fbpx
Czas czytania: 7 minut

Czy znasz sytuację, w której prowadzone przez Ciebie działania wydają się być bardzo intensywne, a mimo tego polubienia strony na fb stoją w miejscu? Pytanie o to, jak zdobyć fanów na facebooku nie należy do takich, na które istnieje jedna prawidłowa odpowiedź. Mamy nieskończoną ilość dróg do tego, by zwiększać ilość obserwujących, a najczęściej ogranicza nas jedynie kreatywność. Warto wspomnieć jednak, że aby poznać sposoby na skuteczne pozyskiwanie wartościowych fanów, trzeba wiedzieć, jak zachowuje się algorytm facebooka. Pomaga również znajomość całego ekosystemu witryny, gdyż najczęściej taka wiedza otwiera nam perspektywę na nowe możliwości.


Jak zwiększyć ilość fanów na Facebooku? – Polubienia strony na fb za darmo

Pewnie wiele firm, które nie może zdobyć nowych obserwujących na fb zadaje sobie pytanie o to, ile trzeba za zapłacić za like. Płatna kampania na polubienia strony to jedna z wielu możliwości. Wspomniałem o niej trochę niżej w tekście. Jak zdobyć fanów na facebooku? Weźmy na początek sposoby, które nic nie kosztują. Jedyne, co musimy zainwestować w tym przypadku to wiedza i czas. Jeżeli nie posiadamy jednego lub drugiego, warto zlecić tego rodzaju pracę specjaliście.

A jeżeli one nie podziałają, sięgnijmy po kampanie płatne!

Warto wspomnieć jednak o tym, że obecnie ilość fanów na Facebooku ma drugorzędne znaczenie i nie należy się na niej skupiać. Może być dla nas pewnym wyznacznikiem, jednak przy obecnych zasięgach są znacznie lepsze cele do obrania, jak ruch na stronę, zaangażowanie i inne.


Co dają polubienia na Facebooku?

Zacznijmy od podstaw, czyli od informacji, co dają polubienia na facebooku i jak skorzystać z ich ilości w dłuższej perspektywie? Pierwsza z korzyści, która wiąże się z dużą ilością fanów na stronie jest ta wizerunkowa. Dzięki posiadaniu obserwatorów nasza firma nie tylko ma szansę dotrzeć do tych ludzi ale jest także postrzegana lepiej przez nowe osoby, które wchodzą na profil.

Można domyślić się także, że ilość polubień na facebooku może przekładać się na to, do kogo docieramy z naszymi treściami ze strony. Jeżeli udostępnimy konkretny post, algorytm facebooka najpierw pokaże go danej części fanów z naszej strony, aby następnie sprawdzi, czy wejdą w interakcję. Robiąc to sprawiają, że algorytm pokazuje nasz post dalej, a my docieramy do kolejnej części użytkowników, którzy lubią nasz fanpage. Oczywiście nie wszyscy, którzy lubią naszą stronę widzą udostępniane posty, jednak w zależności od elementu dany materiał może widzieć większa lub mniejsza ilość osób. Komunikat zobaczyć mogą nawet znajomi fanów naszej strony(gdy się zaangażują), którzy dotychczas nie byli z nią związani.

Obecnie przy ograniczonych zasięgach organicznych może być Wam trudno dotrzeć nawet do małej części zgromadzonych fanów. Jeżeli myślicie o własnej społeczności, przemyślcie własną grupę na Facebooku, w której będziecie stale angażować dołączone osoby.


Przemyślana strategia i angażujące treści

Możemy mieć najbardziej dopracowane kreacje wizualne, ogromny zespół, wysoki poziom estetyki i najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne. Jeżeli nie zadbamy jednak o to, aby nasze działania były ze sobą spójne, angażujące i dające pewnego rodzaju wartość użytkownikom, nic z naszej pracy. Nasi fani na Fanpage będą się angażowali pod warunkiem, że dostrzegą interesujące dla siebie treści. Jeżeli poszukują humoru, a my im go dostarczymy – super. Jeżeli szukają merytorycznych treści na temat rynku pracy, dostarczając ich możemy liczyć na wysoki poziom wejść na stronę. Może okazać się też, że szukają inspiracji, informacji na temat wnętrz i portfolio poszczególnych firm, aby wybrać najlepszego projektanta. Wtedy udostępniając tego rodzaju treści mamy duże szanse na zainteresowanie użytkowników i osiągnięcie zarówno ich, jak i swoich celów. Całość natomiast przełoży się na realne efekty biznesowe.

Strategia obecności w mediach społecznościowych i zawarcie w niej dopasowanych działań razem z kierunkiem zapobiega podejmowaniu działań, które nie prowadzą do założonych przez nas celów. Zawiera się w niej cele, rodzaje działań, persony, sposób komunikacji z użytkownikami, rodzaje publikowanych postów, lejek sprzedażowy i sposób na jego wdrożenie, a nawet grupy tematyczne, w których możemy się udzielać jako firma i częstotliwość komunikacji.

Ciekawe i interesujące treści do podstawa, bez której daleko nie pojedziemy. To jeden z najważniejszych argumentów, który powinien przekonywać do ciągłego myślenia nad nowymi sposobami angażowania użytkowników (potencjalnych, przyszłych klientów, partnerów lub współpracowników).


Marketing w grupach na Facebooku – Wartościowa szeptanka

Nie zdobędziemy fanów na facebooku, gdy nie mieli dotychczas okazji poznać naszej marki, a nawet zobaczyć, co ma do zaoferowania. Czasem musimy pomóc potencjalnym obserwującym spotykając ich w miejscach, gdzie udzielają się najczęściej. Oczywiście mamy na myśli grupy na facebooku. To w nich zarówno specjaliści, jak amatorzy z najróżniejszych dziedzin wymieniają się produktami, inspiracjami, informacjami, kontaktami, pośrednikami, informacjami i wieloma innymi rzeczami. Grunt w tym, aby znaleźć grupy tematyczne, które są w dany sposób powiązane z naszą działalnością, a następnie dać wartość osobom, które się w nich znajdują. Jeżeli posiadamy materiał, który bezpośrednio nie jest reklamą, a zwiększy świadomość naszej marki, czemu go nie udostępnić? Podzielmy się tym, co mamy wartościowe, angażujmy się w komentarzach zarówno z pozycji prywatnej (a czasem firmy) zachęcając do odnalezienia większej ilości informacji i zerknięcia na Fanpage.

Sposób linkowania w grupach – Samo linkowanie danych treści naszej firmy w grupach może wydawać się nieco trudne. Otóż jeżeli zależy nam na przejściach użytkowników prosto na stronę lub do sklepu internetowego, gdzie mają dokonać zakupu, powinniśmy postawić na linki do danych produktów, karuzele i posty prowadzące bezpośrednio do strony. Jeżeli natomiast chcielibyśmy, aby przy okazji przez udostępnienie jakiejś treści, potencjalni obserwujący mogli trafić na naszą stronę na Facebooku, powinniśmy udostępnić daną treść z Fanpage jako link do konkretnego postu (który dopiero w sobie zawiera np. link do strony). Udostępniając posty w ten sposób mamy szansę na zapoznanie użytkowników z naszym Fanpage, treściom, którą udostępniliśmy, a także stroną docelową, którą będzie mógł odwiedzić.

marketing w e-commerce

Zaangażowanie na innych stronach i “zaczepianie” marek

Parę lat temu w jednym z wpisów napisałem o możliwości, jaką jest komentowanie i angażowanie się w podobny sposób z pozycji Fanpage firmy przy stronach na facebooku innych marek. Jeżeli odpowiednio je dobierzemy, a sama komunikacja będzie przyjemna, komentarze angażujące lub zabawne, a całość spójna i dopasowana do tematyki, możemy liczyć na wzrosty osób potencjalnie zainteresowanych większą ilością treści udostępnianych przez naszą firmę. Angażować się możemy na stronach marek, które najlepiej, gdyby miały jakiś związek z naszą działalnością lub nawiązywały do niej. Przykładowo moglibyśmy udzielić się pod materiałem na fanpage lokalnej gazety o niedoborze pracowników, a my mamy agencję rekrutacyjną.

Natomiast dodając posty na swojej stronie na facebooku i jednocześnie próbując zdobyć więcej polubień skorzystajmy z okazji do oznaczenia firm związanych z tematem. Byliśmy na targach z innymi wystawcami, którzy nie są naszą konkurencją? Super, oznaczmy i pozdrówmy ich w poście.

  • Komentarze
  • Polubienia
  • Udostępnienia
  • Oznaczanie profili marek związanych z daną działalnością w swoich postach

Obecnie na Facebooku można przełączyć się na profil firmowy, co daje jeszcze większe możliwości w tym zakresie. Po wspomnianej zmianie możecie komentować zarówno posty prywatne, jak firmowe, angażując się w wybrane treści. Jeżeli ktokolwiek doceni przeprowadzoną z Wami dyskusję lub wartościowy komentarz, istnieje duża szansa, że zostawi polubienie na samej stronie.


Korzystanie z punktów stacjonarnych i możliwości działań poza internetem

Jeżeli prowadzimy działania lub posiadamy obiekt stacjonarny, czemu nie wykorzystać tego faktu do zainteresowania odbiorców i otwarciem drzwi do utrzymania dłuższej relacji. Sprzedając coś w salonie lub sklepie stacjonarnym wskazane byłoby stworzenie procesu, który zachęciłby klientów do dalszego śledzenia poczynań marki. Zrobimy to projektując i zamawiając materiały wizualne, które ustawione w odpowiednim miejscu w lokalu zachęcałyby do pozostania w kontakcie. Równie dobrą metodą będzie opracowanie procesu, w którym sprzedawca w sklepie będzie miał zadanie informować o obecności firmy w mediach społecznościowych (np. na Facebooku) i zachęcać do polubienia lub pozostawienia opinii. Tego rodzaju działanie przyniesie korzyści w postaci większego związania się z marką i możliwości skorzystania z jej usług lub produktów ponownie w przyszłości.

Podobnie w przypadku wydarzeń publicznych, eventów i spotkań zawodowych. Zachęcenie do dołączenia do danej, stworzonej wcześniej grupy lub polubienia strony daje osobom zainteresowanym furtkę do pozostania w kontakcie.


Wymuszanie aktywności i konkursy na Facebooku – Czy to się opłaca?

Kolejnym, nadal popularnym sposobem, którego akurat nie rekomenduję jest wymuszanie pożądanej aktywności i konkursy na facebooku (bardzo często są wbrew regulaminowi, a nawet prawu).

Wymuszanie aktywności (engagement bait) – To przykładowo udostępnienie kreacji, w której użytkownicy mają do wyboru kilka produktów lub jakichkolwiek innych rzeczy. Ich zadaniem natomiast pozostaje wybór tych, które np. najbardziej im się podobają za pomocą konkretnej reakcji. Tego typu działania firm były jeszcze pewien czas temu dosyć skuteczne, jednak teraz facebook dopracowuje swoje algorytmy w coraz większym stopniu, aby przeciwdziałać podobnym praktykom. Strony, które korzystają nadmiernie z podobnych mechanizmów później mogą ponieść konsekwencje w postaci znacznie zmniejszonego zasięgu organicznego.

Nielegalne konkursy na facebooku – Czy kiedykolwiek widziałeś konkurs na facebooku, który nie zawierał regulaminu? Czy często spotykasz się z sytuacją, gdy wygrany w konkretnym konkursie zostanie wybrany za pomocą losowania? Czy to prawidłowa odpowiedź na pytanie o to, jak zdobyć nowych fanów na facebooku? Odpowiedź niestety jest przecząca. Organizowanie konkursów na facebooku wymaga spełnienia co najmniej kilku konkretnych warunków i punktów w regulaminie. Organizatorzy powinni zawrzeć informację o regulaminie. Losowanie natomiast podchodzi pod ustawę hazardową. Możemy porozmawiać, gdy będziesz chciał uzyskać więcej informacji, chociaż duża ich ilość jest dostępna w internecie zupełnie za darmo.


Reklama na Facebooku – Jak zdobyć fanów na Facebooku płacąc za kampanię?

Pewnie większość osób, które zajmują się marketingiem w mediach społecznościowych potwierdzi, że odpowiedź na pytanie, jak zdobyć nowych fanów na facebooku jest prostsza niż realizacja strategii. Facebook przewidział trudności, jakie wiążą się z rozwojem strony na Facebooku w początkowej fazie i dał możliwość wykonania akcji, jaką jest kampania na polubienia strony. Osobiście wspierając się doświadczeniem uważam jednak, że inne rodzaje reklamy mogą znacznie bardziej przyczynić się do wzrostu fanów na naszej stronie z pomocą interesujących treści i wystarczającej ilości oddanej potencjalnym klientom wartości.

Remarketing na facebooku – Jeżeli dopiero rozwijamy nasz fanpage na facebooku, a zależy nam na pozyskaniu fanów, możemy skierować reklamę prosto do osób, które już były na naszej stronie. Zrobić to możemy jedynie w sytuacji, gdy wcześniej zainstalowaliśmy w witrynie lub sklepie internetowym Piksel Facebooka. Następnie pozostanie nam tylko dokładne targetowanie grup docelowych i zaplanowanie kampanii na facebooku.

Kampania do danej grupy docelowej – Jeżeli nie mieliśmy Piksela, a jednak większa ilość polubień na fb dalej nas interesuje, możemy stworzyć kreację reklamową i stworzyć naszą grupę docelową na podstawie informacji o naszych klientach. Wspomniane informacje natomiast powinniśmy posiadać zebrane w stworzonych personach lub segmentacji.

Kampania z pewnością pomaga, a często okazuje się tanim sposobem poszerzenia grupy odbiorców. Zdobywanie fanów na Facebooku nie musi być drogie. Pamiętajmy, że tutaj najważniejsze będzie trafienie z unikalnym, przemyślanym przekazem konkretnie do swojej grupy docelowej. Zwróćcie uwagę na targetowanie person.

Podsumowując działania związane z pozyskiwaniem nowych fanów i obserwatorów to kawałek chleba, który często będziemy mogli zjeść jedynie przy pomocy specjalisty. Niemniej jednak możliwości jest nieskończenie wiele, a wspomniane powyżej działania możemy mieszać ze sobą, aby otrzymać jeszcze lepsze wyniki.