fbpx
Czas czytania: 3 minut

Pytanie o to, ile kosztuje reklama w social media jest bardzo ogólne, co sprawia, że trudno jest na nie odpowiedzieć od ręki. Gdyby się dało, odpowiedź prawdopodobnie brzmiałaby: od 100 pln do 100 000 pln. Wszystko zależy bowiem od kilku czynników, które mają wpływ na cenę. Poniżej jednak wyjaśniłem, jak mniej więcej klarują się ceny w zależności od kanału. 


Ile kosztuje reklama w social media? – Dopasowanie oferty do potrzeb 

Wbrew pozorom nie odpowiadając na pytanie, ile kosztuje reklama w social media, nie ma jednej, jasnej ceny. Postarałem się zawrzeć jednak poniżej kluczowe czynniki, które mają wpływ zazwyczaj na cenę reklamy w każdym kanałów. Facebookowi i kosztom obsługi fanpage przyjrzałem się już nieco wcześniej (czynniki wpływające na cennik). 


Ile kosztuje reklama na fb? 

Reklama na fb to nie tylko komunikacja i to, co się dzieje na samym Fanpage. Składa się na nią wiele czynników, które dopiero zebrane razem tworzą spersonalizowaną ofertę. Czytając poszczególne punkty sam spostrzeżesz, jak bardzo różnić mogą się zakresy.

Koszty produkcji materiałów – Są sytuacje, w których materiały dostarczane są przez firmę (zdjęcia, wideo, materiały graficzne) i takie, w których trzeba je stworzyć lub udoskonalić. To sytuacje, w których trzeba nagrać wideo, wykonywać regularne sesje zdjęciowe lub materiały graficzne. Produkcja wideo lub regularnych sesji zdjęciowych jest oczywiście nieco droższa niż opcja, w której firma odpowiada za wszystkie materiały. Dobra wiadomość jest jednak taka, że decydując się na stworzenie tego rodzaju treści, nawet przy większej cenie, mamy szansę dotrzeć do odbiorców z bardziej dopasowanym komunikatem i sprawnie przeprowadzić ich przez lejek sprzedażowy. Cena produkcji materiałów jest najbardziej zróżnicowana, gdyż za grafikę możemy zapłacić 100 pln, a za realizację profesjonalnego spotu reklamowego np. 5 000 pln. 

Koszty komunikacji na Fanpage (kreacji) – Część kosztów, która pokrywa wszystko to, co tworzone jest z myślą o komunikacji na samym Fanpage. Są to posty, które widzi odbiorca na Fanpage marki. Powinny być zorganizowane w sposób przeprowadzający klienta w dół lejka, a każdy kawałek treści powinien mieć swój cel. Tylko wtedy mamy pewność, że nasze działania przynoszą zarówno krótkoterminowe korzyści jak długoterminowe dobrze użytkując nasz budżet. 

Reklama Facebook Ads Tutaj koszty zależą od tego, ile jesteś gotów przeznaczyć za samą reklamę. Część z nich to cena za obsługę kampanii (targetowania grupy odbiorców, treści i optymalizację), a część to budżet do Facebooka. Wysokość budżetu może wynosić zarówno 200 pln jak 200 000 pln lub więcej w branży ecommerce. Wszystko zależy od tego, jakie widzisz korzyści z prowadzenia takiej kampanii i bezpośrednie zyski dla firmy. 

Marketing szeptany / komunikacja poza stroną na Facebooku – Jeżeli kiedykolwiek widziałeś jak marki komentują sobie wzajemnie posty, prowadzą komunikację poza samą stroną, wymieniają poglądy w komentarzach na stronie miasta i podobne, to właśnie ta część. Wysokość budżetu na tego rodzaju działania zazwyczaj wynosi kilkaset złotych. 

Komunikacja z fanami – Odpowiedzi na komentarze, wymienianie opinii i komunikacja w wiadomościach. Koszty tego rodzaju działań uzależnione są od wielkości strony i przewidywanej liczby wiadomości, które będą na nią trafiać. 


Ile kosztuje reklama na LinkedIn?

Reklama LinkedIn zyskuje coraz większą popularność i nie ma co się dziwić. Razem z jej popularnością rośnie również ilość pytań o to, ile kosztuje. Warto pamiętać w tym przypadku, że koszty rozkładają się na czynniki podobne, jak przy Fanpage na Facebooku, lecz LinkedIn posiada swój własny ekosystem reklamowy – LinkedIn Ads. Wygląda bardzo podobnie do tego znanego nam z portalu Marka Zuckerberga. Możemy jednak umieszczać reklamę w innych miejscach na portalu.


Ile kosztuje reklama na Instagramie? 

Komunikacja na Instagramie znacznie różni się zazwyczaj od tej na Facebooku i LinkedIn. Często wymaga dużej ilości naturalnych zdjęć, wyczucia, angażowania się również na innych profilach i stałej komunikacji z fanami. Odnośnie samych kampanii Ads, tworzy się je w tego samego panelu, co na Facebooku. Sama kreacja wymagana przy reklamach jest nieco inna, podobnie jak formaty. 

Warto wspomnieć także o tworzeniu InstaStories, które stają się obowiązkowym elementem budowania relacji z fanami w czasie rzeczywistym. Tworzenie ich wymaga zaangażowania i materiałów w innym formacie, co również finalnie wpływa na cenę całej obsługi. 


Usługi komplementarne, które mogą wpłynąć na finalną cenę 

Oprócz powyżej wymienionych czynników wpływających na cenę reklamy w social media, istnieją także usługi komplementarne. Pomagają one nieraz w ukierunkowaniu działań, komunikacji, a także optymalizacji pozyskiwanych korzyści. 

Obsługa leadów – Czasem, aby zwiększyć efektywność komunikacji potrzeba systemu zarządzania leadami. Takiego, który pozwala obsługiwać przykładowo pozyskanego klienta w branży usługowej na odpowiednio wysokim poziomie. 

Działania strategiczne – Oprócz samego wykonywania komunikacji, kampanii reklamowych i innych działań promocyjnych, korzystać można również z konsultingu i pomocy strategicznej. Każdy z elementów takiej pomocy najczęściej wiąże się również z kosztami, lecz jednocześnie zapewnia maksymalizację możliwych do osiągnięcia wyników. Działania te zawierają między innymi strategię marketingową, strategię komunikacji w mediach społecznościowych lub konsultacje strategiczne na bieżąco.

Wiem, że sama specyfika branży nieco ogranicza w określeniu dokładnych cen, jednak poznając poszczególne elementy składające się na ofertę, teraz wiesz, jak szykować się na rozmowę. Dzięki wiedzy tego rodzaju możliwe jest zapytanie o udział w ofercie poszczególnych elementów i ewentualne korygowanie ich, aby finalnie uzyskać całkowicie skrojony na miarę zestaw działań marketingowych.