Rekrutacja w Social Media staje się nie tylko dodatkową opcją poszukiwania pracowników, a koniecznością. Teraz niezależnie od branży, to właśnie w wybranych kanałach mediów społecznościowych możemy znaleźć kandydatów do pracy, na których nam zależy. Grunt to kreatywność działań i zadbanie o wszystkie techniczne aspekty. Wbrew pozorom szukanie pracowników w ten sposób sprawia czasem rekruterom jeszcze trochę problemów. Nic dziwnego, trudno ciągle nadążać za trendami. Poniżej zawarłem kilka podstawowych punktów ułatwiających rekrutację w Social Media.


Dlaczego znalezienie pracowników wydaje się trudne?

Mówi się, że szukanie pracowników za pomocą mediów społecznościowych jest trudne. Odpowiedź brzmi – to zależy dla kogo. Mamy z jednej strony firmy, które dostają codziennie kilka, kilkanaście CV bez wyraźnego komunikatu o otwarciu rekrutacji na nowe stanowisko pracy, a z drugiej organizacje, którym problem sprawia pozyskanie chociażby jednej aplikacji. Jeżeli stoimy po stronie firmy, która znajduje się z drugiej strony, warto przemyśleć, co inni robią lepiej od nas i jak prowadzą komunikację.

Następnym aspektem jest wiedza techniczna w rekrutacji konkretnie w mediach społecznościowych. Bez względu, czy rekrutujemy na Facebooku, LinkedIn, czy Instagramie, potrzebne nam są inne narzędzia i wiedza na temat serwisu. Często konieczne będzie ułożenie lejka, pożądanej drogi potencjalnego kandydata. To od tego będzie zależało, jakiego rodzaju postów użyjemy. Musimy wiedzieć, czy zbieramy aplikacje prosto z Facebooka? Czy chcemy, aby użytkownik przeszedł na stronę i tam zostawił dane? Czy chcemy, aby wysłał nam wiadomość na czacie? Każdy z pożądanych efektów będzie wymagał od nas skonstruowania innego rodzaju postu i komunikatu.


Jak uwodzić kandydata?

Na przestrzeni czasu zauważam też, że jednym z problemów jest brak jakichkolwiek działań firm, które mają na celu zwiększenie ich popularności jako atrakcyjnego miejsca pracy. Jeżeli miałbym powiedzieć o jednej z rzeczy, które odróżniają firmy otrzymujące dużą ilość aplikacji, to skuteczne działania employer brandingowe. Budowanie wizerunku firmy jako dobrego pracodawcy w różnych miejscach w internecie ma znaczenie i tworzy społeczność! Szczególnie, gdy spojrzymy na drogę potencjalnego kandydata do pracy. Jeżeli myślimy o skutecznej komunikacji w Social Media, zapoznajmy się z trendami.


Proces rekrutacji? – Co przechodzi kandydat przed wysłaniem CV?

Standardowy proces, który przechodzi kandydat ma minimum trzy elementy, lecz może się wydłużyć w zależności od branży i grupy docelowej. Pewnie przed wysłaniem komunikatu o otwartej rekrutacji na dane stanowisko w świat mamy dokładny opis stanowiska, zakres obowiązków i opis idealnego kandydata. Sam myślę jednak, że w konstruowaniu komunikatu (zakładając, że jesteśmy świadomi i posiadamy wiedzę na temat komunikacji) pomoże nam skonstruowanie person.


Jak i gdzie szukać pracowników? – Social Media, w których warto się pojawić

Istnieje ogromna szansa, że kandydat sprawdzi profile w mediach społecznościowych firmy, do której aplikuje. Jeżeli wiemy już mniej więcej, z jakim komunikatem się zwrócić dobrze oddając ducha firmy i dopasowując całość do grupy docelowej, czas na kanały. Gdzie rekrutować? Jakie kanały są skuteczne? Kogo warto obserwować? Jak żyć?

LinkedIn – Jeżeli spojrzeć z punktu widzenia rekrutera, to właśnie na LinkedIn rozważa on rekrutację najczęściej. Biorąc pod uwagę rekrutacje na wysokiej i średniej rangi stanowiska, ma racje. To portal, w którym bez większych trudności możemy znaleźć potencjalnie pasujących do profilu kandydatów i skontaktować się z nimi nie budząc negatywnych emocji. Osoby posiadające konto na LinkedIn są przyzwyczajone do otrzymywania bezpośrednich wiadomości w sprawie pracy. Pamiętajmy jednak, że niektórzy otrzymują ich dosyć sporo i brak personalizacji może zostać odebrany bardzo źle. Moim zdaniem rekruter powinien dokładnie zapoznać się z profilem potencjalnego kandydata w serwisie zanim wyśle wiadomość. Super rzeczą jest odniesienie się do danej części profilu i “ludzkie” podejście. Może w niektórych przypadkach sprawdza się forma “Witam Panie …” ale w większości przypadków jest co najmniej kilka struktur, które działają lepiej.

Fragment wiadomości, jaki dostałem jakoś około roku temu (dopasowanej do mnie, mojego sposobu komunikacji w mediach społecznościowych i profilu):

Polecam (nikt mnie do tego nie namówił 🙂 ) obserwować w tym zakresie Bee Talents z Poznania. Robią super pracę i mają świetne doświadczenia z personalizacją wiadomości.

Zwykłe, standardowe, szablonowe wiadomości nawet nie mogą konkurować z taką personalizacją. Szczególnie w branży IT, gdzie seniorzy dostają tyle wiadomości, że usuwają profile. Skoro już chcemy kogoś rekrutować to szanujmy nawzajem swój czas. Najpierw dajemy trochę wartości, potem oczekujemy odpowiedzi.

Facebook – Szukanie pracowników na Facebooku też może być dobrym pomysłem. O ile pisanie wiadomości prywatnych nie jest na ten moment mile widziane w większości przypadków (kto wie jak będzie kiedyś) to na grupach branżowych i profilu firmy możemy się wykazać. To też kolejny argument za tym, aby na Fanpage firmy pojawiały się ciekawe treści, była budowana cały czas świadomość marki i społeczność. Jeżeli zastanawiamy natomiast nad wyglądem ogłoszenia, ciekawym przykładem jest Netguru:

Mamy tutaj opis firmy, stanowiska, otoczenia, czyli wstępne informacje, jakich potrzebuje kandydat zanim wejdzie na stronę docelową i złoży aplikację lub rozpocznie dokładniejszy research (chociaż właśnie – kto z branży nie wie o Netguru?) 🙂

Jeżeli mówimy o Facebooku, tu mamy do wyboru udostępnianie ogłoszeń w grupach branżowych (dbajmy wtedy o przyjazną formę, kreację) i z poziomu strony jako ogłoszenie o pracę. Wtedy każda osoba odwiedzająca profil firmowy zobaczy ogłoszenie tutaj:

Najlepiej będzie, gdy skorzystamy z wszystkich możliwych opcji po weryfikacji, czy będą dla nas korzystne wizerunkowo. Wtedy aplikacje będą trafiać do skrzynki na Fanpage. Rekrutacja na Facebooku, jak widać, nie musi być taka trudna, jak się wydaje.

Instagram i InstaStories – Możemy korzystać z możliwości, jakie dają Adsy i kreatywnie wypromować rekrutacje na InstaStories lub w aktualnościach. Jeżeli wykażemy się wystarczającym poziomem kreatywności, możemy liczyć na przejścia na stronę i zaangażowanie. Jeżeli pasuje to do naszej strategii budowy marki na Instagramie, możemy dodać też informację o rekrutacji w postaci postu. Tutaj piszę o narzędziach do Instastories i aplikacjach do Instagrama, które potrafią poprawić skuteczność w kanale.

Bez względu na medium w kolejności:

  1. Łapiemy uwagę
  2. Interesujemy
  3. Skłaniamy do działania

Przykład ciekawej kampanii w związku z rekrutacją, który mi się spodobał:

Warto podczas rekrutacji nie popadać w skrajności i wyczuć potencjalnego aplikanta. Rekrutacja w Social Media może być super skuteczne, lecz z drugiej strony może wywołać kryzys. Grunt to poznać odbiorcę i dopasować taki rodzaj komunikacji, kreację i kanał, który najbardziej mu odpowiada i w którym spędza czas. Wtedy mamy znacznie większe szanse na sukces. Chętnie porozmawiam o innych, szczegółowych aspektach technicznych dotyczących zarówno strategii komunikacji, jak szukania pracowników w mediach społecznościowych.

Pin It on Pinterest

Share This