Strona firmowa na LinkedIn i obecność pracowników firmy, szczególnie w branży b2b może pomóc budować społeczność wokół marki, przyciągać nowych pracowników, a nawet zdobywać nowych klientów. Czy warto rozważyć ten kanał podczas planowania działań promocyjnych w internecie? Jak zacząć swoją przygodę z tym serwisem? Co publikować i na co zwrócić uwagę? Odpowiedzi znajdziecie poniżej! Dowiecie się również co nieco o reklamie płatnej w tym medium.
Spis treści
LinkedIn w Polsce – Dlaczego warto się nim zainteresować?
LinkedIn w Polsce nabiera popularności z roku na rok. To już nie tylko serwis dla profesjonalistów, lecz dla każdego, kto planuje rozwój swojej ścieżki zawodowej (i chce pochwalić się doświadczeniami zawodowymi w internecie). Służy również doskonale jako platforma przydatna przy kreowaniu własnej marki osobistej. Według danych z panelu reklamowego LinkedIn (styczeń 2021) w Polsce jest 4 700 000 kont. Na całym świecie natomiast jest już ponad 800 000 000 kont. Sporo?
W naszym kraju to znacznie więcej niż np. w przypadku Twittera, który w Polsce nie posiada szczególnie dużo użytkowników. Co więcej, LinkedIn staje się coraz bardziej atrakcyjny dla reklamodawców. Wcześniej, gdy panel reklamowy nie był zbyt bogaty, a możliwości ograniczone, wiele osób zniechęcało się do reklamy płatnej. Obecnie możliwości mamy o wiele więcej. Pojawiło się też kilka opcji, które nie działają efektywnościowo tak dobrze na Facebooku, czy w jakimkolwiek innym medium. Przetestuj koniecznie, czy formaty na LinkedIn (i charakterystyka tego medium) Ci odpowiada!
Dla kogo LinkedIn?
Przyjęło się, że z LinkedIn to taki Facebook dla specjalistów z najróżniejszych branży. LinkedIn nie wyklucza publikowania treści na temat życia prywatnego, ostatniego zjedzonego posiłku, czy śmiesznego mema. Zdecydowanie lepiej przyjmują się na nim jednak specjalistyczne treści wysokiej jakości, zachęcenia do dyskusji, zasięganie opinii ekspertów, czy dzielenie się wynikami badań i osiągnięciami zawodowymi. Możemy tam nie tylko wypromować firmę, lecz także zdobyć wiele cennych kontaktów biznesowych i partnerskich. Zdecydowana większość kojarzy LinkedIn z niekończącą się listą rekruterów i sprzedawców, którzy atakują zaproszeniami i wiadomościami prywatnymi wszystkich, którzy mają w nagłówku poszukiwane przez nich frazy kluczowe lub nazwy stanowisk. Wraz z biegiem czasu jednak zaczyna zauważać się reprezentantów kolejnych branży, którzy skutecznie korzystają z możliwości tego serwisu.
Podobnie jak w każdym innym medium społecznościowym, naszą obecność na LinkedIn (lub obecność naszej firmy) powinniśmy zacząć od stworzenia strategii marketingowej. Należy odpowiedzieć sobie na pytanie, jaki cel chcę osiągnąć swoją obecnością i zaangażowaniem, a następnie dopiero przejść do kwestii wykonawczych. Wbrew pozorom dopiero ostatnim krokiem jest odpowiedzenie sobie na takie pytania jak:
- Co publikować?
- Jak często publikować?
- Czy używać hashtagów, a jeżeli tak, to ile?
Najpierw kwestie strategiczne, czyli np.:
- Do kogo chcesz trafić?
- Jakie są Twoje przewagi konkurencyjne?
- Co chciałbyś uzyskać po pół roku aktywnego działania na LinkedIn?
Finalnie powinien wyjść Ci dosyć dokładny zarys aktywności, która może przynieść Ci efekt. Jeżeli będziesz potrzebował wsparcia w tworzeniu strategii i komunikatów, które działają, skontaktuj się ze mną i porozmawiajmy.
Strona firmowa na LinkedIn – Jak założyć?
Strona firmowa na LinkedIn, czyli inaczej company page stwarza dużo możliwości w promocji marki i szukaniu dodatkowego, wartościowego rynku zbytu dla produktów lub usług. Szczególnie, jeżeli oferujesz swoje usługi lub produkty do sektora B2B. Właśnie tutaj jest biznes!
Rozpoczęcie działalności na LinkedIn zajmie nam kilka chwil. Zaczniemy od znalezienia przycisku pozwalającego na założenie własnej strony firmowej.
Następnie należy przejść przez proces zakładania profilu firmowego. Możesz zauważyć podobieństwa, jeżeli kiedykolwiek tworzyłeś np. własny Fanpage na Facebooku.
Później wystarczy wypełnić pola, które nam się pokażą odpowiednimi danymi. Należą do nich między innymi logo, dane kontaktowe, link do witryny, branża i rodzaj firmy, a także slogan i grafika w tle. Zwróćmy też uwagę na samo zdjęcie w tle, które ma inne proporcje niż te na Facebooku (jest dłuższe) – wynosi 1536 x 768 pixeli.
Pamiętajmy też, że to, co zamieścimy w opisie powinno wyróżniać nas jako firmę. To pierwszy tekst, z jakim spotka się użytkownik po wejściu na nasz profil firmowy. Zadbajmy w związku z tym o odpowiednio dopasowane, kreatywne i unikalne hasło reklamowe.
Konto firmowe na LinkedIn to kanał, z którego pomocą możemy:
- Budować społeczność zaangażowanych odbiorców
- Zdobywać wysokiej jakości, dopasowane do profilu działalności leady
- Budować wizerunek dobrego pracodawcy
- Prezentować sylwetki pracowników, ich osiągnięć i okazywać ludzką stronę firmy
- Informować o społecznej odpowiedzialności firmy, uczestnictwie w akcjach charytatywnych lub innej tego typu działalności
- Dzielić się wartościową wiedzą za pomocą publikowanych materiałów z bloga, case study lub wideo blogami
Co publikować na LinkedIn?
Promocja na LinkedIn to wbrew pozorom duże wyzwanie. Zacząć powinniśmy bez wątpienia od stworzenia persony, ułożenia lejka sprzedażowego i dopasowania strategii działań w mediach społecznościowych, aby wszystko składało nam się w spójną i kompletną całość. Często tylko tak spełnimy swoje cele biznesowe.
Kilka przykładowych treści:
- Starannie opisane informacje o produktach i usługach w sposób pokazujący korzyści dla klienta
- Case studies, które w formie wpisu blogowego lub wideo pokaże kompetencje i doświadczenie firmy
- Infografiki z ciekawie przedstawionymi danymi i grafiki
- Wideo (Poradnikowe filmy lub prezentacje wybranych pracowników firmy)
- Zdjęcia pokazujące kulisy pracy, spotkań i realizacji poszczególnych projektów
- Poradniki w formacie galerii zdjęć ze częściami wiedzy (które użytkownik przesuwa i czyta)
- Odpowiedzi na najczęściej zadawane przez klientów pytania
Reklama na LinkedIn – Jak promować firmę w tym serwisie
Reklama na LinkedIn to dosyć szeroki temat. Mamy szereg opcji, z których możemy skorzystać w zależności od tego, jakie cele dobierzemy we wspomnianej strategii mediów społecznościowych. Kilka z nich to:
- Sieci kontaktów – Firmy, których treści rozchodzą się wiralowo najczęściej posiadają wśród fanów pracowników lub klientów z silnie rozbudowaną marką osobistą i rozwiniętą siecią kontaktów. Wtedy, gdy te osoby polecają konkretny wpis, materiał, trafia on organicznie do znacznie większego grona osób niż w sytuacji, gdy poleci go osoba nie notująca zaangażowania na swoim profilu prywatnym wcześniej.
- Interesujący profil firmowy – Dokładnie tak samo jak w każdej sferze marketingu internetowego kreatywność zawsze w cenie. Dbając o to, by nasz profil był szczególnie atrakcyjny pod względem estetycznym lub wyróżniał się konkretnymi cechami, znacznie zwiększamy szanse na sukces.
- Częstotliwość publikowania – Dobierzmy częstotliwość, która zbytnio nie nadszarpnie naszego budżetu, a jednocześnie pozwoli na regularne trafianie do grona odbiorców. Istnieje kilka szkół, lecz jeżeli chcemy konkretnej odpowiedzi na pytanie jak często publikować, niestety nie istnieje taka, która będzie najbardziej skuteczna w każdym przypadku. LinkedIn natomiast nagradza regularność. Nie publikujmy tylko codziennie, aby jeden post nie przyćmił nam drugiego, np. opublikowanego dzień wcześniej.
- Polecanie innych publikacji i oznaczenia – Szczególnie na początku musimy trochę się natrudzić, aby sprowadzić pierwsze osoby i firmy na nasz profil. Kilka ze sposobów to aktywne uczestniczenie w życiu i publikacjach użytkowników i innych firm z naszego sektora. Wyselekcjonujemy je za pomocą dokładnego researchu. Komentujmy ciekawe publikacje potencjalnych partnerów, klientów lub wykonawców. Odbyły się targi, na których pracownicy zawarli nowe relacje? Czemu nie oznaczyć firm, które również w nich uczestniczyły!
- Sposób, aby zainteresować swoją grupę docelową – Warto już na samym początku stworzyć propozycję wartości profilu dla użytkownika i ustalić, co może być dla niego interesujące.
- Reklamy płatne – Menadżer reklam na LinkedIn nie różni się zbytnio od tego, który widzimy na Facebooku. Jeżeli jednak to dla Ciebie wciąż nowe, chętnie porozmawiam o tym podczas konsultacji marketingowych.
- Grupy tematyczne – Podobnie jak na Facebooku, na LinkedIn też spotykamy się z grupami tematycznymi. Niestety jeszcze nie działają one tak dobrze. Trudno znaleźć takie, w których zaangażowanie pozwala na regularną wymianę poglądów i zdobywanie wiedzy. Może w przyszłości to się zmieni.
Social Selling na LinkedIn – Umiejętne zwiększanie sprzedaży za pomocą serwisu
Social Selling na LinkedIn to po prostu działania sprzedażowe przeprowadzane na tym serwisie. Niestety nadal większość wiadomości wysyłanych jest z automatu. Szczęśliwie jednak dla branży takie działania spotykają się z mocnym brakiem aprobaty wśród użytkowników. Sam zawsze staram się kierować na szkolenia twórców wiadomości, którzy sprawiają wrażenie, jakby umyślnie chcieli ukraść czas jak największej ilości osób 🙂
Dobra wiadomość to spersonalizowana wiadomość!
Przykład podobnych praktyk opisałem w tekście opisującym mechanikę rekrutacji w social media. Podobnie rzecz ma się w każdej innej branży. Zdecydowanie większe szanse na powodzenia ma wiadomość, w której wyjaśniamy po co piszemy, co robimy i dlaczego to robimy (np. zauważyliśmy w profilu danej osoby informacje, która sprawiła, że pomyśleliśmy, że może być zainteresowana konkretnym produktem lub usługą).
Narzędzie do monitorowania profilu osobistego
Istnieje też narzędzie, które pozwala na regularne monitorowanie efektywności swojego profilu na LinkedIn. Pod linkiem https://www.linkedin.com/sales/ssi jest możliwe regularne sprawdzanie, jak idą nam postępy w budowaniu marki w stosunku do zwiększania ilości publikowanych treści, dodawanych komentarzy, pisania artykułów i innych.
Mam nadzieję, że teraz reklama na LinkedIn i publikacje na stronie firmowej w tym serwisie przestaną być czarną magią, a tekst i kolejne działania pomogą odpowiednio wypozycjonować ten kanał w strategii działań firmy.