fbpx
Czas czytania: 4 minut

Rekrutacja w Social Media staje się nie tylko dodatkową opcją poszukiwania pracowników, a koniecznością. Teraz niezależnie od branży, to właśnie w wybranych kanałach mediów społecznościowych możemy znaleźć kandydatów do pracy, na których nam zależy. Grunt to kreatywność działań i zadbanie o wszystkie techniczne aspekty. Wbrew pozorom szukanie pracowników w ten sposób sprawia czasem rekruterom jeszcze trochę problemów. Nic dziwnego, trudno ciągle nadążać za trendami. Poniżej zawarłem kilka podstawowych punktów ułatwiających rekrutację w Social Media.


Dlaczego znalezienie pracowników wydaje się trudne?

Mówi się, że szukanie pracowników za pomocą mediów społecznościowych jest trudne. Odpowiedź brzmi – to zależy dla kogo. Mamy z jednej strony firmy, które dostają codziennie kilka, kilkanaście CV bez wyraźnego komunikatu o otwarciu rekrutacji na nowe stanowisko pracy, a z drugiej organizacje, którym problem sprawia pozyskanie chociażby jednej aplikacji. Jeżeli stoimy po stronie firmy, która znajduje się z drugiej strony, warto przemyśleć, co inni robią lepiej od nas i jak prowadzą komunikację.

Następnym aspektem jest wiedza techniczna w rekrutacji konkretnie w mediach społecznościowych. Bez względu, czy rekrutujemy na Facebooku, LinkedIn, czy Instagramie, potrzebne nam są inne narzędzia i wiedza na temat serwisu. Często konieczne będzie ułożenie lejka, pożądanej drogi potencjalnego kandydata. To od tego będzie zależało, jakiego rodzaju postów użyjemy. Musimy wiedzieć, czy zbieramy aplikacje prosto z Facebooka? Czy chcemy, aby użytkownik przeszedł na stronę i tam zostawił dane? Czy chcemy, aby wysłał nam wiadomość na czacie? Każdy z pożądanych efektów będzie wymagał od nas skonstruowania innego rodzaju postu i komunikatu.


Jak uwodzić kandydata?

Na przestrzeni czasu zauważam też, że jednym z problemów jest brak jakichkolwiek działań firm, które mają na celu zwiększenie ich popularności jako atrakcyjnego miejsca pracy. Jeżeli miałbym powiedzieć o jednej z rzeczy, które odróżniają firmy otrzymujące dużą ilość aplikacji, to skuteczne działania employer brandingowe. Budowanie wizerunku firmy jako dobrego pracodawcy w różnych miejscach w internecie ma znaczenie i tworzy społeczność! Szczególnie, gdy spojrzymy na drogę potencjalnego kandydata do pracy. Jeżeli myślimy o skutecznej komunikacji w Social Media, zapoznajmy się z trendami.


Proces rekrutacji? – Co przechodzi kandydat przed wysłaniem CV?

Standardowy proces, który przechodzi kandydat ma minimum trzy elementy, lecz może się wydłużyć w zależności od branży i grupy docelowej. Pewnie przed wysłaniem komunikatu o otwartej rekrutacji na dane stanowisko w świat mamy dokładny opis stanowiska, zakres obowiązków i opis idealnego kandydata. Sam myślę jednak, że w konstruowaniu komunikatu (zakładając, że jesteśmy świadomi i posiadamy wiedzę na temat komunikacji) pomoże nam skonstruowanie person.


Jak i gdzie szukać pracowników? – Social Media, w których warto się pojawić

Istnieje ogromna szansa, że kandydat sprawdzi profile w mediach społecznościowych firmy, do której aplikuje. Jeżeli wiemy już mniej więcej, z jakim komunikatem się zwrócić dobrze oddając ducha firmy i dopasowując całość do grupy docelowej, czas na kanały. Gdzie rekrutować? Jakie kanały są skuteczne? Kogo warto obserwować? Jak żyć?

LinkedIn – Jeżeli spojrzeć z punktu widzenia rekrutera, to właśnie na LinkedIn rozważa on rekrutację najczęściej. Biorąc pod uwagę rekrutacje na wysokiej i średniej rangi stanowiska, ma racje. To portal, w którym bez większych trudności możemy znaleźć potencjalnie pasujących do profilu kandydatów i skontaktować się z nimi nie budząc negatywnych emocji. Osoby posiadające konto na LinkedIn są przyzwyczajone do otrzymywania bezpośrednich wiadomości w sprawie pracy. Pamiętajmy jednak, że niektórzy otrzymują ich dosyć sporo i brak personalizacji może zostać odebrany bardzo źle. Moim zdaniem rekruter powinien dokładnie zapoznać się z profilem potencjalnego kandydata w serwisie zanim wyśle wiadomość. Super rzeczą jest odniesienie się do danej części profilu i “ludzkie” podejście. Może w niektórych przypadkach sprawdza się forma “Witam Panie …” ale w większości przypadków jest co najmniej kilka struktur, które działają lepiej.

Fragment wiadomości, jaki dostałem jakoś około roku temu (dopasowanej do mnie, mojego sposobu komunikacji w mediach społecznościowych i profilu):

Polecam (nikt mnie do tego nie namówił 🙂 ) obserwować w tym zakresie Bee Talents z Poznania. Robią super pracę i mają świetne doświadczenia z personalizacją wiadomości.

Zwykłe, standardowe, szablonowe wiadomości nawet nie mogą konkurować z taką personalizacją. Szczególnie w branży IT, gdzie seniorzy dostają tyle wiadomości, że usuwają profile. Skoro już chcemy kogoś rekrutować to szanujmy nawzajem swój czas. Najpierw dajemy trochę wartości, potem oczekujemy odpowiedzi.

Facebook – Szukanie pracowników na Facebooku też może być dobrym pomysłem. O ile pisanie wiadomości prywatnych nie jest na ten moment mile widziane w większości przypadków (kto wie jak będzie kiedyś) to na grupach branżowych i profilu firmy możemy się wykazać. To też kolejny argument za tym, aby na Fanpage firmy pojawiały się ciekawe treści, była budowana cały czas świadomość marki i społeczność. Jeżeli zastanawiamy natomiast nad wyglądem ogłoszenia, ciekawym przykładem jest Netguru:

Mamy tutaj opis firmy, stanowiska, otoczenia, czyli wstępne informacje, jakich potrzebuje kandydat zanim wejdzie na stronę docelową i złoży aplikację lub rozpocznie dokładniejszy research (chociaż właśnie – kto z branży nie wie o Netguru?) 🙂

W przypadku Facebooka warto regularnie dodawać materiały mające na celu przedstawienie bliżej pracy w naszej firmie, atmosfery, a także innych pracowników. Korzystaj z dostępnych obecnie formatów reklamowych. Dobrym przykładem byłoby:

  • Opublikowanie zdjęcia pracowników i opis kultury panującej w firmie
  • Publikacja wideo, gdzie wybrana osoba z firmy w przyjazdy sposób mówi o stanowisku pracy, obowiązkach i kulturze

Całość dobrze będzie wesprzeć komunikacją w grupach skupiających osoby z branży do której rekrutujemy i reklamami płatnymi.

Instagram i InstaStories – Możemy korzystać z możliwości, jakie dają Adsy i kreatywnie wypromować rekrutacje na InstaStories lub w aktualnościach. Jeżeli wykażemy się wystarczającym poziomem kreatywności, możemy liczyć na przejścia na stronę i zaangażowanie. Jeżeli pasuje to do naszej strategii budowy marki na Instagramie, możemy dodać też informację o rekrutacji w postaci postu. Tutaj piszę o narzędziach do Instastories i aplikacjach do Instagrama, które potrafią poprawić skuteczność w kanale.

Bez względu na medium w kolejności:

  1. Łapiemy uwagę
  2. Interesujemy
  3. Skłaniamy do działania

Warto podczas rekrutacji nie popadać w skrajności i wyczuć potencjalnego aplikanta. Rekrutacja w Social Media może być super skuteczna, lecz z drugiej strony może wywołać kryzys. Grunt to poznać odbiorcę i dopasować taki rodzaj komunikacji, kreację i kanał, który najbardziej mu odpowiada i w którym spędza czas. Wtedy mamy znacznie większe szanse na sukces.

Jeżeli myślisz o tym, jak skutecznie rekrutować pracowników poprzez media społecznościowe do swojej firmy, odezwij się do mnie, a pomogę.