rezultatów. Wyślij zapytanie, a my udowodnimy Ci, jak to zrobić w 3 tygodnie.

Widzisz, jakie to proste? Spróbuj w swojej firmie!

3. Jakie są nasze cele reklamy w mediach społecznościowych? Jakie wskaźniki chcemy zwiększyć?

Cele będą nam przyświecały bez przerwy przy każdym tworzonym skrawku komunikacji w social media. To dlatego powinniśmy dokładnie się nad nimi zastanowić i zdecydować, co dokładnie chcemy osiągnąć. Wbrew pozorom nie jest to takie łatwe, jak mogłoby się wydawać, a celem nie zawsze jest zwiększenie sprzedaży sklepu lub innego rodzaju firmy! Przykładowe cele obecności firmy w social media to:

  • Zwiększenie sprzedaży wybranych produktów, usług lub ogólny wzrost w tym zakresie
  • Zwiększenie ilości przejść użytkowników na stronę, gdzie trafią do kolejnego etapu lejka sprzedażowego. Tam dopiero odbędzie się zbieranie leadów lub doprowadzenie do innej pożądanej akcji
  • Zdobycie określonej ilości takich jak wiadomości, zapisy na formularz lub pobranie wybranego pliku (np. ebooka w pdf)
  • Zwiększenie zaangażowania na fanpage’u, czyli większa liczba komentujących, lubiących lub udostępniających dalej nasze posty użytkowników

Nie jednym celem firma żyje. Szczególnie, gdy mówimy o takich kanałach, jak Facebook, LinkedIn, Instagram, Snapchat, czy TikTok. Możemy w takiej sytuacji nieco rozdrobnić, podzielić nasze cele na konkretne kategorie:

  • Cele biznesowe
  • Cele komunikacyjne
  • Cele szczegółowe (do dokładnego zmierzenia – widoczne w statystykach)

4. Grupa docelowa i persony – do kogo komunikujemy?

Chcąc prowadzić swoją komunikację skutecznie powinniśmy określić, do kogo ją kierujemy. Określona grupa docelowa to podstawa bez znaczenia, czy zastanawiamy się, jak reklamować firmę usługową, budowlaną, czy z jakiejkolwiek innej branży. Szczęśliwie dla każdego pisałem o tym wcześniej w innym artykule. Dowiedz się, jak stworzyć persony!

5. Przekaz w formie jednej dużej idei

Mimo setek postów, które opublikujemy jako firma i takiej samej liczbie reklam w przyszłości naszym mottem przewodnim może być jedno hasło. Nie będzie pojawiało się w każdym materiale ale każdy materiał będzie w jakiś sposób z nim spójny. Hasło reklamowe tego rodzaju wykorzystamy także przy innych materiałach reklamowych. Powinno być w nim trochę emocji i trochę misji firmy. Przykład takiego przekazu to:

  • Think different (Apple)

My, wraz z moim zespołem, mieliśmy okazję wymyślić na potrzeby strategii co najmniej kilkadziesiąt haseł kreatywnych i sloganów, które zdobyły rozpoznawalność w swoich branżach. Przykłady:

  • Sell (y) like crazy – Platforma sklepów internetowych
  • Zbuduj bezpieczną relację ze (o)sobą. – Studio masażu

Jeżeli myślisz o skutecznym sloganie dla swojej marki, skontaktuj się ze mną poprzez formularz kontaktowy, a po opisaniu swoich wymagań przedstawię Ci ofertę.

6. Kanały komunikacji – Gdzie się reklamować?

Czas zdecydować, gdzie się pojawimy. Przy podjęciu tego rodzaju decyzji przyda nam się wiedza o użytkownikach każdego z medium społecznościowych i ich liczba w naszym kraju. Unikniemy w ten sposób przepalania budżetu. Przykładowo w USA Twitter jest bardzo popularny, a w Polsce mało komu opłaca się prowadzić działania w tym medium. Wybór mamy ogromny, ponieważ obecnie możemy decydować pomiędzy Facebookiem, Instagramem, LinkedIn, TikTokiem i kilkoma innymi. Jeżeli nie znamy ekosystemu każdego z mediów, możemy dowiedzieć się więcej podczas konsultacji marketingowych i wybrać te najlepsze pod kątem naszej działalności.

Korzystając ze strony SimilarWeb znajdziesz aktualny ranking stron internetowych w Polsce (i w innych krajach). Znajdź i wybierz wśród nich kanały mediów społecznościowych, w których będziesz w stanie podjąć skuteczne działania.

Ranking stron internetowych Polska 2022
(źródło: SimilarWeb z dnia 28.12.2022r.)
strategia mediów społecznościowych

Pomyślmy też nad formą przekazu. Czy będziemy publikować więcej wideo? Czy postawimy na galerie zdjęć? Czy damy szansę ankietom? Jeżeli jesteś dobry w formach głosowych, wybierz podcast. Jeżeli lepiej czujesz się w tworzeniu estetycznych grafik, wybierz medium, w którym mają największe szanse powodzenia. Jednym z największych błędów na tym etapie jest chęć „bycia wszędzie”. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest znalezienie jednego lub dwóch kanałów, o które będziemy w stanie bardzo dobrze zadbać. Gdy to zrobimy, wtedy możemy rozszerzać zakres działania o kolejne elementy.

7. Budżet i harmonogram – Ile wydamy i kiedy publikujemy?

Jeszcze w strategii, na początku określamy, ile będziemy wydawać na poszczególne kanały w mediach społecznościowych. Rozdzielmy budżet na komunikację, kreację (wideo, grafika) i kampanie efektywnościowe Ads. Dbając o wszystko nie musimy później martwić się o braki, czy podejmować tych decyzji od nowa. Jednocześnie, gdy zmienią się nasze zasoby lub zauważymy szczególny potencjał w jednym z mediów możemy zwiększyć wkładany budżet.

8. Ciągłe ulepszanie i optymalizacja

Pamiętajmy, że samo stworzenie strategii to nie koniec. Najlepiej, gdy w czasie rzeczywistym lub co jakiś czas optymalizujemy nasze działania i ulepszamy komunikację. Dzięki temu nasza skuteczność będzie rosła razem z efektami i naszym zadowoleniem.


9. Przygotuj się na najgorsze – Zarządzanie sytuacjami kryzysowymi

Jak zareagujemy na kryzys? Jak odpowiemy w sytuacji, gdy klienci uderzą w komentarzu w naszą słabą stronę? Jak komunikacyjnie ubierzemy fakt…? Co zrobić, aby bez szwanku na marce wyjść z kryzysu o takim charakterze i natężeniu?

Odpowiadając na te pytania zabezpieczymy się przed niespodziewaną burzą rozpętaną przez klientów. Wbrew pozorom takie mogą się zdarzać, a często mogą być jednocześnie wielkim zaskoczeniem. Najważniejsze, to mieć wtedy odpowiednią osobę na odpowiednim miejscu, gdyż złe zarządzanie kryzysem może przerodzić się nawet w śmierć naturalną marki i aferę odbijającą się w całej Polsce, o czym udowodniło co najmniej kilka marek z brakiem doświadczenia w dobrej komunikacji.

Chętnie stworzę dla Twojej firmy kompleksową strategię social media. Wystarczy, że podejmiesz kontakt.