Nawet, jeżeli nie zdajemy sobie z tego sprawy, historie otaczają nas z każdej strony. Storytelling w różnych formach widzimy przeglądając tablice na Facebooku, oglądając, reklamę, włączając film na Netflixie lub czytając kolejną powieść. Każdy z nas codziennie opowiada kolejne historie sprzedając produkty, prezentując się na rozmowie o pracę lub mówiąc w towarzystwie na przyjęciu. Czytając artykuł poznasz monomit i dowiesz się jak opowiadać ciekawe historie zarówno słowem, jak obrazem. Dobrze jest zacząć od takiego planu!


Storytelling – Co to jest?

Storytelling to inaczej opowiadanie historii. Pierwszy raz pisałem o storytellingu na blogu kilka lat temu, gdzie dokładnie przybliżyłem poszczególne rodzaje storytellingu. Obecnie to jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingu, jakie kiedykolwiek powstało. Z biegiem lat jego moc nie słabnie, a wręcz przeciwnie. Ludzie kochają historie i nic nie zapowiada, aby ten trend miał się zmienić.


Monomit – Jak opowiadać historie?

Jeżeli jeszcze nie wiemy, jak opowiadać ciekawe historie lub jesteśmy ciekawi, co odróżnia dobre reklamy, filmy i książki od tych, które nie porywają, powinniśmy zapoznać się z monomitem. Większość dobrych historii jest ułożona według tej struktury. Według Wikipedii monomit to podróż lub zadanie podejmowane przez mitycznego bohatera. Podczas wykonywania wspomnianej misji pokonuje on kilka etapów.

Można powiedzieć, że dzieli się to na:

  1. Odejście z domu na wyprawę
  2. Przygoda w nieznanym świecie
  3. Powrót z nowym zrozumieniem

Jeden z autorów wykonał doskonałą robotę dokładnie opisując monomit w jednej ze swoich książek, jednak o jego pozycji napisałem nieco niżej. Zapoznając się z poniższym materiałem otrzymamy solidną podstawę do tworzenia dobrych historii. Warto pamiętać, że to tylko wygląda na rzecz, która wymaga wielu stron do zastosowania w praktyce. Rzeczywiście nawet reklama, która trwa 15 sekund może zawierać wszystkie elementy!

Monomit - adrianpredkiewicz, storytelling
Monomit
  1. Zwykły świat – Nasz bohater zaczyna swoją przygodę w zwykłym świecie. Tutaj zazwyczaj poznajemy go pierwszy raz. Bez względu na to, czy czytamy książkę, czy oglądamy film, reklamę.
  2. Wezwanie do przygody – Postać zostaje wezwana do pewnej przygody, wyzwania lub wyprawy w nieznane przez nią miejsce. To może być także zadanie, z którym wcześniej nie miała okazji się zmierzyć.
  3. Wahania bohatera – Początkowo bohater przerażony, podekscytowany lub niepewny swoich przyszłych rezultatów ma wahania. Nie wie, czy chciałby uczestniczyć w przygodzie. Może mieć także wątpliwości co do tego, czy da sobie radę podczas mierzenia się z wyzwaniami.
  4. Wsparcie mentora – Tutaj pojawia się osoba, która najczęściej drugoplanowo wspiera naszego bohatera podczas przygody. Rozwiewa jego wątpliwości, dodaje wiary w siebie lub podaje rękę i pociąga za sobą ku przygodzie.
  5. Przekroczenie progu – Przygoda się zaczyna, a bohaterowie opuszczają znaną im wcześniej sytuację, środowisko. W reklamie może to być natomiast zmiana kolorystyki i innych, mniejszych elementów tła.
  6. Próby, sprzymierzeńcy, wrogowie – Etap, w którym bohater przeżywa różnego rodzaju starcia, stawia czoła niepowodzeniom, odnajduje przyjaciół i rozprawia się z wrogami. Dużo się dzieje, jednak najczęściej w tym momencie jeszcze nie wiadomo, czy sobie ze wszystkim poradzi.
  7. Najgłębsza jaskinia – Dobre i ciekawe historie zazwyczaj mają moment niepewności. Chwilę, w której bohater staje przed wyjątkowo trudnym problemem, wyzwaniem i nie wiadomo, czy sobie z nim poradzi. Najczęściej odniósł już wtedy psychiczne lub fizyczne obrażenia po poprzednich starciach. Teraz jednak spadło na niego wyjątkowo niebezpieczne lub wymagające zadanie.
  8. Kryzys, załamanie – Postać może w tym momencie stracić wiarę w siebie lub sprawiać wrażenie, jakby miała sobie nie poradzić z kolejnymi wyzwaniami. To moment kulminacyjny, bez którego niezmiernie trudno byłoby opowiedzieć ciekawą historię.
  9. Nagroda, Święty Graal – Podczas zmagania się z kryzysem i najcięższymi wyzwaniami nasz bohater daje sobie radę i zdobywa jakąś nagrodę, symbol. Może być to kwiat, talizman lub specyficzna wiedza, która zmienia jego światopogląd (jest wartością dodaną).
  10. Powrót – Nasza postać pierwszoplanowa wraca do normalnego świata, który zna. Bardzo ważne jest, aby pamiętać, że w tym momencie jest już zupełnie odmieniona. Jej światopogląd zmienił się na skutek doświadczeń, doszła do nowych myśli lub odczuła ulgę, że jest już po wszystkim.
  11. Nowe życie – Zdobyta wcześniej wiedza pozwala mu żyć lepiej i pełniej. Jeżeli mamy do czynienia z reklamą, to zazwyczaj produkt danego producenta lub z określonego sklepu.
  12. Powrót z eliksirem – Istota, która została nam przedstawiona na początku zatacza koło i wraca do punktu wyjścia. Może być to powrót do starej wioski, mieszkania lub do znajomego, którego opuszczał wyruszając na przygodę. Możemy wyobrazić sobie ten moment na przykładzie reklam, w których akcja zaczyna się, gdy bohater zapada w sen. Wtedy powrót oznacza moment, gdy budzi się na końcu.

Storytelling książki – Co warto przeczytać?

Powstało trochę literatury na ten temat. Książki o storytellingu jeszcze bardziej przybliżą Wam temat technicznej budowy całej struktury i projektowania historii, którą później wykorzystamy w wybranym przez nas kanale przekazu.

Joseph Cambell – Bohater o tysiącu twarzy

Powyższa pozycja to klasyk, od którego możemy zacząć, jeżeli temat nas ciekawi. Znając powyższą pozycję i podstawowe zagadnienia traktujące o storytellingu, możecie przejść do praktyki. Praktycznie w każdym filmie, powieści, czy reklamie dostrzeżecie teraz elementy monomitu, gdy tylko będziecie patrzeć wystarczająco uważnie.

Dobry Storytelling może składać się nawet z trzech części!

Storytelling dla każdego

Podczas konsultacji marketingowych będziemy mogli stworzyć historię Twojej marki, firmy, produktu lub persony.

Jak zaplanować elementy reklamy, stworzyć plan powieści, napisać ciekawą książkę lub opracować scenariusz wideo?

Planowanie reklamy, planu powieści, ciekawej książki lub pisanie scenariusza zaczyna się od określenia, kto będzie naszym bohaterem, jakich będzie miał przyjaciół, wrogów, mentora, a także zadbanie o inne części historii.

Oczywiście, można powiedzieć, że korzystanie z powyższej strategii nie jest konieczne. Istnieje ogromna ilość reklam, które doskonale się sprawdziły, a pominęły monomit. Muszę się z tym zgodzić. Według mnie jednak dobrze jest znać zasady i łamać je w przemyślany sposób ze stylem. Najlepsi artyści tworzyli łamiąc schematy, które znali.


Przykłady dobrego storytellingu – Gdzie szukać? Od kogo warto się uczyć?

Przykłady dobrego storytellingu są wszędzie. Na początku jednak dobrze jest szczególnie przyglądnąć się biografiom. Kilka lat temu opisałem kilka biografii, które zmieniły moje życie. Stanowiły też doskonały przykład Storytellingu.

Nawet tutaj go zobaczymy:


Storytelling i opowiadanie historii możemy zauważyć wszędzie

Jak stworzyć lub odnaleźć swoją historię osobistą?

Storytelling pojawia się często w historiach osobistych. To jedna historia, która kojarzy się z Twoją osobą. Stworzenie jej jest możliwe, gdy tylko zadbamy o to, aby skorzystać z przytoczonych wcześniej informacji.  

Określmy, czego nie lubimy, bo to uczyni nas bohaterem innego aspektu. Stwierdzając, że szczególnie nie lubimy zanieczyszczonego powietrza, możemy stać się bohaterami ekologii, zwolennikami idei. Zanieczyszczone powietrze wtedy jest naszym wrogiem. Następnym krokiem będzie wybór sprzymierzeńców i reszty elementów. Do dzieła!

Składania samych ciekawych historii zarówno za pomocą obrazu, jak słów życzę. Jeżeli nasuwają się pytania, zapraszam do komentowania i wysyłania wiadomości!

Pin It on Pinterest

Share This