fbpx
Zaznacz stronę
Czas czytania: 6 minut

Pomysły na wpisy na bloga się skończyły? A może wydaje Ci się, że na blogu firmowym napisaliście już o wszystkim? Okazuje się, że zawsze jest o czym pisać. Tekst natomiast ma spełniać swój cel, który ustalimy przed jego stworzeniem. Właśnie na pomysłach i inspiracjach na teksty skupimy się poniżej. 

Pomysły na wpisy na bloga firmowego – Skąd czerpać inspiracje? 

Wiele tekstów, które przedstawiają pomysły na bloga firmowego traktuje tak naprawdę o sposobie tworzenia tytułów. Nie poruszają natomiast tematyki samej treści i jej tematyki. Znaleźć możemy też z drugiej strony teksty, które opowiadają o tym, by przykładowo pisać przepisy… A co nam po przepisach, gdy prowadzimy firmę produkcyjną? No właśnie. Powyższy link skieruje Cię więc do tekstu, gdzie znajdziesz sposoby na tworzenie tytułów. Inny natomiast przeprowadzi Cię przez proces wyszukiwania fraz kluczowych do tekstu o gotowym temacie. 

Proces tworzenia artykułu na blog firmowy bowiem wygląda tak:

  1. Stworzenie koncepcji / zamysłu, czyli o odpowiedź na pytanie, o czym napiszemy. 
  2. Wyszukanie fraz kluczowych do tekstu, aby oprócz chwilowych korzyści z jego dystrybucji np. w kanałach social media, pozycjonował się również dobrze w wyszukiwarce. 
  3. Zaplanowanie struktury artykułu i tytułu.
  4. Napisanie artykułu. 

Dzisiaj zajmiemy się pierwszą częścią. 

Pominiemy również pomysły, które jako pierwsze mogą nam wpaść do głowy. Należą do nich oczywiście teksty oparte na naszej wiedzy w ramach content marketingu, gdyż w momencie sięgnięcia po taki wpis, wyczerpaliśmy nasz zasób tych artykułów.


Powielanie treści w różnych kanałach – Warto wziąć to pod uwagę!

Powielanie treści w odmiennych kanałach podczas tworzenia na firmowe konta to obecnie coś, od czego powinniśmy wyjść. Wychodzi to przede wszystkim z tego, że każdy lubi konsumować treści inaczej. Niektórzy szczególnie cenią sobie słuchanie podcastów, inni oglądają vlogi, inni krótkie wycinki wideo, a jeszcze inni lubią przeczytać merytoryczny tekst w internecie. Odpowiadając na ich potrzeby firmy:

  • w pierwszej kolejności nagrywają np. wideo na kanał YT,
  • oddzielają ścieżkę dźwiękową i jeżeli jest dobrej jakości, udostępniają jako podcast,
  • zlecają transkrypcję tekstu, z czego powstaje artykuł blogowy,
  • tną wideo na krótsze, ciekawe fragmenty i publikują w formie krótkich zajawek na Instagramie lub Tik Toku. 

Sprawia to, że raz stworzony materiał przeradza się później w treść wykorzystywaną we wszystkich kanałach na różne sposoby. Wszystko w sposób, który ma szansę zaangażować naszą grupę docelową. Taka redystrybucja to strategia, która potrafi generować niezłe pomysły na bloga. Przemyśl, czy w przeszłości zostały nagrane więc wartościowe materiały na kanale YouTube firmy, a następnie zweryfikuj, czy można do nich wrócić i wykorzystać w innych formach. Oczywiście w sposób, który nadal byłby atrakcyjny dla odbiorcy końcowego. 


Dobry pomysł na blog – 9 konkretnych inspiracji z myślą o blogu firmowym

Przyjrzyjmy się sprawdzonym inspiracjom i celom, którym służy każda z nich podczas tworzenia wpisów na blogi firmowe. Wiele z nich ma swoje zastosowanie niezależnie od branży. Każdy z typów takich postów ma też cel, który pozostaje do zweryfikowania pod względem ważności z biznesowego punktu widzenia. Musimy za każdym razem oszacować punkt w rozwoju, na którym znajduje się firma. Posil swoją kreatywność i zobacz, że zawsze jest o czym napisać!


Pytania i odpowiedzi (FAQ i Q&A) 

Pierwszym pomysłem jest oczywiście Q&A i FAQ. Pierwsze dotyczy pytań zadanych przez konkretnych fanów lub po prostu konsumentów, niekiedy dotyczących też bieżących informacji. Drugi skupia się na najczęściej zadawanych pytaniach. 

Pytania i odpowiedzi możemy zastosować niezależnie od branży. Niezależnie, czy jest to branża produkcyjna, reklamowa, usługowa, czy jakakolwiek inna. Jeżeli to branża produktowa (np. producent kosmetyków) możemy odpowiedzieć na pytania dotyczące dbania o daną część ciała (zahaczamy wtedy o content marketingu). Możemy równie dobrze odpowiedzieć w formie bloga firmowego na pytania dotyczące przedziału cenowego produktów, procesu wykonania, przygotowania, doświadczenia, historii lub składu. 

Bez problemu wykorzystamy wpis blogowy z odpowiedziami na pytania użytkowników nawet w branży budowlanej, przemysłowej lub samochodowej. Każda branża bowiem charakteryzuje się innymi problemami, z którymi borykają się klienci. Skoro sami zadają pytania, to dla nas znak, że odpowiedź jest w pewnym sensie potrzebna. To jednocześnie dobry pomysł na blog i oszczędność czasu, który w innej sytuacji musielibyśmy poświęcić na odpowiedź każdemu z osobna. 

Możliwy cel: Informacyjny (Edukujemy klienta na temat konkretnie naszego produktu lub usługi)


Case studies, czyli studium przypadku 

Studium przypadku jest pomysłem na blog firmowy, który zawsze łatwo się pisze. Dzieje się tak dlatego, że najczęściej jako osoba w pewien sposób zaangażowana w proces mogliśmy poznać daną współpracę / przypadek od środka. Przykładem w firmie, która rekrutuje pracowników, mogłoby być w tym przypadku przedstawienie procesu rekrutacji konkretnego pracownika, który później zadowolony z pracy przyprowadził kilku kolejnych profesjonalistów. Wykorzystujemy wtedy storytelling (opowiadanie historii), ocieplamy wizerunek, a jednocześnie zwiększamy szansę na sprzedaż. Co przekona potencjalnego klienta bardziej niż poprzednia współpraca i studium przypadku, który pokazuje nasz profesjonalizm? 

Możliwy cel: Sprzedażowy 

Możliwy cel 2: Informacyjny (edukacja w zakresie procesu współpracy, gdy jest nazbyt skomplikowany)


Recenzje produktów (np. w przypadku sklepu internetowego)

Lubimy nową wiedzę, a także nowinki, nie tylko na rynku technologicznym. Wiele osób, niezależnie od tego, czy kupuje samochód, traktor, krem do twarzy, czy element dekoracyjny, chciałaby przeczytać o nim nieco więcej. Możemy więc swobodnie napisać recenzję produktu (a jeżeli to możliwe opublikować w formie artykułu recenzję klienta wraz z opisem – jeżeli uzyskamy taką zgodę). Dzięki temu mamy szansę edukować konsumenta, dać mu wartość, a także pozwolić na zweryfikowanie, czy nasz produkt jest dla niego. 

Pomysły na wpisy na bloga firmowego tego typu sprawdzają się między innymi w sklepach internetowych. Tam recenzję danego produktu możemy umieścić nawet w samym opisie produktu (w formie linku do bloga). Wtedy zbadamy też, jak duża ilość użytkowników potrzebuje dodatkowego potwierdzenia lub informacji, aby dokonać zakupu. 

Możliwy cel: Edukacyjny 


Trendy w branży sugerujące podążanie za nowościami 

Czemu nie pokazać, jakie są nasze spostrzeżenia odnośnie przyszłości w danej branży? Dzięki temu możemy pokazać, że na podstawie doświadczenia (i czasem wiedzy) obserwujemy, co się dzieje i przewidujemy, że w dalszym czasie rzeczywistość będzie wyglądała w dany sposób. 

Klasycznym przykładem, zarówno w branży usługowej i produktowej, jest publikowanie pod koniec danego roku trendów na następny. Wiele osób jest ciekawych nowinek (miłośnicy nowinek) i oni będą prawdopodobnie bardzo zainteresowani tego typu treściami. 

Możliwy cel: Wizerunkowy 


Wywiad, czyli rozmowa i pomysł na blog w jednym

Bez względu na to, czy chcemy opublikować artykuł na blogu firmowym, który przedstawia rozmowę z pracownikiem, właścicielem firmy, klientem lub ekspertem, to bardzo szybki i ciekawy pomysł na skonstruowanie kawału treści. Prowadząc firmę produkcyjną możemy poprosić pracownika o odpowiedź na kilka pytań. Możemy równie dobrze zaprosić właściciela firmy, aby przeprowadzić z nim wywiad (pokazać kulturę organizacyjną firmy). 

Drugą opcją są wywiady zbiorowe. Polegają na tym, by rozesłać w różne miejsca, adekwatne do branży i sytuacji, jednakowe pytania z prośbą o podzielenie się opinią. Zamiennie na naszym blogu firmowym możemy wtedy umieścić informacje o osobie lub firmie, która odpowiedziała na konkretne pytania. Razem robi nam się z tego dosyć obszerny artykuł. A co najelepsze, najczęściej otrzymane w ten sposób materiały trzeba tylko delikatnie zredagować, a następnie wrzucić. Mało pracy i duży efekt. Pomysł na wpis na blog tego rodzaju jest o tyle dobry, że wtedy osoby biorące udział w wywiadzie, chętnie udostępnią go dalej. Oznacza to dla nas, jako firmy, nowy ruch na stronie i większą świadomość marki. Ankietowani też zyskują. W tym przypadku wizerunek. 

Możliwy cel: Promocyjny / Budowania świadomości marki 

Możliwy cel: Wizerunkowy 

Możliwy cel: Edukacyjny (wywiady mogą toczyć się wokół tematu, który chcemy wyczerpać w ten sposób)


Gościnne artykuły ekspertów z branży 

Każda branża ma swoich, przynajmniej kilku ekspertów. A jeżeli nie, zawsze ma ona kogoś, do kogo można się zgłosić w celu napisania wartościowego artykułu dla naszej grupy odbiorców. Może zawierać informacje chociażby pobieżne, poboczne do samego tematu działalności. Przykładem może być artykuł firmy deweloperskiej z prawnikiem, który pisze w nim o prawnych aspektach związanych z kupnem mieszkania. Dzięki temu mamy szansę przyciągnąć osoby do firmy, które mogą należeć ściśle do grupy docelowej. 

Możliwy cel: Budowanie świadomości marki 

Rankingi w danej branży (np. 10 ekspertów, których powinieneś śledzić lub dziesięć firm dekoracyjnych, których produkty znajdą miejsce w każdym wnętrzu) 

Tego rodzaju pomysły na wpisy na bloga to niesamowita okazja do zawierania współpracy, zwiększenia świadomości marki, a także utrzymania dobrych relacji z partnerami. Tworząc tego rodzaju rankingi dajemy okazję wspomnianym firmom, które mają daną audiencję, aby pochwaliły się artykułem w swoich kanałach marketingowych. Co więcej, w przypadku, gdy nasza grupa odbiorców jest większa, możemy zawrzeć pewną ilość współprac komercyjnych, gdzie firmy lub eksperci będą chcieli w pewien sposób oddać wartość za obecność w takim artykule. 

Przykładem jest wiele czasopism organizujących konkurs, np. na przedsiębiorcę (lub na tytuł) roku, gdzie następnie statuetkę dostają wszyscy opłacający składkę 🙂 

Możliwy cel: Zwiększenie świadomości marki 

Możliwy cel: Wizerunek (tworząc ranking stawiamy siebie w roli eksperta rynku) 


Regularne podsumowania “z życia firmy” 

Jeżeli uważamy, że bylibyśmy w stanie zachować systematyczność w tego rodzaju działaniach, dobrze będzie przemyśleć kwestię regularnych podsumowań. Klasyczną praktyką są te z każdego roku, konstruowane przez firmy. Publikowane w grudniu pozwalają utrzymać relację z klientami, pokazać skalę działalności firmy, a także wyzwania i rozwiązania, które pojawiły się w tym czasie. 

Równie dobrze takie podsumowania możemy publikować co pół roku, kwartał, a nawet miesiąc. Wszystko zależy od stopnia zaangażowania fanów w naszej branży i przy konkretnych produktach. 

Możliwy cel: Utrzymanie relacji z dotychczasowymi fanami 


Storytelling, czyli opowiadanie historii 

Wszyscy lubimy historie, a samo ich tworzenie omawiam w innym artykule. Warto rozważyć je również w kontekście pisania tekstów na bloga firmowego, gdyż często potrafią one jednocześnie budować relację, doprowadzić do sprzedaży lub osiągnąć inny cel. Muszą być jednak prawdziwe, autentyczne, zgodne z wartościami firmy. Pamiętajmy, że tylko rzeczywista i prawdziwa relacja z naszymi klientami lub potencjalnymi klientami ma szansę na długotrwałe powodzenie pod względem biznesowym. 

Historie publikowane na blogu firmowym mogą dotyczyć między innymi historii powstania firmy, historii tworzenia w niej produktów lub poprawiania metod produkcji, a nawet historii jej założyciela lub pracowników, którzy do niej trafili. Wbrew pozorom, na przestrzeni czasu możesz zauważyć, że tego rodzaju historie, gdy zostaną odpowiednio skonstruowane, mogą cieszyć się sporym zainteresowaniem. 

Możliwy cel: Budowanie relacji 

Możliwy cel: Sprzedaż 

Powyższe pomysły na wpisy na bloga firmowego powinny pomóc Ci w planowaniu następnych treści. Mam nadzieję, że czytanie zaowocuje wieloma wartościowymi, a co najważniejsze, skutecznymi z biznesowego punktu widzenia treściami!

Facebook
LinkedIn
Instagram