fbpx
Czas czytania: 12 minut

Jeżeli zastanawiasz się jak zareklamować swoje usługi będąc firmą lokalną, poniżej stworzyłem kompletny poradnik. Postarałem się, aby przeprowadzić Cię krok po kroku po kolejnych możliwościach i podrzucić co najmniej kilka pomysłów. Reklamowanie firmy usługowej bowiem różni się nieco od działań, które podejmujesz np. przy promowaniu sklepu internetowego. Przejdźmy do rzeczy! 

Promocja lokalna, a rola lejka sprzedażowego i strategii 

Kolejny wpis, a ja kolejny raz powtarzam, że strategia i lejek sprzedażowy ma kluczowe znaczenie w skutecznych działaniach promocyjnych firmy. Stworzenie strategii marketingowej pozwala posegregować działania podejmowane w ramach marketingu firmy lokalnej i promocji płatnej, obrać konkretny kierunek i długoterminowo kreować markę efektywnie. 

Szczególnie w przypadkach reklamy lokalnej w branży usługowej, gdzie w pewnym etapie każda zmiana wiąże się z dużymi wyzwaniami wizerunkowymi. Chcielibyście w firmie zmienić personę klienta docelowego? Powinniście postanowić, co zrobicie z obecnymi. Zmienić ceny lub zakres usług? Trzeba zadbać, aby odbiorcy myśleli o Was dokładnie tak, jak chcecie. Elementy strategii marketingowej z planem marketingowym pozwalają znacznie wcześniej nadać działaniom firmy konkretny kierunek i zapobiegają przepalaniu budżetu na nieefektywne akcje. Oczywiście dzieje się tak wtedy, gdy są respektowane przez pracowników.

Podczas reklamowania swoich usług na rynku lokalnym znacznie ważniejsze od odpowiedzi na pytanie “co robimy” są te odpowiadające na pytania:

  • Dlaczego akurat to robimy? Czy to jest najlepsze, co możemy zrobić, aby dotrzeć do naszych potencjalnych klientów? 
  • Do czego ma nas zaprowadzić dane działanie? Jakie są następne kroki podejmowane w związku z nim? 
  • Jaki mamy w tym cel? Jakich wyników oczekujemy? 
  • Kiedy i w jaki sposób promocja lokalna i podejmowane akcje opłacą się biznesowo? 

Możemy bowiem mieć najbardziej estetyczne kampanie, dopracowane w najmniejszym stopniu materiały graficzne i “fajne” pomysły, lecz na koniec dnia liczy się efekt w postaci zdobytych klientów, usług i ich zadowolenia. 

Prowadzenie niezorganizowanych, spontanicznych działań może prowadzić do tego, że nie wiemy, co jakie korzyści nam przynosi. Nie mamy pojęcia, czy środki przeznaczone na konkretny rodzaj reklamy lokalnej zwracają się, czy jesteśmy stratni, a komunikaty do nikogo nie docierają. Jeżeli jakość usług, doświadczenie i polecenia firmy działają perfekcyjnie, w dobrych czasach nie jest to dla firmy problemem. Inna sytuacja ma miejsce, gdy nagle rynek się zmienia, a skuteczność działań trzeba weryfikować. Jeżeli dopiero wtedy zapali nam się czerwona lampka, to trochę późno. Generalnie im wcześniej usystematyzujemy wszelkie działania, tym lepiej. Prowadzenie działań marketingowych w sposób niezorganizowany i bez jakichkolwiek celów staje się problemem np. gdy: 

  • chcemy skalować firmę i zwiększyć budżety reklamowe ale nie wiemy, gdzie powinniśmy dołożyć, bo nie jesteśmy pewni, co się sprawdza,
  • przez dłuższy okres czasu nie notujemy żadnych wyraźnych efektów prowadzonych działań i nie widać ich również w statystykach, 
  • planujemy reklamę nowej usługi, lecz nie wiemy, ile musimy przeznaczyć, aby chociażby sprawdzić skuteczność, choć wcześniej prowadziliśmy marketing dosyć długo. 

Obecne, nowoczesne narzędzia pozwalają bez problemu przypisać osiągnięty zysk do kanału marketingowego, oszacować rolę każdego z nich i świadomie powiększać grupę potencjalnych klientów. 


Pomysły na reklamę firmy lokalnej, a lejek sprzedażowy 

Gdy już wpadają nam pomysły na reklamę firmy lokalnej (lub będą wpadać po przeczytaniu poniższych punktów), powinniśmy umieć je umieścić w lejku sprzedażowym. To narzędzie, które pozwala nam świadomie projektować marketing i pracować albo nad zdobywaniem nowych odbiorców, albo nad zbliżaniu obecnych odbiorców do zakupu naszych usług. Każdy etap lejka sprzedażowego wymaga nieco innych działań i komunikacji, aby finalnie firma odniosła korzyść.

Przykłady?

  • Jeżeli firma lokalna nieustannie będzie zdobywać nowych odbiorców bez treści sprzedażowych, żaden z nich może się nie odezwać.
  • Jeżeli lokal usługowy lub lokalny sklep będzie natomiast nieustannie publikował treści sprzedażowe bez powiększania góry lejka (działania wizerunkowe / budujące świadomość), istnieje duża szansa, że te treści trafią w próżnię. 

Dosłownie każde z działań, które podejmujemy w ramach marketingu firmy powinno być przypisane do swojego poziomu. Wtedy, mało tego, będziemy w stanie określić, gdzie w lejku sprzedażowym znajdują się dziury do załatania. Połączymy skutecznie promocję lokalną poza internetem i w nim. Jak wygląda taki przykładowy lejek sprzedażowy? 

lejek sprzedażowy, projektowanie sprzedaży

Każde działanie np. konkretna kampania reklamowa w danym medium, powinna mieć swój cel. Powinniśmy przy kreacji każdego komunikatu lub podejmowaniu działania zadawać sobie pytania: 

  • Czy chcę w ten sposób sprawić, by więcej osób mnie znało? (świadomość)
  • Czy chciałbym zainteresować konkretnymi usługami osoby, które już o mnie słyszały? (zainteresowanie)
  • Czy chcę, aby zdecydowały się wybrać mnie zamiast konkurencji? (decyzja) 
  • A może chcę zachęcić je do zakupu / złożenia zamówienia? (zakup) 

Mogę pomóc Ci odpowiedzieć na te pytania podczas konsultacji marketingowych

Ma to też inny cel. Dzięki stworzeniu lejka sprzedażowego możemy wyciągnąć ciekawe wnioski. Przykładowo oszacujemy w ten sposób, czy ilość budżetu przeznaczona na każdy poziom jest adekwatna do naszych potrzeb na tym poziomie. 

Przykład: Gdy mamy wrażenie, że już “wyczerpaliśmy” obecną grupę odbiorców, którzy nas znajdą, przesuwamy znacznie więcej budżetu do działań wizerunkowych. 

Przykład 2: Jeżeli ostatnio dotarliśmy z pomocą danej akcji do sporej ilości nowych fanów, którzy weszli na naszą stronę lokalną lub zaobserwowali profil w jednym z kanałów social media, przerzućmy więcej budżetu w następnym czasie na “niższe” etapy lejka. 

Dobra, to mamy podstawę. Teraz czas na kanały. 


Jak zareklamować swoje usługi? Promocja lokalna i sposoby reklamy firmy usługowej

Jeszcze tylko chwila, zanim przejdziemy do opcji. Chciałbym zwrócić uwagę również na to, by nie zamykać się na jeden lub kilka kanałów. Niekiedy osoby i firmy usługowe, które interesuje promocja lokalna i sposoby reklamy, chciałaby uzyskać magiczną “techniczną receptę na reklamę, która zmieni wszystko” lub kieruje się w myśl zasady “biznes mi nie idzie, więc potrzebuję tajemniczych ustawień”. 

Rzeczywistość jednak pokazuje, że należy równoważyć działania w internecie i poza nim. Jeżeli posiadamy salon kosmetyczny i chcemy promować się lokalnie, musimy jednocześnie zadbać o obsługę klienta, wygląd salonu i ewentualną współpracę partnerską z innymi firmami. Przykładem jest mała miejscowość, gdzie z powodu niemiłej obsługi do salonu przychodzi coraz mniej klientów. Finalnie niemal nikt nie wraca, więc salon przeznacza większy budżet na reklamę w mediach społecznościowych. Nie przynosi to jednak nic poza kilkoma nowymi klientami, którzy znów nie wrócili. 

Ludzie rozmawiają ze sobą, między innymi o usługach. Jeżeli podstawowe usługi nie spełniają oczekiwań klientów, zwiększenie nakładów reklamowych nie będzie tak efektywne, jak w przypadku lokalu usługowego, w którym wszystko działa na najwyższym poziomie. Patrzmy holistycznie i planując działania marketingowe, miejmy na uwadze również sam wygląd, zakres oferty, obsługę klienta i inne składowe. Dopiero, gdy dopracujemy każdy z elementów, a działania złączymy i zaplanujemy ze strategią marketingową, nasza marka będzie się sprawnie się rozwijać. Wszystko to bez rujnowania budżetu, który inaczej przeznaczony mógłby być na nieprzynoszące efektów reklamy. Wszystko musi iść w parze! 


Jak zareklamować swoje usługi w internecie? – Sposoby reklamy 

Dobra, to jak zareklamować swoje usługi w internecie? Jakie są sposoby reklamy, które można wykorzystać? O czym warto pomyśleć? Poniżej przedstawiłem co najmniej kilkanaście sposobów. Zależnie od posiadanego budżetu inne będą odpowiednie dla Twojej firmy. Niektóre wykorzystamy organicznie, bezpłatnie, a inne wymagają większych nakładów. 

promocja firmy lokalnej w internecie, reklamowe usług
Reklamowanie firmy lokalnej – Sposoby reklamy

Własna strona internetowa – Pozycjonowanie, blog i inne możliwości 

Podstawą działań marketingowych w branży usługowej będzie strona internetowa. Służyć może ona jako wizytówka lub po prostu miejsce, w które odsyłamy klientów, aby zapoznali się z ofertą. Dzięki niej będziemy mogli odpowiednio wypozycjonować się na frazy w wyszukiwarce, na których nam zależy. Potencjalni klienci szukając wtedy usług, które są w naszej ofercie, organicznie mają szansę na nią trafić. 

SEO (Search Engine Optimization) – Optymalizacja strony w sposób atrakcyjny dla wyszukiwarki i użytkownika końcowego. Powinniśmy zadbać, aby szybko się ładowała, była intuicyjna, miała odpowiednią strukturę linków wewnętrznych i kilka innych aspektów. Koniecznością jest również stworzenie treści, które przyczynią się do osiągnięcia lepszych pozycji na konkretne frazy. 

Tutaj pisałem więcej o doborze słów kluczowych

Blog branżowy – Jednym z elementów strony internetowej, który pomaga w lokalnym pozycjonowaniu jest blog firmowy. Dzięki prowadzeniu go w profesjonalny sposób sprawisz, że potencjalni klienci lepiej Cię poznają i łatwiej znajdą, gdy będą poszukiwać specjalisty w tematyce, o której piszesz. Zerknij w miejsce, gdzie pisałem o pomysłach na bloga firmowego i sposobach na ciekawe tworzenie nagłówków

Możesz równie dobrze udzielać się w roli eksperta na innych, lokalnych stronach internetowych (nie tylko branżowych). Zajmujesz się kosmetologią? Zastanów się, czy nie możesz zaproponować artykułu eksperckiego o zaleceniach zdrowotnych dla cery na łamach magazynu branżowego popularnego w Twoim mieście. Masz swój warsztat? Przemyśl, czy dobrym pomysłem będzie zaproponowanie portalowi motoryzacyjnemu napisania artykułu o poradach przed przeprowadzeniem przeglądu lub kupnem samochodu używanego. Oczywiście w zamian za wspomnienie nazwy Twojego warsztatu. 


Google Moja Firma – Wizytówka bezpłatną i bezsprzeczną podstawą 

Jeżeli nie masz jeszcze wizytówki Google, zalecam ją założyć. Szczególnie, gdy myślisz o promocji lokalnej! To jeden z podstawowych kanałów, który pozwala innym podmiotom zdobywać nowych klientów, którzy szukają produktów i usług. Sklep stacjonarny z ubraniami? Salon kosmetyczny? Studio zdjęciowe? Każdy z tych przypadków i wiele innych ma szansę odnieść większe sukcesy na polu marketingowym profesjonalnie uzupełniając wizytówkę. Zrobisz to bezpłatnie. 

Przejdź do Google Moja Firma

Zadbaj o: 

  • aktualne zdjęcia siedziby firmy (a najlepiej również środka),
  • pierwsze opinie pozytywne (możesz poprosić o nie obecnych klientów,
  • odpowiedzi na komentarze (wszystkie, nawet te pozytywne) 
  • dodawać regularnie wpisy do wizytówki (np. o ofercie lub wydarzeniach) 

Powinno to znacznie poprawić widoczność Twojej firmy, lokalu lub sklepu na rynku lokalnym. Gdyby zapytać, jak zareklamować swoje usługi na rynku lokalnym, to byłaby pierwsza z nich. Stworzenie wizytówki możliwe jest bezpłatnie. Stosunek kosztów do potencjalnych zysków jest bardzo niski.


Reklama lokalna – Google Ads 

Kolejnym kanałem, który możesz rozważyć myśląc o reklamie lokalnej jest stare, dobre, Google Ads. Zależnie od charakteru Twojej działalności (czy świadczysz usługi, sprzedajesz produkty) możesz zdecydować się na kilka form takiej promocji. Należą do nich: 

  • reklamy tekstowe Google Ads w przypadku większości rodzajów działalności przy starannie dobranych frazach (ramka z numerem 1), 
  • reklamy / kampanie produktowe w przypadku sklepów internetowych (ramka z numerem 2),
  • reklamy Display (obrazkowe), czyli takie, które wyświetlają się w formie graficznej na danych stronach partnerskich. 
reklama w Google Ads, tworzenie reklam w Google Ads

Przy tego rodzaju reklamach najczęściej płacisz za kliknięcie (przejście) do Twojego sklepu, internetowego, firmy lokalnej lub innego miejsca, gdzie kierujesz użytkowników. 


Jak reklamować swoją firmę usługową w mediach społecznościowych? 

Reklama firmy lokalnej w mediach społecznościowych to często jeden z kluczowych elementów budowania zasięgu, relacji z odbiorcami, obecnymi klientami, informowania o swoich usługach i edukacji. Często, nawet w firmach produkcyjnych, przemysłowych, to pierwszy poziom kontaktu z pracownikami i klientami. 

social media, promocja firmy lokalnej, reklama lokalna, marketing w mediach społecznościowych

Reklamować możemy się wtedy na Facebooku, LinkedIn, Instagramie, Tik Toku i wielu innych kanałach. Przeczytasz o nich w oddzielnie napisanych przeze mnie artykułach. 

Reklama i sklep na Instagramie – Jak zrobić, oznaczać produkty i promować?

Fajne posty na Facebooka – Gdzie szukać inspiracji?

Remarketing na Facebooku – Promocja sklepu internetowego i nie tylko

Piksel Facebooka – Jak wdrożyć?

Jak zdobyć fanów na Facebooku? – Skuteczne sposoby

Kryzysy w Social Media – Jak wychodzić z nich cało?

Reklama na LinkedIn – Jak rozpocząć promocję w tym medium?

Rekrutacja w Social Media – Jak szukać pracowników?

Tik Tok – Czym jest aplikacja i jak wykorzystać ją w promocji marki?

Nic tylko wybierać i czytać 🙂 Pamiętajmy też, że w mediach społecznościowych również dzielimy działania na organiczne i te z wykorzystaniem reklamy Ads. (Facebook Ads).


Wideo i YouTube jako narzędzie promocji firmy lokalnej 

Content marketing na YouTube stał się w pewnym momencie jednym z podstawowych narzędzi firmy, gdy chce ona promować się w formie wideo. Biorąc pod uwagę fakt, że jest to trzecia co do popularności strona w Polsce (po Facebooku i Google), wcale nie powinno to dziwić. O czym pamiętać przy dodawaniu wideo na YouTube? 

Organiczna promocja: YouTube lepiej pozycjonuje wideo w witrynie, gdy w pierwszych 24. godzinach uzyskają one dużo oglądnięć. To czas dla nas, abyśmy z innych mediów społecznościowych zachęcili naszych fanów do przejścia i oglądnięcia materiału na tym kanale. 

Społeczności: YouTube to również portal, w którym możemy udostępniać “Stories”. Dbajmy o to, aby co pewien czas pojawiały się tam aktualności z życia punktu usługowego lub ciekawe materiały, które mogą zainteresować potencjalnego odbiorcę. Przykładem może być nagranie z wewnątrz jednego z lokalu. 

Tagi: Tagi to opisowe słowa kluczowe, które możesz dodawać do swoich filmów, by ułatwić widzom ich znalezienie. Jednak większe znaczenie w kwestii odkrywania filmów mają takie metadane jak tytuł, miniatura i opis. Dzięki tym informacjom odbiorca decyduje, co obejrzeć. Tagi mogą być pomocne, jeśli w przypadku Twojego filmu często zdarzają się literówki. W przeciwnym razie ich rola w odkrywaniu filmu nie jest aż tak znacząca.

Na YouTube również funkcjonuje promocja płatna w ramach Google Ads!

Dodawaj również linki do Twoich mediów społecznościowych, strony internetowej lub sklepu internetowego. Zawsze w jednej formie. Np.

  • FB: (link)
  • IG: (link) 
  • Shop: (link)

Mailing – Po co newsletter firmie lokalnej? 

Posłużmy się znów przykładem firmy kosmetycznej, lecz analogicznie można używać newslettera również w innych branżach. Przykładowe zastosowanie mailingu to informowanie o nowych dostępnych produktach, udoskonaleniach w ofercie lub edukacji swoich klientów w zakresie związanym z działalnością. Przykładem mogą być bezpłatne porady na temat dbania o cerę po zapisaniu się do newslettera lub informacje o nowych, wprowadzonych do salonu produktach. Nawet trener, który posiada swój zestaw ćwiczeń, może informować swoich klientów za pomocą newslettera o nowych udoskonaleniach, zakupionym sprzęcie lub dodatkach. 

Nie każdy obserwuje firmę lokalną w mediach społecznościowych. Baza mailingowa pozwala dotrzeć do potencjalnych klientów nawet w sytuacji, gdy zasięgi w social media chwilowo spadną na stronie firmowej. 


Influencer marketing i content marketing 

Jeżeli zastanawiasz się jak zareklamować swoje usługi, zalecam zapoznać się z dwoma podstawowymi pojęciami. Dzięki nim będziesz bogatszy o definicje i przykłady, które w następnej kolejności wystarczy wykorzystać w praktyce. 

Influencer marketing – Promocja z wykorzystaniem osób posiadających zasięgi i zaangażowanie na rynku lokalnym. Dzięki temu docierasz z produktem firmowym lub usługą do osób, które są fanami tejże osoby rozliczając się z nią w wcześniej określony sposób. Pisałem o tym:

Influencer marketing na Instagramie – Co powinieneś wiedzieć?

Przykład: 

  • firma kosmetyczna zaprasza miejscowego celebrytę na darmowym zabieg w zamian za udostępnienie profilu i rekomendacji w mediach społecznościowych,
  • restauracja płaci lokalnie popularnej osobie za zrobienie sobie zdjęcia na InstaStories w jej lokalu, pochwalenie, oznaczenie i np. napisanie artykułu w innych mediach społecznościowych.

Content marketing – Inaczej marketing treści. Opiera się o publikowanie wysokiej jakości treści (w dowolnej formie – wideo, artykułów, podcastów), które są wartościowe dla określonej wcześniej grupy docelowej. Treści mogą mieć charakter edukacyjny, a ich celem przykładowo może być zwiększanie świadomości marki na rynku lokalnym. 

Przykład: 

  • firma kosmetyczna wykonująca recenzje produktów na swoim kanale YouTube, 
  • biuro podróży prowadzące bloga podróżniczego z rzetelnymi i przydatnymi informacjami o danych miejscach. 

Promowanie opinii klientów 

Przy promowaniu lokalnym firmy dobrym sposobem zwiększenia wiarygodności, przeprowadzenia potencjalnych klientów w dół lejka sprzedażowego i doprowadzenia do sprzedaży jest publikowanie zdobytych recenzji i pochwał. Ktoś napisał Ci coś miłego na temat Twojej usługi lub produktu w mediach społecznościowych? Pochwal się! Podobnie z tymi uzyskanymi nigdzie indziej jak pod wizytówką w Google Moja Firma.

Dowód społeczny działał zawsze. A gdy masz naturalnie zdobyte od osób, które realnie są zadowolone, czemu tego nie wykorzystać? Zapytaj tylko wcześniej o zgodę, czy możesz opublikować opinię razem z danymi. Zadbaj o to, by cała czynność odbywała się zgodnie z prawem. Taka “wstawka” na InstaStories może przekonać potencjalnych klientów, którzy myślą nad skorzystaniem z konkretnej usługi i już pierwszy raz zetknęli się z Twoim fanpage wcześniej. 


Gdzie się reklamować? – Pomysły na reklamę firmy lokalnej poza internetem

Nie na internecie jednak świat się kończy. Wręcz przeciwnie. Zazwyczaj, w przypadku firm świadczących usługi lokalnie, jest on przedłużeniem ręki. Musimy przecież mieć jeszcze co w nim pokazywać. Najlepsza opcja to taka, w której mamy możliwość dopasować działania podejmowane poza internetem z tymi w internecie. 

Przykład?

Jeżeli prowadzisz sklep ze zdrową żywnością i Twoja firma sponsorowała półmaraton miejski, możesz zdjęcia wypromować wspomniane działania w internecie. Dzięki temu pozostali (również Ci, którzy nie mieli okazji biec) zobaczą, że działania podejmowane przez Twoją firmę są całkowicie spójne z komunikowanymi wcześniej wartościami. Rezultat? Zwiększenie prawdopodobieństwa, że u Ciebie kupią i utrzymanie bliskiej relacji. 

Grunt to łączyć działania offline z tymi podejmowanymi online. Zdjęcia naturalne powiedzą najczęściej więcej niż zrobione od a do z grafiki. Podobnie sytuacja ma się z wideo, które nieustannie zdobywa popularność. 


Sponsoring lokalnych wydarzeń lub organizowanie swoich 

Wspomniane wyżej wydarzenia są wspaniałą okazją, aby zaprezentować swoje wartości firmowe, produkty lub usługi, a także zbliżyć do lokalnej społeczności. Każdy (a przynajmniej osoby zainteresowane tematyką lub branżą) mają okazję lepiej Ciebie poznać i zweryfikować, czy chcą skorzystać z Twoich usług w przyszłości. 

Przykładem może być siłownia lokalna (lub klub fitness), która organizuje konferencję na temat zdrowego stylu życia. 


Partnerstwo i cross-selling 

Gdzie się reklamować, gdy zależy nam na promocji firmy lokalnej? A może u kogo? Następnym sposobem, który w coraz większej ilości przypadków się sprawdza jest partnerstwo z firmami lokalnymi z branży. Najlepiej wtedy, gdy ich usługi są komplementarne do Twoich. Przykładem może być wypożyczalnia samochodów, która oferuje hotelowi procent z zysków za odpowiednie wyeksponowanie w pomieszczeniach reklamy i proponowanie usług. 

Obecnie ogromna część przedsiębiorców i osób prywatnych uczestniczy w programach partnerskich. To wygrana dla wszystkich, gdyż posiadając partnera w swojej branży masz pewność, że polecany przez niego klient skorzystał z jego usług (jest w pewnym, małym zakresie sprawdzony). Klient natomiast nie musi od nowa szukać kolejnego wykonawcy, usługodawcy lub produktu, gdyż jego obecny usługodawca (z podobnej dziedziny) jest w stanie polecić mu odpowiednią firmę. 

Inne wydarzenia, na których niekiedy warto pojawić się lokalnie: 

  • konferencje związane bezpośrednio z branżą firmy lokalnej (jako gość lub prelegent) 
  • targi branżowe 
  • wystawy lub inne wydarzenia kulturalne (na których są potencjalni klienci firmy) 

Reklama na zewnątrz – Strategicznie tradycyjne metody 

Wbrew pozorom obecnie sprawdzić się mogą również tradycyjne metody. Jeżeli tylko poświęcimy im wystarczająco dużo uwagi i będziemy kreatywni. Przykładowo sam, zwykły baner, może pozostać niezauważony przez nikogo. Coraz częściej jednak widzi się sponsorowanie banerów i innych reklam w przestrzeni publicznej, aby zyskać rozgłos mediów. Jeżeli kreacja jest wystarczająco ciekawa, a nasza firma po zrealizowaniu jej wyśle notkę prasową do mediów, istnieje spora szansa na dodatkowy, organiczny rozgłos. 

Lokalna prasa – Przemyśl, czy obecność w prasie lokalnej (np. lokalnych, miejskich przewodnikach) to dla Ciebie szansa dotarcia do potencjalnych klientów. Niekiedy może się okazać, że inwestując zaskakująco małe kwoty Twój przekaz ma szansę zobaczyć całkiem sporo osób. Podobnie rzecz ma się z ulotkami i katalogami (np. katalog innej firmy w branży, w którym prezentowana jest nasza firma). 

Jeżeli posiadasz pojazdy firmowe, koniecznie wykorzystaj tą przestrzeń, aby wyeksponować nieco bardziej reprezentowaną firmę. Pozwoli Ci to zdobywać świadomośc marki i ciekawić kolejne osoby w mieście podczas zwyczajnej podróży. 

Możesz rozważyć też: 

  • reklamę w autobusach 
  • reklamę w tramwajach 
  • radio 

Przypomnę jednak o najważniejszym, obok lejka sprzedażowego i strategii aspekcie. Zawsze zwracaj uwagę, myśl, a najlepiej badaj (nawet w ograniczony sposób), gdzie znajduje się Twoja grupa docelowa. Dowiedzieć się, że działania prowadzone były w miejscach, gdzie nie ma potencjalnych klientów mogłoby być gorzką lekcją. Lepiej zapobiec takim przypadkom i wcześniej się przygotować. 


Łączenie wszystkiego w całość – Holistyczne / strategiczne podejście do marketingu 

Można śmiało wywnioskować, że sposobów reklamy firmy lokalnej jest dosyć sporo. Widać to powyżej. Najważniejsze jednak okazuje się nie zdecydowanie o konkretnych kanałach, lecz połączenie wszystkiego razem w odpowiedni sposób. Każdy z kanałów powinien być uruchamiany o określonym czasie, współgrać z drugim i spełniać inne, niezależne od siebie cele. Jeżeli potrzebujesz pomocy, chętnie udzielę jej podczas konsultacji marketingowych. Możesz też zdecydować się na stworzenie strategii marketingowej, której stworzenie pozwoli dopasować możliwości do Twojego budżetu i stworzyć wyraźny, konkretny plan działań. Taki, który działa trafiając celnie do klientów i przekłada się na efekty biznesowe.